مرتضی توکلی؛ عبدالمجید شاهزائی
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1396، ، صفحه 208-228
چکیده
امروزه با پیشرفت ارتباطات، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. رسانه های همگانی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره و ... در سطح جامعه جایگاهی را اشغال کردهاند که از آن جایگاه به طور فزاینده ...
بیشتر
امروزه با پیشرفت ارتباطات، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. رسانه های همگانی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره و ... در سطح جامعه جایگاهی را اشغال کردهاند که از آن جایگاه به طور فزاینده چه در سطح ملی و چه در سطح بینالملل مطرح شده اند. از آنجا که فرهنگها از طریق رسانههای جمعی جریان مییابند، اشکال متفاوت زندگی نیز توسعه مییابند. در این رابطه میتوان گفت که رسانهها بر شیوه زندگی و سلیقه های عمومی در سطح جامعه تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر آن است که میزان تأثیرگذاری رسانه ها بر تغییر سبک زندگی روستاییان را نشان دهد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد و داده ها و اطلاعات موردنیاز به تبعیت از موضوع پژوهش از دو روش اسنادی- کتابخانه ای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه موردمطالعه این تحقیق 380 نفر از روستاییان بخش مرکزی شهرستان زهک می باشد. نتایج بهدستآمده حاکی از ارتباط معنادار میان میزان استفاده از رسانه ها و تغییر در سبک زندگی روستاییان در منطقه موردمطالعه می باشد.