نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران

3 دانشجوی دکتری مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

چکیده

با توجه به اهمیت جهش تولید و ترقّی اقتصادی در کلام مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی) در مبحث جنگ نرم اقتصادی، یافتن بازارها و اقدامات استراتژیک نوین درآمدزا برای کشور ج.ا.ا امری اجتناب ناپذیر است. از این رو ارائه مدل ‏های اقتصادی استراتژیک خلّاقانه و هم‏راستا با فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی) در جهت رسیدن به جهش تولید،اشتغال‏ زایی پویا و رسیدن به منابع درآمدزایی نوین برای کشور در مبحث جنگ نرم اقتصادی امری حیاتی است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی ماهیت جنگ نرم اقتصادی و سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی امام خامنه‏ ای(مدظله‏ العالی) به عنوان راهکاری برای مبارزه با آن مفهوم نوین پرداخته شد و ظرفیت‏های راهبردی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر فرمایشات ایشان مرور گشت. سپس به مدل‌ اقیانوس آبی به‌عنوان ابزاری‌ کاربردی و خلاقانه در جهت شناسایی زمینه ‏های جدید اقتصادی و درآمدزایی، پرداخته شد؛ و با استفاده از مطالب فوق و با بهره‏گیری از ظرفیت اقتصادی دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی و خارجی متعهد و علاقه‏ مند به نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور، تجار ایرانی، ثروتمندان و صاحبان کسب وکار علاقه‏مند به ج.ا.ایران در کشورهای دوست و یا بی‏طرف، به‌منظور شناسایی اقدامات‏ راهبردی اقتصادی-سیاسی در جهت نیل به جهش تولید و ظرفیت‏ سازی، مدلی خلاقانه ارائه شد. سپس در جهت بررسی قابلیت اجرایی مدل ارائه‌شده به عنوان سلاحی برای مقاومت در جنگ نرم اقتصادی، چارچوب پیشنهادی در طراحی برخی اقدامات اقتصادی استراتژیک با رویکرد ایجاد شرایط جهش تولیدی به کار گرفته شد و نتایج آن ارائه گردید و در نهایت به‌منظور تحقیقات آتی، پیشنهاد‌هایی ارائه گشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strategic model for designing new strategic revenue-generating actions In the arena of soft economic warfare (Combining the policies of the resistance economy With blue ocean strategy model)

نویسندگان [English]

  • Hossein Safari 1
  • mirmahmoud sadat 2
  • Amirali Ketabi 3

1 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Master of Industrial Management Research in Operations, School of Management, University of Tehran, Tehran

3 PhD student in Islamic Revolution University of Tehran

چکیده [English]

Given the importance of the leap in production and economic growth in the words of the Supreme Leader on the subject of soft economic warfare, finding markets and new strategic revenue-generating measures for the Islamic Republic of Iran is inevitable. Therefore, presenting creative strategic economic models in line with the orders of the Supreme Leader in order to achieve a leap in production, dynamic employment and new sources of income for the country in the matter of soft economic war is vital. Is. In this study, first, the nature of soft economic warfare and the communicative policies of Imam Khamenei's resistance economy (as) as a solution to combat that new concept and the strategic capacities of the resistance economy based on his orders were reviewed. گشت. The blue ocean model was then used as a practical and creative tool to identify new areas of economics and revenue generation; Using the above materials and taking advantage of the economic capacity of Iranian and foreign students and graduates committed and interested in the system of the Islamic Republic at home and abroad, Iranian businessmen, the rich and business owners interested in c In Iran, in friendly or neutral countries, a creative model was presented in order to identify strategic economic-political measures to achieve a leap in production and capacity building. Then, in order to evaluate the feasibility of the proposed model as a weapon for resistance to soft economic warfare

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soft economic warfare
  • communication policies of the resistance economy
  • Blue Ocean Strategy
  • leap in production