مدلِ ارائه مطلوب خدمات عمومی، با بهره‌گیری از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد،ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد،ایران.

چکیده

هدف از انجام این تحقیق استخراج شاخص‌های ارائه مطلوب خدمات عمومی، از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه ا...) است. به این منظور با مطالعه بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه ا...) در خصوص ارائه خدمات، شاخص‌های ارائه مطلوب خدمات عمومی از دیدگاه ایشان احصاء گردید. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعه‌ای و به لحاظ ماهیت روش توصیفی- اکتشافی است. روش گردآوری داده‌ها کتابخانه‌ای است. ابزار گردآوری داده‌ها فیش‌برداری بوده است. همچنین فن دلفی در دو مرحله به کار گرفته شد، با استفاده از روش دلفی و تائید گروه اول از خبرگان امر، از میان شاخص‌های استخراج شده 15 شاخص شناسایی شد. در مرحله بعد هر کدام از شاخص‌ها که از لحاظ مفهومی به یکدیگر نزدیک بودند، ذیل یک مفهوم کلی و مشترک آورده شدند و در نهایت الگویی 6 وجهی حاصل گردید که ویژگی‌های مورد نظر به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی در آن لحاظ شده است، این الگو و ابعاد آن و ارتباط ابعاد با شاخص‌های احصا شده به تائید گروه دوم از خبرگان امر رسید. حاصل این مطالعه مدل 6 وجهیِ ارائه مطلوب خدمات عمومی است. 6 وجه مدل عبارت‌اند از: عادلانه بودن، مسئولانه بودن، صادقانه بودن، کارآمد، با روحیه جهادی و مخلصانه بودن.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Model of Providing Good Public Services, From the Viewpoint of the Supreme Leader (Ayatollah Khamenei)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Jaber Ansari 1
  • Afshin Parsaeyan 2
1 Member of faculty member of Boroujerd Branch, Islamic Azad University,Boroujerd , Iran.
2 Graduate Student, Department of Management, Boroujerd Unit, Islamic Azad University,Boroujerd,Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to provide the extract of the parameters of providing good public services, from the viewpoint of the Supreme Leader (God may protect him). For this purpose, the study considered the desired criteria of the provision of services, public services from Supreme Leader’s perspective. The research method in terms of aim was developmental and in its nature, it was descriptive-exploratory. The data was gathered through library research. The data collection tool was taking notes. The Delphi technique was applied in two stages, using the Delphi method and the confirmation of the first group of experts, from the parameters extracted 15 indicators were identified. Then each of the indicators, that are conceptually close to each other, was categorized in a general sense, and finally a 6-sided model was created in which the desired features in order to provide good public services are included and then the model and its dimensions and connecting dimensions determined indicators were confirmed by the second group of experts. The result of this study was to provide good public services in a 6-sided model. 6-sided model includes: being fair, being responsible, being honest, being efficient, being a devotee, and finally being a jihadi.  
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Providing good services
  • Public Services
  • public services model
  • and 6-sided model of services
  • الوانی، سید مهدی. ریاحی، بهروز (1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی. چاپ اول، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

  • جلوداری ممقانی، ب، 1380، راهنمای استقرار و ممیزی مدیریت کیفیت جامع tqm، انتشارات آزاد، تهران.

  • سید جوادین، سید رضا، کیماسی، مسعود (1390). مدیریت کیفیت خدمات چاپ سوم، تهران: انتشارات نگاه دانش.

  • موگهی، عبدالرحیم (1386). "روش یادداشت برداری و دسته بندی مطالب"، ناشر: بوستان کتاب قم.

  • لاولاک، کریستوفر، ترجمه دکتر ابوالفضل تاج زاده نمین، 1383، اصول بازاریابی و خدمات، چاپ اول، تهران: سمت.

  • سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، 1383، انتشارات آگاه

  • دلاور، علی، (1376) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ دوم، تهران: رشد.

Gohnson, M. D., and Nilsson,L. (2003), "The Importance of Reliability and Customization from goods to services". Quality Management gornal, 10, (1-15).

بیانات رهبر معظم در دیدار جمعی از پرستاران، 20/07/73

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2729      

-    دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر معظم انقلاب، 23/10/92

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=24963                    

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، 06/06/92

        http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23715                 

-    بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/92

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22788     

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران، 17/09/82

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3207     

-    دیدار منتخبان مردم در شورای شهر تهران با رهبر معظم انقلاب، 19/12/81

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=18809

-    پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا، 08/02/78

http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2942

-    پیام رهبر معظم انقلاب به نشست منتخبان دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، 06/02/82

http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=3172

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران، 17/09/82

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3207

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان شوراهای اسلامی، 04/03/78

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2949

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و مسئولان استان خراسان شمالی، 25/07/91

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21320

-    خطبه‌های نماز جمعه تهران، 14/11/90

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18923

-    بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید مصطفی احمدی روشن، 29/10/90

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21894