نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

چکیده

رسانه‌ها و بویژه شبکه‌های اجتماعی در عصر حاضر، با اثرگذاری بر لایه‌های سه‌گانه باور، ارزش و رفتار، نقش بسیار مهمی در مهندسی افکار و رفتارهای سیاسی مردم در انتخابات دارند. در این مقاله با تأکید بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، نقش‌آفرینی رسانه‌های معاند در مهندسی افکار عمومی و راهبردهای مقابله با آن در راستای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مورد تحقیق قرار گرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت، نوع داده‌ها و رویکرد روش‌شناختی از نوع مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، استفاده از روش نمونه‌گیری؛ هدفمند و بر اساس اشباع نظری می‌باشد. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های انجام‌شده، از تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. گروه‌های معاند و ضدانقلاب در راستای جنگ شناختی، از رسانه‌های جمعی دیداری و شنیداری مانند شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای و پیام‌رسان‌های اجتماعی و برخی سلبریتی‌ها، با بهره‌گیری از شیوه‌ها و روش‌های مانند: تشکیل اتاق‌های فکر و میزهای تحلیل وضعیت؛ تمرکز بر روی رد صلاحیت کاندیداها؛ بحران‌سازی و ایجاد فضای دوقطبی در جامعه؛ راه‌اندازی کمپین‌های مختلف، بهره‌برداری از مشکلات اقتصادی، ایجاد شایعات، القای یأس و ناامیدی، برجسته کردن نقش رهبری در انتخابات، برای تأثیرگذاری و مهندسی افکار عمومی جامعه ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، استفاده نمودند. قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این اقدامات شامل:  نقش مقام معظم رهبری در هدایت افکار عمومی، تقویت جریان انقلابی در شبکه‌های اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی نسبت به رسانه‌های جمعی و غیره می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The soft power of the Islamic Republic of Iran in the face of public opinion engineering by anti-revolutionary groups (case study: presidential election1400 )

نویسندگان [English]

  • Rajabi Hadi 1
  • Ramezan Telekani 2

1 Comprehensive University of Police Sciences

2 Police Force of the Islamic Republic of Iran

چکیده [English]

Problem statement: In today's era, media and especially social networks, by influencing the triple layers of belief, value and behavior, play a very important role in engineering people's thoughts and political behaviors in elections. In this article, with an emphasis on the 13th presidential election of the Islamic Republic of Iran, the role of the opposition media in engineering public opinion and strategies to counter it in line with the soft power of the Islamic Republic of Iran have been researched.

Research method: The current research is applied in terms of purpose and in terms of nature, type of data and methodological approach of qualitative studies based on thematic analysis. data collection tool, use of sampling method; It is purposeful and based on theoretical saturation. Theme analysis technique was used to analyze the data obtained from the conducted interviews.

Findings and conclusions: opposition and counter-revolutionary groups, using methods and methods such as: formation of think tanks and situation analysis tables; focus on disqualifying candidates; creating a crisis and creating a bipolar atmosphere in society; Launching various campaigns, exploiting economic problems, creating rumors, inducing despair and hopelessness, highlighting the role of leadership in the elections, were used to influence and engineer the public opinion of the Iranian society in the 1400 presidential election.The soft power of the Islamic Republic of Iran in dealing with these actions includes: the role of the Supreme Leader in guiding public opinion, strengthening the revolutionary flow in social networks, increasing public trust in mass media, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soft power
  • soft war
  • the 13th round of presidential elections
  • opposing and counter-revolutionary groups
  • public opinion engineering