در این مقاله گفتمان اصلاح طلبی به عنوان یک خرده گفتمان در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی، تهدید نرم جدیدی را از اواسط دهه هفتاد پیش روی نظام اسلامی پدید آورد. این گفتمان که برگرفته از دیدگاههای غربی شکل ...
بیشتر
در این مقاله گفتمان اصلاح طلبی به عنوان یک خرده گفتمان در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی، تهدید نرم جدیدی را از اواسط دهه هفتاد پیش روی نظام اسلامی پدید آورد. این گفتمان که برگرفته از دیدگاههای غربی شکل گرفته بود، در فضای سیاسی کشور گسترش یافت و موجب گردید که در محافل سیاسی و رسانه ها، دو دیدگاه اصلاحات با قرائت آمریکائی و اصلاحات با نگرش دینی در تقابل با یکدیگر سرمنشاء بحثهای گوناگونی در محافل سیاسی شود در این میان ورود مقام معظم رهبری به این مقوله از جایگاه ویژه ای در شفاف سازی تعارض بین این دو دیدگاه برخوردار است. لذا در این نوشتار دیدگاهی که در تعارض گفتمانی با اسلام ناب محمدی ص است و متکی به مکاتب لیبرال دمکراسی بدنبال انحراف انقلاب از مسیر اصلی و استحاله نظام است را بعنوان تهدیدی از نوع نرم مورد بررسی قرار داده و اصلاحات را با نگرش دینی و انقلابی برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب الگوی راهبردی شامل: هدف، ضرورت، اصول، سیاست، راهبرد و مصادیق آن مورد تجزیه وتحلیل و تبیین قرار داده و در حقیقت به دنبال پاسخ به این سوال است که دیدگاه انقلابی دینی در مورد اصلاحات و تفاوت آن با دیدگاه اصلاح طلبان چیست؟
سند 2030 به ظاهر جامعترین اقدامی است که جامعه جهانی برای رسیدن به توسعه پایدار از سال 2015 تاکنون بر آن توافق نموده است. آموزش که چهارمین هدف اصلی سند مذکور میباشد حاوی دستورالعملهایی است که تلاش ...
بیشتر
سند 2030 به ظاهر جامعترین اقدامی است که جامعه جهانی برای رسیدن به توسعه پایدار از سال 2015 تاکنون بر آن توافق نموده است. آموزش که چهارمین هدف اصلی سند مذکور میباشد حاوی دستورالعملهایی است که تلاش میکند به شکل قواعدی جهانشمول و همگانی خود را نشان دهد. با این حال اصل مذکور تجلی نوعی تفکر اومانیستی است که ریشه در خواست و اراده کشورهای غربی و توسعهیافته برای سایر کشورهای جهان دارد. این واقعیت دلیلی است بر این امر که سند 2030 از لحاظ نظری، به عنوان نوعی منبع تهدید نرم قلمداد شود که قصد دارد با ارزشها، فرهنگ و اصول فکری و اخلاقی جوامع متنوع بشری را با منافع و سیاستهای برخی از قدرتهای بزرگ و ذی نفوذ در سازمان ملل متحد همراه نماید. در مقاله حاضر تلاش شده است تا با رهیافت بومیسازی، الگوی ایرانی-اسلامی را در حوزه آموزش و پرورش ارائه دهد. سوال اصلی پژوهش این است که چه شاخصههایی را میتوان برای ارائه چنین الگویی مد نظر قرار داد؟ و اصولاً این شاخصهها را از طریق چه منابعی میتوان شناخت؟ نتایج تحقیق به ما نشان میدهد که شاخصههای مهم و کلیدی را میبایست از اسناد بالا دستی نظام ج. ا. ایران استخراج نمود. این شاخصهها که اصولا در بنیانهای فکری-فلسفی خود با سند 2030 در تناقض هستند در معرفی یک الگوی بومی ایرانی-اسلامی به ما کمک میکنند. روش تحلیلی و توصیفی دادهها، اسناد و مجموعه قوانین، ما را در مطرح کردن مباحث مختلف یاری میکند.
با حاکم شدن گفتمان نرم بر محیط امنیتی نظام جهانی، اولا ماهیت مفاهیمی چون قدرت، تهدید و امنیت و نحوه ارتباط میان آنها در حال دگرگونی است و ثانیاً مشارکت، اعتماد و وفاداری مردم به دولت و در یک کلام سرمایه ...
بیشتر
با حاکم شدن گفتمان نرم بر محیط امنیتی نظام جهانی، اولا ماهیت مفاهیمی چون قدرت، تهدید و امنیت و نحوه ارتباط میان آنها در حال دگرگونی است و ثانیاً مشارکت، اعتماد و وفاداری مردم به دولت و در یک کلام سرمایه اجتماعی نقشی مهم در تأمین امنیت ملی و مقابله با تهدیدات امنیتی و نیز افزایش میزان قدرتمندی کشورها یافته است. در این دیدگاه میزان امنیت و قدرت ماهیتی متفاوت و معطوف به مردم دارد. از همین رو سرمایه اجتماعی میتواند به عنوان حلقه اتصال بین سه مؤلفه قدرت، امنیت و تهدید در گفتمان نرمافزاری قرار گیرد. وجود سرمایه اجتماعی کارآمد، به مثابه افزایش ضریب تدافعی و توانشی نظام سیاسی میباشد که نتیجه آن ثبات سیاسی است و فقدان سرمایه اجتماعی کارآمد، به معنای افزایش آسیبپذیری نظام تلقی میشود که نتیجه آن بیثباتی سیاسی است. فهم این نوع ارتباط و بیان آن در قالب مدلی ارتباطی، هدف غایی انجام این پژوهش است.در همین راستا سئوال اصلی پژوهش حاضر عبارت است از اینکه: چگونه میتوان میان سه مؤلفه قدرت،تهدید و امنیت نرم ارتباط برقرار نمود؟در پاسخ به سئوال، الگوی ارتباطی بین سه مؤلفه طراحیشده که تشریح آن در متن به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
نحوهی برقراری ارتباط میان قدرت، تهدید و امنیت در مکاتب مختلف امنیتی پاسخهای مختلفی را دارد. اما برقراری این ارتباط در گفتمان نرمافزاری، به جهت نبود نظریهای منسجم و کارآمد، در تبیین مفاهیمی نظیر تهدید نرم و امنیت نرم با مشکلی دو چندان مواجه است. چرا که از یک طرف خودِ این مفاهیم هنوز در قالب نظریه سازماندهی نشدهاند و ثانیاً نحوه ارتباط آنها مشمول اظهار نظرهای گوناگونی واقع شده است. از اینرو، به نظر می رسد در گام اول بتوان با بهره گیری از سرمایه اجتماعی به مثابه منبع مشترک هر سه مفهوم، و در گام دوم با شاخص سازی مناسب برای سرمایه اجتماعی، نوعی ارتباط نرم بین این واژگان برقرار نمود. این نحوهی ارتباط به خصوص در مقطع انتخابات میتواند کارآمد باشد.روش انجام این پژوهش توصیفی - تحلیلی است و شیوه گردآوری مطالب از طریق مطالعه کتابخانهای اسنادی میباشد.