نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد،گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی،گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات،دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

تهدید نرم، امروزه از مؤثرترین ، کارآمدترین ، کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تهدید بر ضد امنیت ملی یک کشور است که با کمترین هزینه و بدون لشکرکشی و از بین بردن مقاومت‌های فیزیکی، عواطف و احساسات، فکر و اندیشه، باور و ارزش‌ها و آرمان‌ها و فرهنگ یک ملت و نظام سیاسی را مورد هجوم قرار می‌دهد ؛ اما نقش دعا، به‌عنوان اسلحه مؤمن، باوجود کارآمدی از منظر قرآن و روایات موردتوجه قرار نگرفته است؛ بنابراین این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه ‌بر دانش معناشناسی به تبیین جایگاه و نقش دعا در جنگ نرم پرداخته است. معناشناسی دعا در قرآن کریم و اعتبارسنجی آن با مفاهیم و ادبیات رایج در جنگ نرم نشان داد دعا در حقیقت یک ابزار قدرتمند و اثرگذار در جنگ نرم است و سیره انبیاء و امامان معصوم مورد توجه قرارگرفته و نمونه بارز آن در صحیفه سجادیه تبلور یافته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the position and role of prayer in soft warfare with the semantic approach of the word "prayer" in the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • seyed abolghasem fazaeli 1
  • Hadi Zeini molkabad 2

1 university of Tehran

2 Assistant Professor, Sistan and Baluchestan University

چکیده [English]

The soft threat is today one of the most effective, efficient, least costly, and at the same time the most dangerous and complex type of threat against the national security of a country, which is at the lowest cost and without military campaign and eliminates physical resistance, emotions, thoughts, beliefs and values. Attacks the ideals and culture of a nation and political system; However, the role of prayer, as a weapon of the believer, has not been considered despite its effectiveness from the perspective of the Qur'an and hadiths; Therefore, this research has explained the position and role of prayer in soft warfare by descriptive-analytical method and relying on semantic knowledge. The semantics of prayer in the Holy Quran and its validation with common concepts and literature in soft war showed that prayer is in fact a powerful and effective tool in soft war and the manners of the prophets and infallible imams have been considered and its prominent example is crystallized in Sahifa Sajjadieh.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soft warfare
  • semantics
  • prayer
  • Quran
  • قرآن
  • ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۰ ق.
  • ادبی، محمد جواد (1391). درآمدی بر شیطان پرستی، مشهد مقدس: قدس رضوی.
  • اصفهانی، سیدابوالحسن (1391). وسیلة النجاة، مع حواشی الگلپایگانی، مشهد: آستان قدس رضوی.
  • بهشتی، سعید (1390). نقش دعاء در تربیت انسان از دیدگاه قرآن و کلام معصومین، مسعود قریب، دوفصلنامه عقل و دین، شماره 1 ،صفحه 29-59
  • بی یرویش، مانفرد (1374). زبانشناسی جدید، ترجمه محمدرضا باطنی، ج چهارم، تهران: آگاه
  • جنیدی، رضا و ملائی، مسعود (1398). «راهبردهای مبتنی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با قدرت هوشمند ایالات متحده آمریکا»، فصلنامه راهبرد سیاسی، دوره 3، شماره 8، صص 65-89.
  • حسینی، صدیقه؛ (1392). اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه ای (رسانه ملی و الگوها)، قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
  • رفیعی، علی و عبدالهی، حسن (1393). «معناشناسی واژه‌ جهل در قرآن کریم». فصلنامه مطالعات قرآنی، 5(20). 129-149.
  • رنجبر، مقصود (1384). «مفهوم امنیت در اندیشه سده های میانه»، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 31.
  • ره پیک، سیامک (1378). تهدیدات قدرت ملی؛ شاخص ها و ابعاد، چاپ اول، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
  • سالارزایی، امیر حمزه (1391). «بررسی دعاء از منظر کلام خدا»، پژوهشنامه معارف قرآنی، مقاله 5، دوره 3، شماره 10، پاییز، صفحه 79-96.
  • سید عبدالله شبّر (1407 ق). الجواهر الثمین فی‌تفسیر الکتاب‌المبین، الفین، ج 3.
  • شعیری، حمید رضا (1388). مبانی معنا شناسی نوین، تهران: انتشارات سمت.
  • صفوی، کورش (1387). درآمدی بر معناشناسی، چاپ سوم، تهران: سوره مهر.
  • طریحی، فخرالدین (1375). مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
  • عرفان، امیرمحسن (1396). رسانه و آموزه مهدویت، قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج).
  • على بن الحسین (1376). الصحیفة السجادیة، قم، دفتر نشر الهادى‏.
  • قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی (1391). تهران: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران.
  • قرشی، سید علی‌اکبر (1391). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • کلینى، محمد بن یعقوب (1407)‏. الکافی، تحقیق و مصحح: على اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران، دار الکتب الإسلامیة
  • محسن‌پور، ریحانه (1397). «بررسی تأثیر دعاء و نیایش در زندگی انسان از نظر آیات و روایات»، مجله قرآنی کوثر، شماره 61‌، از 125 تا 141.
  • مکارم شیرازی ناصر (1375). پیام امام امیرالمؤمنین(علیه السلام). تهران دارالکتب الاسلامیه
  • مکارم شیرازی ناصر (1378). مثال های زیبای قرآن: (امثال القرآن). قم: نسل جوان.
  • مکارم شیرازی ناصر (1384). وهابیت بر سر دو راهی. قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب (ع).
  • مکارم شیرازی ناصر (1390). انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی. قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع).
  • مکارم شیرازی، ناصر (1384). پیدایش مذاهب. قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع).
  • منظمی تبار، جواد (1398). «واکاوی مؤلفه‌ها و ظرفیت‌های راهبردی نظام توسعۀ علمی و دانش کشور از دیدگاه مقام معظم رهبری(دامت برکاته)»، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس، سال 5، شماره 3، صص 89-114.
  • مهری، محمد جواد (1389). گفتگو افسران جوان با فرمانده پیرامون جنگ نرم، قم: مشرقین.
  • Nye, Soft power, Newyork: public affairs 2004