مهدی عباس زاده فتح آبادی؛ فائزه رحیمی مقدم
دوره 11، شماره 4 ، بهمن 1400
چکیده
رسانهها مهمترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات در تحقق فرایند ارتباطات هستند. گروههایی همچون داعش با فهم توانایی بالقوه رسانهها در تأثیرگذاری بر افکار عمومی در سطح منطقهای و بینالمللی، اقدامات ...
بیشتر
رسانهها مهمترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات در تحقق فرایند ارتباطات هستند. گروههایی همچون داعش با فهم توانایی بالقوه رسانهها در تأثیرگذاری بر افکار عمومی در سطح منطقهای و بینالمللی، اقدامات گستردهای برای استفاده همه جانبه و جامع از رسانهها داشته و برای توجیه اقدامات و مشروع نشان دادن خلافت خود، از انواع مختلف رسانهها و تکنیکهای رسانهای استفاده میکنند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تکنیکهای رسانهای داعش در القای قدرت را با استفاده از نظریه بازنمایی و روش تحلیل تماتیک است. روش گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای و روش تحقیق تحلیل مضمون بازتابی میباشد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که مضامین تکنیکهای رسانهای داعش در القای قدرت کداماند؟ یافتههای پژوهش با تمرکز بر تحلیل مضامین مجله دابق و رومیه نشان میدهد که داعش با بهرهگیری هوشمندانه از تکنیکهای رسانهای رایج از چند طریق توانست در زمینههای مختلف قدرت نرم و سخت اعمال قدرت کند؛ داعش با استفاده از روایات و اسطورههای دینی، خلافت اسلامی را احیا کرده و با تقویت قدرت معنوی و متقاعدسازی، طیفی از مسلمانان سراسر جهان را با خود همراه ساخت. اعضای این گروه با ارائه ارزشهای جهانشمول و هنجارهای مقبول مسلمانان، از آنها خواستند تا با «بیعت» و «هجرت» تحت لوای خلیفه قرار گرفته و جهاد کنند و یا با انجام عملیات های تروریستی قدرت داعش را در سراسر جهان به نمایش بگذارند. از دیگر مقولات مهم در این بررسی توجه زیاد داعش در بازنمایی قدرت نظامی و امنیتی، مجازات، قدرت اقتصادی، قدرت سازماندهی، خدمات امور اجتماعی و رفاهی بوده است.