نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اصفهان، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اصفهان، ایران

3 دانش آموخته دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

محقق در این تحقیق در صدد تبیین قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه و ارایه راهکارهای مقابله‌ای از منظر قرآن کریم است. مسئله اصلی پژوهش عبارت است از: «قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه چگونه است و از منظر قرآن چه راهکارهای مقابله‌ای وجود دارد؟» و به همین منظور با بررسی تکمیلی کل آیات شریفه قرآن، تعداد 1701 آیه در ارتباط با موضوع تحقیق از قرآن‌کریم استخراج و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. هدف اصلی این پژوهش «تبیین قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه و ارائه راهکارهای مقابله‌ای از منظر قرآن‌کریم» است. این پژوهش که با روش آمیخته انجام می‌شود در تحلیل کیفی بر اساس نظریه زمینه‌ای (گرندد تئوری) با کدگذاری از طریق نرم‌افزار مکس‌کیودا و در تحلیل کمی از جامعه‌ آماری‌ تحقیق‌ مشتمل‌ بر آیات شریفه قرآن‌کریم، تفاسیر مرتبط‌ و همچنین‌ 80‌ نفر از صاحب‌نظران استفاده شده و از نوع کاربردی است. روش‌‌ گردآوری‌ داده‌ها میدانی (پرسشنامه)‌ و کتابخانه‌ای‌ (اسناد و مدارک) است‌. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و مکس‌کیودا بهره‌برداری شده است. به منظور استخراج ایات شریفه قرآن از جدول فراوانی توزیع کلمات قرآن بهره‌برداری و بر مبنای‌ یافته‌های‌ این‌ مقاله اکثریت مطلق (87.36% جامعه‌ نمونه)‌ معتقد هستند که قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه تأثیرگذار بوده و قرآن‌کریم راهکارهای متقن و مناسبی برای مقابله با آن از قبیل بصیرت‌افزایی، ارتقاء علم و دانش، تشخیص اعتقادات رسانه‌ها، اتخاذ سیاست‌های جذب مخاطب، بکارگیری مناسب قلم و کلمه و ... ارایه کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of soft power of enemies in managing the media and presenting countermeasures from the perspective of the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • mojtaba ghorbanian 1
  • somaye kerdari 2
  • mehdi esnaasharan 3

1 heiat elmi-

2 Master's degree student, Faculty of Quranic Sciences, Isfahan

3 a

چکیده [English]

In this research, the researcher aims to explain the soft power of the enemies in managing the media and provide countermeasures from the perspective of the Holy Quran. for According to the main research question, with a supplementary review of all the holy verses of the Quran, 1701 verses related to the research topic were extracted from the Holy Quran and analyzed. This research, which is conducted with a mixed method, is used in qualitative analysis based on grounded theory (grounded theory) with coding through MaxQuda software, and in quantitative analysis of the statistical population of the study, which includes the noble verses of the Holy Quran, related interpretations, and also 80 experts. and is practical. The data collection method is field (questionnaire) and library (documents). SPSS and MaxQuda software were used to analyze the data. In order to extract the noble verses of the Qur'an from the frequency table of the distribution of the words of the Qur'an, and based on the findings of this article, the absolute majority (87.36% of the sample population) believe that the soft power of the enemies is effective in managing the media, and the Holy Qur'an provides sound and appropriate solutions to deal with it. such as raising awareness, promoting science and knowledge, identifying the beliefs of the media, adopting policies to attract the audience, using the appropriate pen and word, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • soft power
  • media management
  • enemy
  • solution