نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
3 استاد گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
چکیده
با توجه به اهمیت جهش تولید و ترقّی اقتصادی در کلام مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در مبحث جنگ نرم اقتصادی ، یافتن بازارها و اقدامات استراتژیک نوین درآمدزا برای کشور ج.ا.ا امری اجتناب ناپذیر است. از این رو ارائه مدلهای اقتصادی استراتژیک خلّاقانه و همراستا با فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در جهت رسیدن به جهش تولید،اشتغالزایی پویا و رسیدن به منابع درآمدزایی نوین برای کشور در مبحث جنگ نرم اقتصادی امری حیاتی است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی ماهیت جنگ نرم اقتصادی و سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی امام خامنهای(مدظلهالعالی) به عنوان راهکاری برای مبارزه با آن مفهوم نوین پرداخته شد و ظرفیتهای راهبردی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر فرمایشات ایشان مرور گشت. سپس به مدل اقیانوس آبی بهعنوان ابزاری کاربردی و خلاقانه در جهت شناسایی زمینههای جدید اقتصادی و درآمدزایی ، پرداخته شد؛ و با استفاده از مطالب فوق و با بهرهگیری از ظرفیت اقتصادی دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی و خارجی متعهد و علاقهمند به نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور، تجار ایرانی، ثروتمندان و صاحبان کسب وکار علاقهمند به ج.ا.ایران در کشورهای دوست و یا بیطرف ، بهمنظور شناسایی اقدامات راهبردی اقتصادی-سیاسی در جهت نیل به جهش تولید و ظرفیتسازی، مدلی خلاقانه ارائه شد. سپس در جهت بررسی قابلیت اجرایی مدل ارائهشده به عنوان سلاحی برای مقاومت در جنگ نرم اقتصادی، چارچوب پیشنهادی در طراحی برخی اقدامات اقتصادی استراتژیک با رویکرد ایجاد شرایط جهش تولیدی به کار گرفته شد و نتایج آن ارائه گردید و در نهایت بهمنظور تحقیقات آتی، پیشنهادهایی ارائه گشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Strategic model for designing new strategic revenue-generating actions In the arena of soft economic warfare (Combining the policies of the resistance economy With blue ocean strategy model)
نویسندگان [English]
- Amirali Ketabi 1
- mirmahmoud sadat 2
- Hossein Safari 3
1 PhD student in Islamic Revolution University of Tehran
2 Master of Industrial Management Research in Operations, School of Management, University of Tehran, Tehran
3 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Given the importance of the leap in production and economic growth in the words of the Supreme Leader on the subject of soft economic warfare, finding markets and new strategic revenue-generating measures for the Islamic Republic of Iran is inevitable. Therefore, presenting creative strategic economic models in line with the orders of the Supreme Leader in order to achieve a leap in production, dynamic employment and new sources of income for the country in the matter of soft economic war is vital. Is. In this study, first, the nature of soft economic warfare and the communicative policies of Imam Khamenei's resistance economy (as) as a solution to combat that new concept and the strategic capacities of the resistance economy based on his orders were reviewed. گشت. The blue ocean model was then used as a practical and creative tool to identify new areas of economics and revenue generation; Using the above materials and taking advantage of the economic capacity of Iranian and foreign students and graduates committed and interested in the system of the Islamic Republic at home and abroad, Iranian businessmen, the rich and business owners interested in c In Iran, in friendly or neutral countries, a creative model was presented in order to identify strategic economic-political measures to achieve a leap in production and capacity building. Then, in order to evaluate the feasibility of the proposed model as a weapon for resistance to soft economic warfare
کلیدواژهها [English]
- Soft economic warfare
- communication policies of the resistance economy
- Blue Ocean Strategy
- leap in production