نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 مربی گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در عصر جدید رسانه‌های مجازی در حال تردی‌شدن به امپراطوری های بزرگ می‌باشند و فضای مجازی، فضای قدرت‌های بزرگ است. منطق و محیط جنگ، سنتی براساس منطق و محیط جنگ، در فضای مجازی دگرگون شده است. اگر تا پیش از این، منطق پیروزی در جنگ، سنتی، برخورداری بیشتر از نیروهای فیزیکی و ابزارآلات فیزیکی بود، اما بدون تردید، ظهور محیط مجازی، باعث دگرگونی و تشکیل اساسی در این منطق شده است. این فضا، قدرتی را به‌عنوان قدرت نرم به‌وجود آورده است و این فناوری، بسیاری از عرصه‌های تقابل را متفاوت از گذشته ساخته است. به این صورت که پشتوانة هر اقدام نرمی قدرت نرم قرار دارد؛ به‌نحوی‌که قدرت نرم لازم و ملزوم یکدیگرند. جمهوری اسلامی ایران دارای پایگاه قدرت نرمی‌ست که پایه‌های آن تشکیل‌شده از رهبری آن، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی، توده‌های متصل و متشکلی که قابلیت انسجام و بسیج بالایی دارند، فضای مجازی در خدمت جبهة معارض انقلاب اسلامی قرار گرفته است. مقاله حاضر با هدف نقش فضای مجازی در افزایش قدرت نرم با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شد. سؤال پژوهش حاضر این است که فضای مجازی چه نقشی در افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دارد؟ که فرضیه بیان می‌کند به‌نظر می‌رسد توسعه فزاینده فناوری اطالعات و ارتباطات و مشکالت روش‌های سخت و تاثیرگذاری سریع و عمیق قدرت نرم در ابعاد مختلف اقتصادی اجتماعی، سیاسی، نظامی و دیپلماسی با ظهور عصر مجازی، بیت‌ها و بایت‌ها. و سایت‌ها که فاصله بین میدان عمل و هدف نبرد را بسیار کم کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of virtual space in increasing soft power (case study: Islamic Republic of Iran)

نویسندگان [English]

  • mehdi zakavi 1
  • usef torfi saeidavi 2

1 Assistant Professor, Department of Law, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Instructor of Law Department, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In the new era, virtual media are becoming big empires and virtual space is the space of great powers. The logic and environment of war, traditionally based on the logic and environment of war, has been transformed in the virtual space. If before, the logic of winning the war was traditional, having more physical forces and physical tools. (Although this logic is still strong and weak), but without a doubt, the emergence of the virtual environment has caused a fundamental change and formation in this logic. This space has created power as soft power and this technology has made many fields of confrontation different from the past. in such a way that every soft action is supported by soft power; In such a way that soft power is necessary and necessary for each other. The Islamic Republic of Iran has a soft power base whose foundations are formed by its leadership, Iranian and Islamic culture and identity, connected and organized masses that have a high ability to integrate and mobilize, virtual space has served the opposition front of the Islamic Revolution. The present article was carried out with the aim of the role of virtual space in increasing soft power (case study: Islamic Republic of Iran) with descriptive-analytical method and using library resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Republic of Iran
  • culture and identity
  • virtual space
  • soft power
آزادی، افشین، ترابی، محمد و حیدرپور، ماشاءالله(1399). جمهوری اسلامی ایران و فضای مجازی؛ راهکارهایی برای حل چالش‌ها، مطالعات دفاع مقدس، 6(3)، 147-178.
افتخاری، اصغر(1381). مراحل بنیادین مطالعات امنیت ملی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
آهنگران، محمد رسول؛ محمودی، محمدرضا و حاجی‌زاده، فاطمه(1401). بررسی مبانی تالیف قلوب و نقش آن در تعمیق قدرت نرم حاکمیت اسلامی با تاکید بر فضای مجازی، مطالعات قدرت نرم، 12(28)، 35-55.
خالصی، پروین؛ بابایی، محمدباقر و مظاهری، محمدمهدی(1398). چالش­ها، فرصت­ها و اثرات سیاسی فضای مجازی درنظام جمهوری اسلامی ایران، پژوهش­های سیاسی جهان اسلام، 9(4)، 165-188.
خلف زاده، رشید؛ خوزین، حسن و شریفی، منوچهر(1400). راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مطالعات دفاع مقدس، 7(1)، 159-181.
رجبی، علی­محمد(1401). رابطه قدرت و رسانه- ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی، قابل دسترسی در سایت https://virgool.io/CommunicationScience
رنجبران، داود(1388). جنگ نرم، تهران: ساحل اندیشه.
رئیسی، مریم؛ نصراللهی کاسمانی، اکبر و خیامی، عبدالکریم(1401). جایگاه بازدارندگی رسانه‌ای در صدا و سیما و مولفه های قدرت نرم، مطالعات قدرت نرم، 12(31)، 55-73.
سبحانی فر، علی(1400). ارائه الگو دفاع نرم سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گفتمان امام خامنه ای(مدظله العالی)، مطالعات دفاع مقدس، 7(3)، 69-89.
سحابی، جلیل و آقابیگ­پور، هاشم(1389). بررسی تاثیربعد فرهنگی جهانی شدن و رابطه آن با هویت قومی (مطالعه موردی جوانان شهرستان بوکان)، مطالعات ملی، 11(1)، 135-154.
شفیع­نیا، عباس(1392). پیامدهای شبکه­های اجتماعی مجازی، مطالعه موردی هویت ملی و هویت قومی کردها، فرهنگ ارتباطات، 3(11)، 62-83.
شیرودی، محمدسجاد و صدرا، علیرضا(1398). جهانی­گرایی، فضای مجازی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مطالعات آسیای جنوب غربی، 2(7)، 25-54.
ضرابیان، فروزان و باقی­زاده، محمود(۱۳۹۶). بررسی نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در یادگیری مادام­العمر دانش­آموزان (نمونه ­موردی: دانش­آموزان مقطع متوسطه منطقه یک قزوین)»، نهمین کنفرانس بین‌المللی روان­شناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق.
عاملی، سعیدرضا(1387). مطالعات شهر مجازی تهران: رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی، تهران: انتشارات قلم.
عسگری، محمود(1389). رویکردی انتقادی به نظریه قدرت نرم، راهبرد دفاعی، 8(28)، 61-86.
قاضی‌زاده، علیرضا(1401). قدرت نرم و شبکه‌های اجتماعی، چاپ 1، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
قرشی، سید مهدی؛ ابراهیمیان، حجت الله و رنجبر، مقصود(1400). چالش جهانی شدن برای نظریۀ حقوق شهروندی در گفتمان انقلاب اسلامی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی، 2(4)، 145-164.
کاویانی، محمد؛ امیری، علی؛ مطلبی، مسعود و مهکویی، حجت(1401). سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کاربست قدرت نرم در همگرایی اقوام ایرانی؛ مورد مطالعه شبکه تلویزیونی شما، مطالعات قدرت نرم، 12(29)، 163-187.
کریمی فرد، حسین(1399). پاندومی کرونا: قدرت نرم؛ نقش و کارکرد رسانه و افکار عمومی (با تاکید بر ایران و آمریکا)، مطالعات قدرت نرم، 10(22)، 77-113.
کاستلز، امانوئل(1380). عصر اطلاعات اقتصاد جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبک­های)، ترجمه احمد علی قلیلیان و افشین خاکباز، تهران: نشر طرح نو.
کاستلز، امانوئل(1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
کاظمی، مهدی(1393). بررسی تاثیرات آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مطالعات عملیات روانی، 12(41)، 4-31.
مایلی، محمدرضا و مطیعی، مریم (1395). قدرت نرم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات روابط بین­الملل، 9(35)، 189-208.
مکی، شادی؛ ملکیان، نازنین و هاشم‌زهی، نوروز(1400). نقش فضای مجازی در فرایند قانونگذاری مجلس شورای اسلامی، مطالعات قدرت نرم، 11(24)، 261-287.
مکی نژاداصفهانی، محمدرضا؛ جعفری‌نژاد، مسعود و افشار، محمدمهدی(1391). نقش فضای مجازی در قدرت نرم، دانش سیاسی و بین­الملل، 1(4)، 31-48.
موسوی، سید محمدرضا؛ ابطحی، سیدمصطفی؛ مطلبی، مسعود و بیات، بهرام(1399). چندپارگی فرهنگی و توسعه سیاسی ایران معاصر، پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 9(2)، 155-174.
نودهی، زهرا(1399). تاثیر شبکه­های اجتماعی بر یادگیری خودتنظیمی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه یک شهرستان ساری. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، دانشکده علوم انسانی، رشته مدیریت آموزشی.
هادیان، ناصر و احدی، افسانه(1388). جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی، روابط خارجی، 1(3)، 85-118.
Carreiro, E. (2010). "Electronic Books: How Digital Devices and Supplementary New Technologies are Changing the Face of the Publishing Industry" Pub Res Q, 26.
Lukes, S. (2007). Power and the Battle for Hearts and Minds: On the Bluntness of Soft Power. in Felix Berenskoetter and M. J. Williams (Eds.), Power in World Politics, London and New York: Routledge.
Nye, J. S. (2010). The Future of Soft Power in US Foreign Policy. in Inderjeet Parmar and Michael Cox (Eds.), Soft Power and US Foreign Policy: Theoretical, Historical and Contemporary Perspectives, London and New York: Routledge.
Nye, J. S. (2002). The Paradox of American Power: Why the World’s Only Superpower Can’t Go It Alone, Oxford University Press.