ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122The Islamic Revolution of Iran and the presentation of a conceptual model of Islamic-Iranian soft powerانقلاب اسلامی ایران و ارائه مدل مفهومی قدرت نرم اسلامی- ایرانی161750FAمجید عباسیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20220509انقلاب اسلامی ایران دگرگونی عظیمی در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تأثیرات شگرفی در سطح بین المللی و بویژه جهان اسلام داشته و باعث تجدید حیات اسلام یا به عبارت بهتر احیای فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی شده است. <br /><br />انقلاب اسلامی انقلابی ارزشی با هدف بازگشت، احیا و بازسازی سنتهای بنیادی دین اسلام می باشد. این انقلاب در عین داشتن اهداف سیاسی و اجتماعی، نگاه خاصی به تمدن و جهان بینی اسلامی دارد. بیداری اسلامی زنده شدن دوباره در پرتو اسلام اصیل و تجدید حیات اسلام است که در پناه آن استقلال، عدالت و آموزه ها و ارزش های متعالی الهی، بار دیگر زنده می شوند و یا حیات می یابند. احیای هویت دینی و طرح اندیشه حکومت اسلامی، حمایت از محرومان جامعه، ظلم ستیزی و مقابله با مستکبرین، استقلال خواهی،ترویج فرهنگ مردم سالاری دینی، ورود از حوزه های نظری به حیطه های سیاسی و حکومتی، بیداری اسلامی در عرصه های حیات اجتماعی و سیاسی، گفتمان سازی سیاسی و فرهنگی و طرح این ایده که اسلام تنها راه حل است و مطالعه تحولات سالهای 2011-2012 در کشورهایی مانند تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین و تطبیق خواسته های مردمی آنها با آموزه های انقلاب اسلامی حاکی از احیای مجدد هویت اسلامی در جهان اسلام متأثر از قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران است. وقوع این تحولات و نفوذ اندیشه های انقلاب اسلامی در ملل مسلمان نه از طریق قدرت سخت افزاری بلکه از طریق قدرت نرم انقلاب اسلامی در الگو شدن برای کشورهای اسلامی امکانپذیر شده است.انقلاب اسلامی ایران دگرگونی عظیمی در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تأثیرات شگرفی در سطح بین المللی و بویژه جهان اسلام داشته و باعث تجدید حیات اسلام یا به عبارت بهتر احیای فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی شده است. انقلاب اسلامی انقلابی ارزشی با هدف بازگشت، احیا و بازسازی سنتهای بنیادی دین اسلام می باشد. این انقلاب در عین داشتن اهداف سیاسی و اجتماعی، نگاه خاصی به تمدن و جهان بینی اسلامی دارد. بیداری اسلامی زنده شدن دوباره در پرتو اسلام اصیل و تجدید حیات اسلام است که در پناه آن استقلال، عدالت و آموزه ها و ارزش های متعالی الهی، بار دیگر زنده می شوند و یا حیات می یابند. احیای هویت دینی و طرح اندیشه حکومت اسلامی، حمایت از محرومان جامعه، ظلم ستیزی و مقابله با مستکبرین، استقلال خواهی،ترویج فرهنگ مردم سالاری دینی، ورود از حوزه های نظری به حیطه های سیاسی و حکومتی، بیداری اسلامی در عرصه های حیات اجتماعی و سیاسی، گفتمان سازی سیاسی و فرهنگی و طرح این ایده که اسلام تنها راه حل است و مطالعه تحولات سالهای 2011-2012 در کشورهایی مانند تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین و تطبیق خواسته های مردمی آنها با آموزه های انقلاب اسلامی حاکی از احیای مجدد هویت اسلامی در جهان اسلام متأثر از قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران است. وقوع این تحولات و نفوذ اندیشه های انقلاب اسلامی در ملل مسلمان نه از طریق قدرت سخت افزاری بلکه از طریق قدرت نرم انقلاب اسلامی در الگو شدن برای کشورهای اسلامی امکانپذیر شده است.https://www.spba.ir/article_161750_dc0c76f1513ee6dd5b2725b66f4533e1.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122The influence of the idea of Mahdism as a component of soft power in the unity of the Islamic worldتاثیر اندیشه مهدویت به عنوان مؤلفه قدرت نرم در وحدت جهان اسلام163974FAمهدی محمدزاده بنی طرفیهیبت علمی گروه معارف اسلامی پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین، قزوین، ایران0009-0007-1721-6229Journal Article20221118Islamic unity of its desirable and fruitful type, that is, efforts to achieve a kind of unity in interests and goals and convergence in religious beliefs, by those who have many commonalities in Islamic beliefs, one of the most important of which is the thought of Mahdism; In fact, Mahdavi's thought as a soft power establishes a process in which humanity influences people's thoughts (elite and common people) through behavior in accordance with the tendency of each Islamic sect and in the form of a non-violent tool and causes works, movements and behavior. The common one, which is the unity of the Islamic world, takes a step towards changing the mentality and behavior of the target society. The research method in this research is descriptive-analytical and the method of collection is through the study of library documents and documents, which examines the basics of recognizing and strengthening the unifying components of Islamic religions in the light of Mahdavitism, in precious religious texts. The findings indicate that this thought is a kind of future-oriented thoughts and attitudes, and in fact, a futuristic approach. The unifying pillars of Mahdavi thought include imamate and guardianship, and universality, justice, security, and growth and development are the characteristics of Mahdavi society, which works in the realization of the unity of the Islamic world as a soft power.وحدت اسلامی از نوع مطلوب و ثمر بخش آن، یعنی اهتمام برای رسیدن به نوعی یگانگی در منافع و اهداف و تقریب در باور های دینی، از سوی کسانی که مشترکات بسیاری در باورهای اسلامی دارند، یکی از مهمترین آن ها اندیشه مهدویت است؛ درحقیقت اندیشه مهدوی بعنوان یک قدرت نرم؛فرایندی را رقم میزند که در آن بشریت از طریق رفتار مطابق با گرایش هر فرقه اسلامی و در قالب ابزاری غیر خشونت آمیز روی افکار مردم (نخبگان و عامه مردم) تاثیر گذاشته و موجب آثار، حرکات و رفتار مشترک که همان وحدت جهان اسلام باشد، در راستای تغییر ذهنیت و رفتار جامعه هدف، قدم بر میدارد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری از طریق مطالعه اسناد و مدارک کتابخانهای است که به بررسی مبانی شناخت و تقویت مولفه های وحدت بخش مذاهب اسلامی در پرتو اندیشه مهدویت، در متون گرانسنگ دینی، می پردازد. یافته ها حاکی از آن است که این اندیشه نوعی از اندیشه ها و نگرش های معطوف به آینده و در حقیقت، رویکردی آینده نگرانه است. ارکان وحدت بخش اندیشه مهدویت شامل امامت و ولایت است و جهانی بودن، عدالت، امنیت و رشد و توسعه ویژگی های جامعه مهدوی است که در تحقق وحدت جهان اسلام بمثابه یک قدرت نرم اثر می کند، این اندیشه نقطه مشترک فرق اسلامی و عامل انسجام ادیان است چرا که اندیشه انتظار و چشم به راهی و طلب آمدن منجی آسمانی و الهی، محور مشترک و وحدت بخش همه ادیان استhttps://www.spba.ir/article_163974_ddd13dc35353470e6dcc0154bfeed5e1.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122The role of "political expediency" in increasing soft power for political and security deterrence
"Emphasizing the thought of Imam Khomeini (ra)"نقش «مصلحت سیاسی» در افزایش قدرت نرم برای بازدارندگی سیاسی و امنیتی "با تأکید بر اندیشه امام خمینی (ره)"155396FAمحسن خاکیدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایراننوراله قیصریعضو هیأت علمی دانشگاه تهران0000-0003-4692-5802علیرضا خسرویاستادیار دانشکده حقوقی و علوم سیاسی دانشگاه تهرانابراهیم متقیگروه علوم سیاسی. دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه تهران. تهران. ایران0000-0002-2458-7999Journal Article20220314From Imam Khomeini's point of view, political expediency and the ruling of the government arising from it arise from the divine authority delegated to the Prophet of Islam and the governmental authority of a comprehensive jurist. It can not be considered an obstacle in the way of maintaining order. This is because the Islamic Republic is the most important reason for the preservation and survival of "pure Islam" in the world and the most important supporter of the deprived and oppressed in the world; From this perspective, its preservation is considered the most important divine obligation, and in case of monopolizing the preservation of the Islamic Republic in a specific way or tool, its use is permissible and even obligatory. This theoretical approach to political expediency provides a significant part of the soft power of the political system, during which it can maintain its political-security repression well. In fact, political expediency means a tool for the theoretical and cognitive threat of the enemy to reduce the possibility of exercising his hard power and increase the deterrence of the Islamic system. Accordingly, the Islamic system can increase its political and security deterrence without resorting to harsh power.از منظر امام خمینی، مصلحت سیاسی و حکم حکومتی برآمده از آن از ریاست الهیه مفوضه به پیامبر اسلام و اختیارات حکومتی فقیه جامع الشرایط ناشی می شود و غایت مصلحت سیاسی در جمهوری اسلامی «حفظ جمهوری اسلامی» است و هیچ امر دیگر فقهی و غیر آن نمیتواند مانعی در مسیر حفظ نظام تلقی شود. این امر به دلیل آن است جمهوری اسلامی مهمترین دلیل حفظ و بقای «اسلام ناب» در جهان و مهمترین حامی محرومان و مستضعفان جهان است؛ از این منظر حفظ آن مهمترین واجب الهی تلقی میگردد و در صورت انحصار حفظ جمهوری اسلامی در مسیر یا ابزاری خاص، استفاده از آن جایز و بلکه واجب میباشد. این رویکرد نظری به مصلحت سیاسی تأمین کننده بخش قابل توجهی از قدرت نرم نظام سیاسی بوده که طی آن میتواند بازدراندگی سیاسی – امنیتی خود را به خوبی حفظ نماید. در واقع مصلحت سیاسی به معنای ابزاری برای تهدید نظری و شناختی دشمن برای کاهش احتمال اعمال قدرت سخت اوست و سبب افزایش بازدارندگی نظام اسلامی می گردد. بر این اساس نظام اسلامی بدون توسل به قدرت سخت می تواند بازدارندگی سیاسی و امنیتی خود را افزایش دهد.https://www.spba.ir/article_155396_740a58e2d11d6af6b9afe915023776d1.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Analysis of lived experience of teacher training managers based on recommendations
Statement of the second step in order to increase soft powerواکاوی تجربه زیسته مدیران تربیت معلم براساس توصیه های بیانیه گام دوم درراستای افزایش قدرت نرم154266FAمعصومه مقیمی فیروز آبادگروه علوم تربیتی مرکز نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهرانJournal Article20220210At the turning point of the Islamic Revolution of Iran, the wise leader of the revolution, by issuing a statement of the second step, has outlined the vision of a desirable future, which is one of the central categories for achieving that experience of the past to take firm steps in the future Accordingly, the purpose of the research is to realize the past-oriented statement of the second step in the field of management practice of Farhangian University in order to increase soft power, which explains the concept, discovery and understanding of the experience with which managers have lived through a qualitative method of phenomenology. Addresses and answers the question: What are the lived experiences of managers to implement the recommendations of the statement? The statistical population is the staff managers and heads of campuses of Farhangian University. Sampling is targeted and snowball. In order to collect data, semi-structured in-depth interview was used. Qualitative data analysis steps were performed according to the coding process. In the first stage, 145 open codes were extracted from semantic units, which after removing duplicate codes, 120 codes entered the central coding stage. Selective coding of 19 categories was extracted. Results: Managers' actions: knowledge enhancement (self-promotion, empowerment), systemic view (extra-organizational andorganizational relations), central justice (attitude and educational justice Dignity (professional and organizational dignity), lifestyle (harms of Iranian Islamic lifestyle) and solutions: human resource management (outcome and selection), economics (strategic and operational), science and research (policy and implementation), promotion Attitude (lifestyle and position of the university)درنقطه عطف انقلاب اسلامی ایران، رهبرحکیم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم، چشم انداز آینده مطلوب را ترسیم نمودهاند که از جمله مقولات محوری برای تحقق آن تجربه اندوزی از گذشته جهت برداشتن گامهای استواردرآینده است.براین اساس هدف پژوهش، تحقق محورنگاه به گذشتهی بیانیه گام دوم درعرصه عمل مدیریتی دانشگاه فرهنگیان در راستای افزایش قدرت نرم می باشد که ازطریق روش کیفی ازنوع پدیدارشناسی به تبیین مفهوم، کشف و درک تجربهای که مدیران با آن زیست کردهاند می پردازد وبه این سوال پاسخ می دهد که تجربیات زیسته مدیران برای تحقق توصیه های بیانیه چگونه است؟جامعه آماری مدیران ستادی و روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان است.نمونه گیری به صورت هدفمند وگلوله برفی می باشد.جهت گردآوری داده ها ازمصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده گردید.گام های تحلیل داده های کیفی نیز مطابق با فرآیند کد گذاری انجام شد.درمرحله اول 145 کدباز از واحدهای معنایی استخراج شد که پس ازحذف کدهای تکراری120 کد واردمرحله کدگذاری محوری شد.پس از دسته بندی کدها باتوجه به ارتباط مفهومی آنها 34 تم اصلی ودر کدگذاری گزینشی 19مقوله استخراج گردید.یافته ها:اقدامات مدیران:دانش افزایی(خودارتقایی،توانمندسازی) ، نگاه سیستمی(روابط برون سازمانی و درون سازمانی)،عدالت محوری(عدالت نگرشی و آموزشی ) عزت(متغیرهای روانشناختی)،اخلاق ومعنویت(رفتاری و نگرشی)،اقتصاد مقاومتی(راهبردها)،سبک زندگی (تشویق وآموزش). عوامل محتوایی (اخلاق حرفه ای ، خصوصیات فردی،مهارت رهبری، ویژگیهای تخصصی).وضعیت موجود: فرایندهای منابع انسانی(جذب و گزینش)،عدالت(ضعف و قوت)،علم و پژوهش(محدودیتها و فرصتها)،اقتصاد(عوامل محدود کننده)،عزت(شان حرفه ای و سازمانی)،سبک زندگی(آسیب های سبک زندگی ایرانی اسلامی) و راهکارها: مدیریت منابع انسانی(پیامد و گزینش)،اقتصاد(راهبردی و عملیاتی)،علم و پژوهش(سیاستگذاری و اجرایی)،ارتقای نگرش(سبک زندگی و جایگاه دانشگاه)https://www.spba.ir/article_154266_1ebd25ad52f7b1f8bf15e90f47372969.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Identifying media threats of satellite televisions and corresponding countermeasuresشناسایی تهدیدات رسانه ای ماهواره های تلویزیونی و راهکارهای مقابله با آن153483FAمریم وطن خواهکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).سید رضا نقیب الساداتدانشیار، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20220531Satellite networks are a sources of soft power and an important infrastructure for global communication. The expansion of communication and exchange of culture through satellite TVs imposed new values and, consequently, new behaviors; which could be a soft threat as it could gradually change the culture and identity of a nation. Therefore, it is necessary to carefully evaluate the effects of Sat. TVs on both individual and social aspects. The main question is: “what are the media threats of satellites TVs and how to countermeasure them accordingly?” To answer this question, two "surveys" with questionnaire technique and also "in-depth interview” method using “closed or guided interview" technique had been used. The statistical population in the survey was "all people over 18 years in Tehran who watch the satellite networks" and in the in-depth interview it was "specialists in communication and political sciences". It was found that out of a total 450 respondents, the most of the respondents believed in different threats of satellite TV, including "psychological, political, cultural, economic and military-security threats" and 33.3% evaluated the level of "satellite threat" as "moderate". Additionally, the most of them (43.1%) considered "improving media literacy" as the best countermeasure to satellite threats. The findings of the interview also confirmed that it is more appropriate to adopt diversity (ultra-active) and aggressive (active) strategies rather than passive strategies and maintaining the status quo strategies to deal with satellites.شبکههای ماهوارهای یکی از منابع قدرت نرم و بخش مهمی از زیربناهای ارتباطی دنیا هستند. گسترش ارتباطات و تبادل فرهنگ از طریق ماهوارهها، ورود ارزشهای جدید و بهتبع آن رفتارهای جدید را به دنبال دارد و بهعنوان یک تهدید نرم میتواند بهتدریج فرهنگ و هویت یک ملت را تغییر دهد. لذا ارزیابی تأثیرات عمیق این رسانه بر ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی ضروری است. سؤال اصلی در این پژوهش این است که تهدیدات رسانهای ماهوارههای تلویزیونی چیست و راهکارهای مناسب جهت مقابله با آنها کدام اند؟ برای پاسخ به این سؤال و گردآوری و تحلیل اطلاعات از دو روش «پیمایشی» با تکنیک پرسشنامه و روش «مصاحبۀ عمقی» با تکنیک «مصاحبۀ بسته یا هدایتشده» استفاده شده است. جامعۀ آماری در روش پیمایش «کلیۀ افراد بالای 18 سال شهر تهران که برنامههای شبکههای ماهوارهای را تماشا میکنند» و در روش مصاحبه عمقی «متخصصان حوزههای علوم ارتباطات و علوم سیاسی» بودند. یافتهها نشان میدهد که از مجموع 450 پاسخگو، بیشترین نسبت پاسخگویان با انواع تهدیدات ماهوارهای از قبیل «تهدیدات روانی، سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و نظامی –امنیتی» «موافق» بودهاند و 3/33 درصد «میزان تهدید آفرینی ماهواره» را «متوسط» ارزیابی کردهاند. همچنین بیشترین نسبت آنان (1/43 درصد) بهترین شیوۀ برخورد با تهدیدات ماهواره را «بالا بردن سواد رسانهای» دانستهاند. یافتههای مصاحبه نیز مؤید آن است که برای مواجهه با ماهواره اتخاذ راهکارهای تنوع (فوق فعال) و تهاجمی (فعال) مناسبتر از راهکارهای انفعالی و حفظ وضع موجود است.https://www.spba.ir/article_153483_5e27f26a258a0ab01802875a632c789d.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Explaining Media Terrorism Focusing on ISIL's Use of Social Networks (Twitter and Facebook) with a Meta-Synthesis Approachتبیین تروریسم رسانهای با تمرکز بر بهرهگیری گروه داعش از شبکههای اجتماعی (توئیتر و فیسبوک) با رویکرد فراترکیب154624FAحسین اسمعیلیدانشجوی دکترای مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایراناحتشام رشیدیاستادیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.ابوالفضل داناییدانشیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.Journal Article20220407Media terrorism is an emerging form of terrorism that through discourse-building, psychological operations, and recruitment, it has acted to influence, attract support and engage with various groups and by working on social networks, especially Twitter and Facebook, they use cyberspace frantically to create mass fear and panic. The aim of research was explaining the media terrorism of the ISIL group in social networks with a meta-synthesis approach. As per, 135 research were reviewed as a preliminary sample in databases of Emerald, Wiley, Science Direct, SID, Sage, Google Scholar, Springer, Taylor & Francis, Magiran, Iran.doc and Noormags in the period from 2010 to 2020. After screening 36 studies were selected by purposive sampling method and results were combined using Atlas.ti software. The results led to the identification of 6 main categories, 25 concepts and 129 indicators that the central elements of the model were include foreign and regional intervention, ethnic tensions, and regional and trans-regional supports, propaganda and social mobilization, anonymity, funding, media tricks, culture building of violence, and the confrontation of the countries of the world. Managing content analysis, reviewing in policy making of social networks, exploring security aspects of various dimensions of terrorism on social media, and reviewing information gateway policy are some of the policy recommendations.تروریسم رسانهای، گونهای نوظهور از تروریسم است که از طریق گفتمانسازی، عملیات روانی و جذب نیرو، نسبت به نفوذ، جلب حمایت و مشارکت گروههای مختلف اقدام کرده و با فعالیت در شبکههای اجتماعی خاصّه توئیتر و فیسبوک به استفادة جنونآمیز از فضای مجازی، ایجاد هراس جمعی و رعب و وحشت اقدام میکنند. هدف پژوهش روی تبیین تروریسم رسانهای گروه داعش در فضای شبکههای اجتماعی با رویکرد فراترکیب متمرکز است. 135 پژوهش در پایگاههای علمی Emerald، Wiley، Science Direct، SID، Sage، Google Scholar، Springer، Taylor & Francis Group، Magiran، Iran.doc و Noormags به عنوان نمونة اولیه در بازة زمانی سالهای 2010 تا 2020 وارسی شدند. پس از غربالگری، 36 مطالعه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و نتایج با استفاده از نرمافزار اطلستیآی با هم ترکیب شدند. نتایج فراترکیب به شناسایی 6 مقوله اصلی، 25 مفهوم و 129 شاخص منتهی شد که مداخلات خارجی و منطقهای، تنشهای قومی و حمایتهای منطقهای و فرامنطقهای، تبلیغات و بسیج اجتماعی، گمنامی، تأمین منابع مالی، ترفندهای رسانهای، فرهنگسازی خشونت و مواجهة کشورهای جهان از عناصر محوری مدل بودند. مدیریت تحلیل محتوا، بازنگری در سیاستگذاریهای حوزة شبکههای اجتماعی، واکاوی جوانب امنیتی ابعاد مختلف تروریسم در رسانههای اجتماعی و بازبینی سیاست دروازهبانی اطلاعات از توصیههای سیاستی مطالعه است.https://www.spba.ir/article_154624_93b90b33f75ddd4a6a427de8801f841d.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Iran's soft power and foreign policy regarding the developments in Syria from 2011 to 2022قدرت نرم و سیاست خارجی ایران در قبال تحولات کشور سوریه از 2011 تا 2022164592FAعلی جدیدیاستادیار علوم سیاسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایرانسید محمدرضا موسویدانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-5856-2765وحید صالحیدانش آموخته دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایرانJournal Article20221106In the new arena of international politics, one of the tools that political units use to achieve their national and strategic goals and interests is soft power. In recent years, due to the importance of soft power in achieving the national goals of the Islamic Republic of Iran, it has tried to increase and increase the efficiency of its soft power capacities in line with its strategic goals in the developments of Syria. The Islamic Republic of Iran, as one of the actors in the region that could not remain indifferent to the developments in Syria, has used a special soft strategy to influence these developments. By raising the question of what position soft power has had in Iran's foreign policy in relation to the developments in Syria, the upcoming research has proposed the hypothesis that the foreign policy component in the soft power of the Islamic Republic of Iran with an emphasis on central security and the role of the people in determining sovereignty It has had a greater impact on the developments in Syria. With the occurrence of the Islamic revolution in Iran and the formation of the Islamic Republic, relations between Iran and Syria have entered a new phase. The method used in this research is analytical and descriptive.در عرصه جدید سیاست بین الملل، یکی از ابزارهایی که واحدهای سیاسی به منظور دستیابی به اهداف و منافع ملی و راهبردی خود به کار می گیرند قدرت نرم است. در سال های اخیر با توجه به اهمیت قدرت نرم در دستیابی به اهداف ملی جمهوری اسلامی ایران سعی در افزایش و بهره وری بیشتر، از ظرفیت های قدرت نرم خود در راستای اهداف استراتژیک خود در تحولات کشور سوریه نموده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران منطقهای که نمی توانست به تحولات سوریه بی تفاوت بماند از راهبرد نرم ویژه ای برای اثرگذاری بر این تحولات استفاده کرده است. تحقیق پیش رو با طرح این سوال که در سیاست خارجی ایران در قبال تحولات سوریه، قدرت نرم چه جایگاهی داشته است این فرضیه را مطرح نموده است که مؤلفه سیاست خارجی در قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امنیت محوری و نقش مردم در تعیین حاکمیت تأثیر بیشتری بر تحولات کشور سوریه داشته است. با وقوع انقلاب اسلامی ایران و شکل گیری جمهوری اسلامی مناسبات ایران و سوریه وارد مرحله نوینی شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیلی و توصیفی می باشد.https://www.spba.ir/article_164592_d7f1af0e5e53b870a381c261e7548926.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Exercising soft power against the sovereignty of states through the free flow of informationبکارگیری قدرت نرم علیه حاکمیت دولتها از طریق جریان آزاد اطلاعات154847FAمسعود مظاهریدانشجوی دکترا، گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانسهراب صلاحیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه امام حسین،تهران، ایران0000-0002-2394-5360مریم مرادیدکترای تخصصی، استادیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران0000-0002-7152-0586Journal Article20220523This article examines the use of soft power and its tools, such as the media, through freedom of information against state sovereignty. In this process, we see the use of new media tools and the creation of soft wars by some powerful countries against the sovereignty of other governments. In the present age, when technology and information technology have a special status and power, international communities are not expected to be safe from information entering their country from outside geographical borders. In this regard, countries with the power of media and up-to-date technologies in the field of information technology in order to achieve their goals have planned a soft war within the target communities. Therefore, in the present descriptive-analytical study, with the aim of explaining the different dimensions of soft power and media tools, the application of soft war against the sovereignty of states has been investigated by "library" and "documentary" methods. The results show that the cultural, ideological and moral borders of a country are respected as much as their geographical borders and territorial integrity, and obtaining the consent of countries to enter their non-geographical borders is irreplaceable and The transfer of information into a country without the permission and consent of that country is described as a violation of sovereignty and territorial integrity.مقاله حاضر به بررسی بکارگیری قدرت نرم و ابزارهای آن مانند رسانه ها از طریق آزادی اطلاعات علیه حاکمیت دولتها می پردازد. در این فرایند شاهد بکارگیری ابزارهای نوین رسانهای و ایجاد جنگ نرم توسط برخی از کشورهای قدرتمند علیه حاکمیت دولتهای دیگر میباشیم. در عصر حاضر که تکنولوژی و فناوری اطلاعات از جایگاه و قدرت ویژه ای برخوردار شده است انتظار نمیرود جوامع بینالمللی از ورود اطلاعات از خارج از مرزهای جغرافیایی به داخل کشورشان مصون بمانند. در این راستا کشورهای دارای قدرت رسانهای و تکنولوژیهای به روز در عرصهی فناوری اطلاعات به منظور تحقق اهداف خود اقدام به طرح ریزی جنگ نرم در درون جوامع هدف نموده اند. از این رو در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر با هدف تبیین ابعاد مختلف قدرت نرم و ابزارهای رسانهای، اعمال جنگ نرم علیه حاکمیت دولتها به روش "کتابخانهایی" و "اسنادی" بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مرزهای فرهنگی، عقیدتی و اخلاقی یک کشور به اندازهی مرزهای جغرافیایی و تمامیت ارضی آنها دارای احترام میباشد و کسب رضایت کشورها برای ورود به مرزهای غیرجفرافیایی آنها نیز امری بیبدیل بوده و انتقال اطلاعات به داخل یک کشور بدون اخذ اجازه و رضایت آن کشور وصف نقض حاکمیت و تمامیت ارضی را پیدا میکند.https://www.spba.ir/article_154847_0cf9288f0b9c64f54114e657a67bd68e.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Indicators for measuring the soft power performance of governments in the political management of space(from the point of view of political geography)شاخصهای سنجش عملکرد قدرت نرم حکومتها در مدیریت سیاسی فضا (از دیدگاه جغرافیای سیاسی)205233164435FAعهدیه آتشیدانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدرضا حافظ نیااستاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانابراهیم رومینادانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی اصغر پورعزتاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20221129The level of influence of the performance of a macro-political-administrative system on the political management of geographical spaces and the strengthening of its internal soft power is undeniable; Because the soft power of a political system (government) as the operating system and the brain of the administration of the territorial space of a country, has a direct impact on the goals, components, and functioning of the system. Therefore, governments have specific functions in their essence, and the implementation or lack of optimal implementation of these functions affects the quality of the political management of the space. Therefore, the political management of space is affected by the performance of governments. So, to answer this question, what are the criteria and indicators for measuring the soft power of governments? The main purpose of this article is The current research was done using descriptive-analytical method and data collection was done using library sources. According to the results, the indicators were identified from among many theories and perspectives in different fields of human sciences. The views and theories showed that the goals and duties of the government have different types. The number of identified indicators was 80, some of them with high repetition and emphasis. All 80 indicators are included in 7 main components. The success of any country is to fulfill all the goals of the country and the nation in a proper way.سطح تأثیرگذاری عملکرد قدرت نرم یک سیستم کلان سیاسی، بر مدیریت سیاسی فضاهای جغرافیایی آن امری انکارناپذیر است؛ چرا که قدرت نرم یک سیستم سیاسی (حکومت) به عنوان سیستم عامل و مغز اداره فضای سرزمینی یک کشور، تأثیرپذیری مستقیمی از اهداف، اجزا و نحوه عملکرد سیستم دارد. از جمله مهمترین این کارکردها، اِعمال نرم افزارانه قدرت بر فضای جغرافیایی تحت حاکمیت خود است. از این رو، قدرت نرم حکومتها، متأثر از عملکرد آنهاست. لذا، پاسخگویی به این مسئله که معیارها و شاخصهای سنجش عملکرد حکومتها در اعمال نرم افزارانه قدرت بر فضای جغرافیایی خود کدامند؟ هدف اصلی تدوین این مقاله است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و گردآوری دادهها با استفاده از منابع کتابخانهای است. به این منظور ابتدا مؤلفههای نظریه قدرت نرم جوزف نای، استخراج و سپس از میان نظریهها و دیدگاههای متعدد در رشتههای مختلف علوم انسانی شاخصهای سنجش عملکرد حکومت با رویکرد قدرت نرم، نیز شناسایی شدند. طبق نتایج، 156 شاخص استخراج شد که از این تعداد، 82 شاخص بیشترین فراوانی و تأکید را در نظریات مختلف داشتند. در نهایت، این 82 شاخص در یک الگوی نظری و تحت 7 مؤلفه اصلی قرار داده شدند که پایه و اساس عملکرد قدرت نرم یک حکومت در مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی تحت حاکمیت آن را شکل میدهند.https://www.spba.ir/article_164435_0683128b588cca2e9f4ab5f4558498a8.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Strategies to deal with soft war in Ahmad Matar's poems
Based on John Searle's theory of speech actionراهکارهای مقابله با جنگ نرم در اشعار احمد مطر بر اساس نظریه کنش گفتار جان سرل154936FAجواد خانلریاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-0480-0836سعدی سعدیکارشناسی ارشد، زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانپریسا کاظمیمربی، زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20220624Issue: Ahmad Matar, a contemporary poet, revolutionary and reckless in the face of the <br /><br />oppression of the tyrannical and oppressive rulers of Iraq, with his glorious and revolutionary poems, tries to attract the attention of the society of the time in order to oppose the current rule. He does not say a poem in which the purpose of acquisition lies one day,, with his talent, engages in a soft war with the perpetrators of the miserable situation of the time.<br /><br />Research Method: The present descriptive-analytical study, with emphasis on John Searle's theory of speech action, has explored the strategies to counter soft warfare in the poems of Ahmad Matar, a revolutionary and contemporary Arab poet.<br /><br />Findings: It shows that the poet, while describing the unfavorable social situation of the society which is the product of government corruption and the oppressive actions of the rulers in line with tyranny and global colonization, has provided useful and effective solutions to deal with widespread corruption and soft war threats. Which can be analyzed and studied by applying Searle's theory of speech actions.<br /><br />Conclusion: These strategies, which generally include reviving religious and national identity, promoting a culture of self-sacrifice and martyrdom, raising awareness and awareness, social solidarity, resisting external and internal enemies, and compromising rulers, and all Su with Israel and the United States has been manifested mainly in expressive and persuasive speech actions. In addition, he has used other speech actions such as emotional and declarative speech actionsاحمد مطر، شاعر انقلابیسُرا و بیپروای معاصر در برابر ظلم و ستم حاکمان مستبد و ظالم عراق با اشعار پرطمطراق و انقلابی خویش سعی در جلب توجه جامعه وقت در جهت مقابله با حکم جائر وقت دارد. نه شعری میگوید که غرض اکتساب روزی در آن نهفته باشد و نه قصد مدیحهسرایی دارد بلکه از وی شاعری بیپروا ارائه کرده است که با قریحه خویش به جنگ نرم با عاملان وضع اسفبار جامعه وقت میپردازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با تأکید بر نظریه کنش گفتاری جان سرل، راهکارهای مقابله با جنگ نرم در سرودههای احمد مطر، شاعر مبارز انقلابی و معاصر عرب را واکاوی کرده است. نشان میدهد شاعر در عین توصیف وضعیت اجتماعی نامطلوب جامعه که محصول فساد حکومت و عملکرد ظالمانه حاکمان همسو با استبداد و استعمار جهانی بوده، در جهت مقابله با حجم گسترده فساد و تهدیدات جنگ نرم، راهکارهای مفید و مؤثری ارائه داده که با کاربست نظریه کنشهای گفتاری سرل، قابل تحلیل و بررسی است. این راهکارها که به طور کلی عبارتند از احیای هویت دینی و ملی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادتطلبی، بصیرتافزایی و آگاهسازی، همبستگی اجتماعی، ایستادگی در برابر دشمنان خارجی و داخلی و حاکمان سازشگر و همسو با اسراییل و آمریکا، عمدتا در کنشهای گفتاری اظهاری و ترغیبی نمود یافته است. ضمن این که از کنشهای گفتاری دیگری مانند کنشهای گفتاری عاطفی و اعلامی نیز بهره برده است.https://www.spba.ir/article_154936_8d945ff96d34ef388dd7c3e3125ebc5d.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Orientalist discourse and Foreign Policy of Seventh and eighth Governments of Iranسیاست خارجی دولت های هفتم و هشتم در پرتو گفتمان شرق شناسی163924FAرضا عباسیدانشجوی دکتری علوم سیاسی _روابط بین المللمجتبی زارعیاستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20220406In this regard, during the presidency of Seyyed Mohammad Khatami, from the perspective of the issue of structure-agent interaction, we see a structuralist approach to Iran's foreign policy in the perspective of the Orientalist model. Because although Khatami was critical of some of the <br /><br />unjust conditions prevailing in the international system, he accepted the basic framework and structural requirements of the international system.Therefore, with the hypothesis that the foreign policy construction of the seventh and eighth governments in the face of international issues <br /><br />and powers has been influenced by Orientalist knowledge, and also with the content analysis, we address the questions of why foreign policy construction The seventh and eighth states are based <br /><br />on Orientalist knowledge? And the components of Orientalist policy-making in which axes of foreign policy production of the seventh and eight governments can be identified? Moreover, now that the various aspects of this approach and its most important components and examples have been <br /><br />exposed and judged, it seems that the structuralist approach based on its acceptance as a subordinate power is not only incompatible with human nature and Islamic thought. Nor will it be able to pursue the national material interests of its claimant.در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، از منظر نحوه تعامل ساختار-کارگزار شاهد رویکرد ساختار گرایی در سیاست خارجی ایران هستیم. چرا که اگرچه خاتمی منتقد برخی شرایط ناعادالنه حاکم بر سیستم بین الملل بود، لکن عمده ترین چارچوب و الزامات ساختاری سیستم بین الملل را پذیرفته بود. از طرفی با توجه به اینکه دال مرکزی روابط خارجی قدرتهای بزرگ در نسبت با »دیگران« در افق تجویزهای شرق شناسانه است، اصالت دادن به ساختارهای بین المللی متضمن پذیرش تقسیمات شرق شناسانه و نگاه سلسله مراتبی به قدرت است. لذا در تحقیق پیش رو به این پرسش پرداخته شده است که آیا ساخت سیاست خارجی دولت های هفتم و هشتم مبتنی بر معرفت شرق شناسانه است؟ پاسخ موقت پژوهش به این صورت است که ساخت سیاست خارجی دولت های هفتم و هشتم در مواجهه با مسائل و قدرت های بین المللی تحت تأثیر معرفت شرق شناسانه بوده و برای تفسیر آن از تحلیل محتوا )کیفی( داده های اسنادی و کتابخانه ای به ویژه مبانی و مستندات نظری برنامه چهارم توسعه بهره گرفته شده است. نتیجه اینکه به نظر می رسد رویکرد ساختارگرایی شرق شناسانه مبتنی بر پذیرش <br /><br />خود به عنوان قدرتی تبعی نه تنها با فطرت انسانی و اندیشه اسالمی سازگار نیست، بلکه قادر نخواهد شد منافع ملی مادی مدعای خود را نیز حاصل کند.https://www.spba.ir/article_163924_3c1e6157584f95a25cd36d86907afd63.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-558012320221122Identifying the effects of human resource management on the performance of companies by relying on the mediating role of business strategies as economic diplomacy as software warfare.شناسایی آثار مدیریت منابع انسانی بر عملکرد شرکت ها با تکیه بر نقش میانجی استراتژی های تجاری به عنوان دیپلماسی اقتصادی به مثابه جنگ نرم732163536FAمهدی خومرتضائیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانهاشم کارگراستادیار گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20221215One of the most difficult challenges facing managers and researchers is the lack of information about how to organize the alignment of human resource management and business strategies to improve the performance of companies, and without considering the specific strategic orientations of a company, knowing the extent and ways that company can use different strategies. to align; It is very difficult. Human resource management supports the business strategy by identifying threats and opportunities in the organization's environment to put the organization at its best. Business strategy focuses on the ways in which the company can effectively differentiate itself from its competitors and use its distinctive strengths to provide better value to its customers in a given environment. The researchers in this research plan to develop the understanding of strategic alignment by addressing two important gaps in the subject of this research. This research is a descriptive survey research. Also, since the research variables are described, it is a correlational descriptive research. In this research, descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. One of the findings of the research is that the examination of research hypotheses showed that human resource management has a direct effect on "organizational performance" with a score of 2.289 and on "business strategies" with a score of 5.364. It also showed that business strategies with a score of 5.637 have a direct effect on "organizational performance" and are effective as a mediating role with a score of 3.809 in "Human Resource Management and...یکی از سختترین چالشهای پیش روی مدیران و محققان، اطلاعات کم در مورد چگونگی سازمان دهی همسویی مدیریت منابع انسانی و استراتژیهای تجاری برای بهبود عملکرد شرکتها است و بدون در نظر گرفتن جهتگیریهای استراتژیک خاص یک شرکت، شناخت میزان و شیوههایی که آن شرکت میتواند استراتژیهای مختلف را در یک راستا قرار دهد؛ بسیار دشوار است. مدیریت منابع انسانی با شناسایی تهدیدها و فرصتهای موجود در محیط سازمان، از استراتژی تجاری پشتیبانی میکند تا سازمان را در بهترین عملکرد قرار دهد. استراتژی تجاری بر روشهایی تمرکز دارد که شرکت میتواند خود را به طور مؤثر از رقبای خود متمایز کند و از نقاط قوت متمایز خود برای ارائه ارزش بهتر به مشتریان خود در یک محیط معین استفاده کند. محققین در این پژوهش قصد دارند درک از همسویی استراتژیک را با پرداختن به دو شکاف مهم در موضوع این تحقیق توسعه دهند. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی محسوب میشود. همچنین از آنجایی که به توصیف متغیرهای تحقیق پرداخته میشود، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی میباشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. از یافتههای پژوهش آن است که بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد مدیریت منابع انسانی با آمارۀ 289/2 بر «عملکرد سازمان» و با آمارۀ 364/5 بر «استراتژیهای تجاری» تأثیر مستقیم دارد. همچنین نشان داد که استراتژیهای تجاری با آمارۀ 637/5 اثر مستقیمی بر «عملکرد سازمان» دارد و به عنوان نقش میانجی با آمارۀ 809/3 در «مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان» مؤثر است.https://www.spba.ir/article_163536_19c703ec9923f2c03c5c2319d0b32b49.pdf