نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 استادیارگروه حقوق،دانشکده حقوق،الهیات،علوم سیاسی،واحد علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.

چکیده

چکیده:

تحریم اقتصادی، امتناعی نظام یافته است از برقراری روابط اقتصادی یک دولت یا گروهی خاص از دولت‌ ها برای تنبیه یا ایجاد رفتار مورد قبول خود یا جامعه بین‌المللی میباشد. تحریم‌های یک جانبه تحریم‌هایی هستند که تنها توسط یک دولت و علیه دولتی دیگر، اِعمال میگردد. تحریم اقتصادی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشور هدف تحریم به کار گرفته میشود و هدف تحریم کنندگان، آن است که بدون استفاده از نیروی نظامی به اهداف خود دست یابند لذا از این سیاست میتوان به عنوان سیاستی در میانه اعمال قدرت نرم و سخت، نام برد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی بوده روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ایی و اسنادی و ابزار تحقیق فیش بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به صورت استدلال استقرایی انجام گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که برخی از دولت‌ها با اعمال تحریم‌های یکجانبه به دنبال آن هستند که از طریق اعمال تحریمها و عدم استفاده از گزینه نظامی که تجلی بارز قدرت سخت است، به اهداف خود دست یابند. ازاینرو از از تحریم یکجانبه میتوان به عنوان سیاستی در میانه اعمال قدرت نرم و سخت، نام برد. تحریمهای یکجانبه تنها در صورتی مشروع خواهند بود که در پاسخ به اقدامات متخلفانه دولت هدفِ تحریم اتخاذ شوند و واجد شرایط لازم برای اقدامات متقابل از جمله ضرورت و تناسب باشند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Unilaterl economic sanctions in the midst of soft and hard power

نویسندگان [English]

  • hossein hosseinimahjoob 1
  • sattar azizi 2
  • Mohsen Mohebi 3

1 PhD Student in Public International Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor ,Department of Law ,BU-Alisina University ,Hamedan ,Iran.

3 Assistant Professor.Department of Law.Science and Research Branch.Islamic Azad University.Tehran.Iran.

چکیده [English]

Abstract:

economic sanctions are systematic refusal to establish economic relations between a state or a specific group of states to punish or create behavior acceptable to itself or to the international community. Unilateral sanctions are sanctions imposed only by one state and against another. Economic sanctions are used as a tool to put pressure on the target country, and the goal of the sanctions is to achieve their goals without the use of military force, so this policy can be used as a policy in the midst of soft and hard power. This research is a descriptive-analytical research method, the method of collecting library and documentary information and the research tool of the receipt, and the analysis of information has been done as inductive reasoning. The results of this study indicate that some governments seek to achieve their goals by imposing unilateral sanctions by imposing sanctions and not using the military option, which is a clear manifestation of power. Therefore, unilateral sanctions can be mentioned as a policy in the middle of exercising soft and hard power. Unilateral sanctions will only be legitimate if they are met in response to the government's wrongdoing and meet the necessary conditions for countermeasure, including necessity and appropriateness.

Key word: Unilateral economic sanctions, countermeasure, soft power, hard power.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Unilateral economic sanctions
  • countermeasure
  • soft power
  • hard power
  1. افخمی، رسول؛ ارفع نیا، بهشید و محبی، محسن (1399). «عملکرد نهادهای غیردولتی ورزشی بعنوان قدرت نرم در برقراری صلح در سطح بین المللی با تاکید بر بازی‌های المپیک»، فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، سال 10، شماره 2، پاییز و زمستان.
  2. ایوانز، گراهام و جفری، نونام (1381). فرهنگ روابط بین الملل، ترجمه حمیرا مشیرزاده و حسین شریفی طراز کوهی، تهران: نشر میزان، چاپ نخست.
  3. آذری، هادی (1385). «تعریف و توصیف جنایت ژنوسید در پرتو رویۀ قضایی دادگاه های کیفری بین المللی برای رواندا و یوگسلاوی سابق»، مجلۀ پژوهش های حقوقی، سال 5، شمارۀ 10، پائیز و زمستان.
  4. آقابخشی، علی (1377). فرهنگ علوم سیاسی، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
  5. جنیدی، رضا و ملائی، مسعود (1398). «راهبردهای مبتنی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با قدرت هوشمند ایالات متحده آمریکا»، فصلنامه راهبرد سیاسی، 3(8)، 65-89.
  6. چهرآزاد، سعید (1399). «بررسی فرآیند سیاستگذاری حقوق بشری ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه». فصلنامه مطالعات حقوق بشر اسلامی، 9(2)، 35-50.
  7. حدیدی، حسین (1399). «تجلی قدرت نرم در دعاهای صحیفه سجادیه»، فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، سال 10، شماره 2، پاییز و زمستان.
  8. حق پناهان، حمیدرضا؛ کرمی، حامد و همتی، مجتبی (1400). «رابطه بین حکمرانی خوب و صیانت از سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم با نگاهی به قانون اساسی ج.ا.ا»، فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، سال 11، شماره 1، بهار.
  9. رفیعی قهساره، ابوذر (1397). «الگوها و شاخص‌های سنجش و ارزیابی کارایی قدرت نرم کشورها»، فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، سال 8، شماره 2، پاییز و زمستان.
  10. زرقانی، هادی (1388). مقدمهای بر قدرت ملی: مبانی، کارکردها، محاسبه و سنجش، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  11. زهرانی، مصطفی (1376). نظریه های تحریم اقتصادی، تهران: وزارت امور خارجه.
  12. زهرانی، مصطفی (1387). مبانی نظری تحریم اقتصادی علیه ایران: موانع و چالش های نفت ایران: فصلنامه بررسی مسایل اقتصادی و انرژی، سال 1، شماره 2.
  13. شبث، ویلیام ا (1384). مقدمه ای بر دیوان کیفری بین المللی، ترجمۀ سید باقر میر عباسی و حمید الهوئی نظری، تهران: انتشارات جنگل.
  14. شجاعی، هادی و دیگران (1393). «تاثیر انقلاب اسلامی ایران در برجسته شدن موضوع قدرت نرم در روابط بین الملل»، ماهنامه معرفت، سال بیست و سوم، مرداد، شماره 200.
  15. شیروانی، میثم (1389). قدرت نرم؛ پیامدهای سیاسی و امنیتی جنگ 33 روزه، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
  16. صبوری، ضیاءالدین (1390). قدرت نرم آمریکا در حوزه سیاست خارجی و امنیتی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
  17. صدیق، میرابراهیم؛ جمشیدی، محسن و پورعظیم، معصومه (1398). «نقش و جایگاه استراتژی دفاعی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه راهبرد سیاسی، 3(11)، 63-98.
  18. ضیائی بیگدلی، محمدرضا (1383). «نگرشی بر مسئولیت بین المللی ناشی از نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه»، مجلۀ پژوهش حقوق و سیاست، سال ششم، شمارۀ 13، پائیز و زمستان.
  19. عالم، عبدالرحمن (1373). بنیادهای علم سیاست، تهران: نشر نی.
  20. ملکی عزین‌آبادی، روح اله؛ موسوی، سید محمدرضا و جلالی‌راد، محمدصادق (1398). «بررسی رویکرد ایالات‌متحدۀ آمریکا علیۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمرکز بر اقدام دونالد ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی»، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس، 5(4)، 129-159.
  21. میرمحمد صادقی، حسین (1383). دادگاه کیفری بین المللی، تهران: نشر دادگستر.
  22. نای، جوزف اس (1390). آینده قدرت، ترجمه سیدرضا مراد صحرایی، تهران، حروفیه.
  23. وکیل، امیرساعد و عسگری، پوریا (1383). حق توسعه و جهان شمولی حقوق بشر، نسل سوم حقوق بشر (حقوق همبستگی)، تهران: مجد.
  24. یوسفی، جعفر (1387). بررسی تطبیقی قدرت نرم در گفتمان اسلامی و لیبرال دموکراسی، قدرت نرم و سرمایه اجتماعی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشکده مطالعات بسیج.
  25. Carr, E.H. (1964). The Twenty years Crisis, 1919-1939, An Introduction to the Study of International Relations, New York,Harper & Row.
  26. Cortright, David; Lopez, George A; Minear, Larry, & Weiss, Thomas G, (1998). Toward More Human
  27. Daniëlla Dam-de Jong (2020).” Who Is Targeted by the Council’s Sanctions? The UN Security, Council and the Principle of Proportionality”, Nordic Journal of International Law
  28. Davidsson, Elias (1998). The Economic Sanctions Against The Iraqi People: Consequences and Legal Findings, at
  29. Elagab, Omer Yousef (1988). The legality of Non for cibe countermeasurs in international Law, Oxford clarendon press.
  30. Elizabeth, Zoller (1984). Peactime unilatevalremedies, an annalisis of counter measurs, New York Transnational publishers.
  31. Gordon, Joy (2002). When Intent Makes All the Difference in the World: Economic Sanctions on Iraq and the Accusation of Genocide “, Yale Human Rights & Development Law Journal. Vo. 5
  32. http://unispal.un.org/unispal.nsf/0/F143EA8557419E6F3526l,2012-8-1
  33. http://www.hartford hwp.com/archives/27c/092.html.2008/02/07.
  34. http;//www.Crosscurrent .org /Gordon. htm. May 06/2007.
  35. ILC Report of 48th Session, (1998). (A/51/10), 153
  36. ILC Report, (1992)