مجتبی قربانیان؛ سمیه کرداری؛ مهدی اثنی عشران
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1402، ، صفحه 149-172
چکیده
محقق در این تحقیق در صدد تبیین قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه و ارایه راهکارهای مقابلهای از منظر قرآن کریم است. مسئله اصلی پژوهش عبارت است از: «قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه چگونه است و از منظر ...
بیشتر
محقق در این تحقیق در صدد تبیین قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه و ارایه راهکارهای مقابلهای از منظر قرآن کریم است. مسئله اصلی پژوهش عبارت است از: «قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه چگونه است و از منظر قرآن چه راهکارهای مقابلهای وجود دارد؟» و به همین منظور با بررسی تکمیلی کل آیات شریفه قرآن، تعداد 1701 آیه در ارتباط با موضوع تحقیق از قرآنکریم استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هدف اصلی این پژوهش «تبیین قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه و ارائه راهکارهای مقابلهای از منظر قرآنکریم» است. این پژوهش که با روش آمیخته انجام میشود در تحلیل کیفی بر اساس نظریه زمینهای (گرندد تئوری) با کدگذاری از طریق نرمافزار مکسکیودا و در تحلیل کمی از جامعه آماری تحقیق مشتمل بر آیات شریفه قرآنکریم، تفاسیر مرتبط و همچنین 80 نفر از صاحبنظران استفاده شده و از نوع کاربردی است. روش گردآوری دادهها میدانی (پرسشنامه) و کتابخانهای (اسناد و مدارک) است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزارهای اسپیاساس و مکسکیودا بهرهبرداری شده است. به منظور استخراج ایات شریفه قرآن از جدول فراوانی توزیع کلمات قرآن بهرهبرداری و بر مبنای یافتههای این مقاله اکثریت مطلق (87.36% جامعه نمونه) معتقد هستند که قدرت نرم دشمنان در مدیریت رسانه تأثیرگذار بوده و قرآنکریم راهکارهای متقن و مناسبی برای مقابله با آن از قبیل بصیرتافزایی، ارتقاء علم و دانش، تشخیص اعتقادات رسانهها، اتخاذ سیاستهای جذب مخاطب، بکارگیری مناسب قلم و کلمه و ... ارایه کرده است.