ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823Ways to Deal with Intellectual and Cultural In in the Thought of the Supreme Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Khameneiراه های مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی)130121532FAقاسم خانجانیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانJournal Article20181013The purpose of this research is to identify the intellectual and cultural influence and ways to deal with it in the thought of the Supreme Leader of the Islamic Revolution (as). The research method in this paper is an analytical description that has been extracted from the collection of his speeches and lectures using the library method and based on data collection. On this basis, it will become clear that in their view, intellectual and cultural influence is both more dangerous and more enduring. Therefore, the destruction and negative impact of this type of infiltration is much more than other types, and of course the way to deal with it is much more complex. The most important danger of this kind of influence is anonymity, secularization, domination and domination of Western culture and transformation. In this article, by emphasizing these dangers from the point of view of Ayatollah Khamenei (as) and its consequences, in some ways Dealing with these risks has also been addressed. Awareness and not neglecting the enemy's enmity, believing in cultural influence and aggression, managing culture based on the slogans of the revolution and the principles of the revolution and confronting transformation are among the ways that will be addressed in this article.هدف از این تحقیق، شناسایی نفوذ فکری و فرهنگی و راههای مقابله با آن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است. روش تحقیق در این نوشته، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از روش کتابخانهای و بر اساس گردآوری دادهها از مجموعه بیانات و سخنرانیهای ایشان استخراج شده است. یر این اساس روشن خواهد شد که از نظر ایشان، نفوذ فکری و فرهنگی هم خطرناکتر و هم ماندگارتر است. از همین رو تخریب و تأثیر منفی این نوع نفوذ از انواع دیگر بسیار بیشتر و البته راه مقابله با آن نیز بسیار پیچیده تر است. مهمترین خطر این گونه از نفوذ، بی هویتی، سکولاریزه شدن، سیطره و تسلط فرهنگ غربی و استحاله است که در این نوشته، با تأکید بر این خطرات از نگاه آیت الله خامنهای(مدظله العالی) و پیامدهای آن، به راههای مقابله با این خطرات نیز پرداخته شده است. هوشیاری و عدم غفلت از دشمنی دشمن، باور به نفوذ و تهاجم فرهنگی، مدیریت فرهنگ بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب و مقابله با استحاله از جمله این راههاست که در این نوشته بدان پرداخته خواهد شد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823Damages and Obstacles to the Participation of Cultural Diplomacy in Iran; A Qualitative Researchآسیبها و موانع تحقق مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران؛ یک پژوهش کیفی3170121533FAنادر جعفری هفتخوانیاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانمحمدرضا کوهکندانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران0000-0001-8812-8399Journal Article20190128With regard to the statements of Imam Khomeini and the Supreme Leader of the Islamic Revolution, as well as the superior documents of the Islamic Republic of Iran, it can be concluded that as the Iranian people have played a pivotal role in various areas of this revolution, they must also play a key role in the international arena. According to the research, the "participation of cultural diplomacy" should be occurred. The current situation shows that this important issue has not been realized, as it should be. The purpose of this research was to identify the damages and obstacles to the realization of the participation of cultural diplomacy. For this purpose, the participant and non-participant observation method, semi-structured interviews, and documents were used to collect data. In addition, the thematic analysis was used to analyze the qualitative data of the research. The results indicate that cultural diplomacy in the Islamic Republic of Iran has not yet reached the participation level and several damages and obstacles have prevented it from being realized. These damages and obstacles can be considered in three general categories including "by official custodians", "by popular actors", and "by external factors", each containing a set of micro damages and obstacles.با عنایت به بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، میتوان نتیجه گرفت همانگونه که مردم ایران در عرصههای گوناگون این انقلاب نقشِ محوری داشتهاند، در عرصه بینالمللی نیز باید نقش کلیدی و مؤثری ایفا کنند و به تعبیر این پژوهش، «مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی» صورت گیرد. مشاهده وضع موجود نشان میدهد که این مهم، آنچنانکه باید محقق نشده است و پژوهش حاضر بهدنبال شناخت موانع و آسیبهای تحقق مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی است. بدین منظور از روش مشاهده (مشارکتی و غیر مشارکتی)، مصاحبه نیمه ساختیافته و اسنادی برای گردآوری دادهها، و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادههای کیفی تحقیق استفاده شد. نتایج نشان میدهد دیپلماسی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، هنوز نتوانسته به سطح مردمیشدن دست یابد و آسیبها و موانع متعددی از تحقق آن جلوگیری کرده است. این آسیبها و موانع را میتوان در سه دسته کلی «از سوی متولیان رسمی»، «از سوی بازیگران مردمی» و «از سوی عوامل بیرونی» در نظر گرفت که هر یک مجموعهای از آسیبها و موانع خُردتر را شامل میشوند.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823Explaining the concept of influence from the perspective of Imam Khomeiniکالبدشکافی مفهومی نفوذ از منظر امام خمینی (ره)71105121534FAاصغر افتخاریدانشیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانحامد کیانی مجاهددانشجوی مقطع دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانJournal Article20190704One of the most important threats and challenges facing the Islamic system is the "foreign influence project", which, given its widespread scope, gaining a comprehensive understanding of this issue, is the first step towards securing the interests and national security of the Islamic Republic of Iran. Considering the importance of understanding the conceptual dimensions of influence, the present article uses the method of "content analysis" to answer the question of which components of the concept of influence in the thought of Imam Khomeini, Rahmatullah Aliyah, and on this basis, the concept of influence within the framework of his thought What does it mean? In this regard, while using the philosophical-logical model of the causes of the arbia, the writers have explained the material, the causal, the formal, and the ultimate causes of the influence of Imam Khomeini's thought and, in this regard, have inferred and defined the definition of the Imam from the concept of influence. . According to the results of the research, this definition is: "The influence of the gradual, mastery, and attractiveness of the plan, which in the bilateral communication channel seeks to influence the political system and various groups of the nationیکی از اساسیترین مخاطرات و چالشهای فراروی نظام اسلامی، «پروژه نفوذ خارجی» است که با توجه به گستردگی آن، کسب شناخت همهجانبه در قبال این مسأله، نخستین گام در راستای تأمین منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. با عنایت به اهمیت واکاوی ابعاد مفهومی نفوذ، مقاله حاضر با استفاده از روش «تحلیل محتوا»، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مفهوم نفوذ در اندیشه امام خمینی رحمتاللهعلیه دارای چه مؤلفههایی میباشد و بر این مبنا، مفهوم نفوذ در چارچوب اندیشه ایشان، چه معنایی دارد؟ در این راستا، نگارندگان ضمن بهرهگیری از الگوی فلسفی- منطقی علل اربعه، به تبیین علل مادی، فاعلی، صوری و غائی مسأله نفوذ در اندیشه امام خمینی (ره) پرداخته و ازاین رهگذر، تعریف امام راحل از مفهوم نفوذ را استنباط و ارائه نمودهاند. طبق نتایج حاصل از پژوهش، این تعریف عبارت است از: «نفوذ نقشهای تدریجی، کارشناسی شده و جذابیتمحور است که در مجرای ارتباطی دوطرفه به دنبال تأثیرگذاری بر نظام سیاسی و گروههای مختلف ملت است. هدف این نقشهی غیرملموس که توسط عاملیت داخلی و خارجی نفوذ پیادهسازی میشود، استحاله مخاطب و کارویژه آن، تهی کردن ملت و نظام اسلامی از عناصر مولد قدرت میباشد». با این تعریف نفوذ سیاستی نرم است و در پوششهای گوناگون صورت میگیرد، تشخیص آن دشوار بوده و میتواند ضربات جبرانناپذیری بر ملت و نظام اسلامی وارد آورد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823Government Trust in People: Missing Link in Citizen Participation in Implementation of Public Policies (Case study: Markazi Province)اعتماد دولت به مردم: حلقه مفقوده در فرایند مشارکت شهروندی در اجرای خطمشیهای عمومی (مطالعه موردی: استان مرکزی)107138121535FAمهرداد بیات بابلقانیدانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانابوالحسن فقیهیاستاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکرم الله دانشفرداستاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190528This study looks at the views of public administrators in citizens, in particular their level of trust toward the ability, integrity, and benevolence of citizens when participating in public programs. This research is in the category of applied research, from target audience view; from objective perspective, it belongs to descriptive research category and from data collection view, it is in the survey research category. Path analysis and mediator analysis via Bootstrap method were used for data analysis using SPSS software. The findings of the present study indicate that trust in citizens can play a mediating role in influencing the three factors of propensity to trust, public administrators' past experiences and government bashing by people on citizen participation, whereas public administrators' trust in citizens plays a mild (complementary) role in influencing self-efficacy of public administrators on citizen participation. Public administrators' trust in citizens will lead to the enhancement of the level of cooperation between the government and citizens, and real participatory governance will not be possible without the trust toward citizens. The constructive effect of trust is to enhance and improve the level of cooperation between government and civil society. To build government trust in citizens, to believe in their practical knowledge and skills, to listen to their demands and voices, to share power with them, to truly demonstrate trust and respect in administrative processes, and to train and engage them in this process should be at the heart of managers' decisions in the process of formulating, implementing, and evaluating policies.هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر میزان اعتماد مدیران دولتی به شهروندان و تاثیر آن بر میزان مشارکت شهروندان و درگیر شدن آنها در تدوین، اجرا و ارزیابی سیاستهای بخش عمومی است. این تحقیق از نظر مخاطب استفاده، در زمره تحقیقات کاربردی، از نظر هدف، در رسته تحقیقات توصیفی و نیز از نظر گردآوری داده، در زمره تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. همچنین به منظور گرد آوری داده های مورد نیاز، از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاضر بیانگر آن است که متغیر اعتماد مدیران به شهروندان میتواند در اثرگذاری سه عامل گرایش به اعتماد، تجربیات پیشین و انتقاد به دولت بر میزان مشارکت شهروندان نقش میانجی کامل را ایفا نموده، در حالیکه اعتماد مدیران به شهروندان در تاثیر کارایی شخصی بر میزان مشارکت شهروندان نقش میانجی خفیف (مکمل) را ایفا مینماید. اعتماد سازمانها و مدیران به مردم، به ارتقا و بهبود سطح همکاری دولت و ملت می انجامد و حکمرانی مشارکتی واقعی، بدون اعتماد دولت به شهروندان امکان پذیر نخواهد بود. برای شکل گیری و بالندگی اعتماد دولت به شهروندان ، اعتقاد و باور به دانش و مهارتهای عملی آنها، گوش فرا دادن به مطالبات و صدای ایشان، تسهیم قدرت با آنها، نمایش واقعی اعتماد و احترام در فرایندهای اداری و آموزش و درگیر نمودن آنها در این فرایندها باید سرلوحه تصمیمات مدیران قرار گیرد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823The Role of Modern Media in Spreading Terrorism in the International Arenaبررسی نقش رسانه های نوین در گسترش تروریسم در عرصه بین الملل139172121537FAمحمد برجعلی زادهگروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.علی جعفریاستادیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0001-9204-8105ناهید کردیاستادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190511New communication technologies as the most important human achievement of the 20th century have transformed the various facets of contemporary human life within three decades by connecting the foundations and superstructures of human material and spiritual life. Today, threatening environments against the interests of nations and governments are not just confined to the land; the virtual world is also a threatening environment. Cyber-terrorism is one of the most important emerging threats that has made its activities international by using Internet capabilities. Considering the importance of fundamental studies in dealing with emerging phenomena in this study, this survey was conducted by a researcher-made questionnaire at the level of scholars and experts throughout the country. The role of modern media with the focus of the Internet and cyberspace on the spread of terrorism was examined The findings indicate that among the new media, cyberspace has the greatest contribution to the development and emergence of terrorist groups as new actors in the international arena.فناوری های ارتباطی نوین به عنوان مهمترین دست آورد انسان قرن بیستم از طریق اتصال زیربناها و روبناها در حیات مادی و معنوی بشر، ظرف سه دهه ابعاد گوناگون زندگی انسان معاصر را دستخوش تغییر و تحول کرده است. اینترنت و فضای مجازی علاوه بر تاثیرات بنیادین بر حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع مختلف ابعاد تهدیدآمیزی را نیز آشکار ساخته و زمینه انتقال منابع ناامنی از فضای واقعی به مجازی را فراهم کرده است. امروزه محیط های تهدیدآمیز علیه منافع ملتها و دولتها صرفا به سرزمین محدود نمیشود و جهان مجازی نیز محیطی تهدیدزا بهشمار میآید. سایبر تروریسم یکی از مهمترین تهدیدات نوظهور است که با استفاده از قابلیت های اینترنت به فعالیتهای خود بعد بین-المللی داده است. با توجه به اهمیت مطالعات بنیادین در شیوه مواجهه با پدیدههای نوظهور، این پژوهش با هدف شناخت نقش رسانههای نوین در ظهور و گسترش تروریسم در عرصه بینالملل، با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته در سطح صاحب نظران و کارشناسان سراسر کشور اجراء شد. یافتهها نشان داد؛ از میان پنج عامل مورد بررسی شامل: ماهواره، اینترنت، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و روزنامهنگاری سایبر، عامل فضای مجازی در ظهور و گسترش و گروه های تروریستی به عنوان بازیگران جدید در عرصه بینالملل بیشترین نقش را ایفاء کرده است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823A Critical Examination of the Content Elements of Attraction in Animation From the Perspective of Islamic Philosophyبررسی انتقادی مولفههای محتوایی جذابیت در انیمیشنها از منظر فلسفه اسلامی173201121538FAحفیظه مهدیاندکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، قم، ایران.Journal Article20190517Animation is one of the cultural-media products that has great potential to attract audiences because of its great capabilities. In the first step, this paper attempts to explain the appeal of animation from both 'media' and 'sociological-psychological' perspectives by using a descriptive-analytical approach. From the media perspective, the theory of persuasion can well analyze how the audience is attracted to the animation, and from the sociological-psychological dimension, Horton and Wool's theory of Persona, or the "media personalities", can capture how the audience is drawn to an animation. Check. Based on these two theories, the content components of animations that are appealing to the audience are presented below. These components include "saviorism and specialism", "ordinary heroes", "saga", "being unique", "infinity" and "representing the invisible world". Finally, attractiveness is analyzed from the perspective of Islamic philosophy and the impact of all kinds of attraction on human beings and society is examined. Accordingly, there are three kinds of "sensual", "delusional" and "intellectual" attractions, together with the three "vegetable", "animal" and "intellectual" human souls, which each of the semantic worlds descends into the realm of the human mind, and They then find inter-religious identity and express themselves in the realm of culture and lifestyle.انیمیشن یکی از محصولات فرهنگی- رسانهای است که بواسطه قابلیتهای شگرفی که دارد، توانمدی بالایی در جذب مخاطب دارد. مقاله حاضر سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی، در گام نخست، جذابیت انیمیشن را از دو منظر «رسانهای» و «جامعه شناختی-روانشناختی» تبیین کند. از بُعد رسانه ای، نظریه اقناع به خوبی میتواند چگونگی جذب مخاطب توسط انیمیشن را تحلیل کند و از بُعد جامعه شناختی- روانشناختی، نظریه «پرسونا» یا همان «شخصیتهای رسانه ای» اثر هورتون و وول، میتواند چگونگی جذب مخاطب نسبت به یک انیمیشن را بررسی کند. در ادامه بر اساس این دو نظریه، مولفههای محتوایی انیمیشنها که برای مخاطب جذابیت دارند ارایه میشود. «منجی گرایی و خاص بودگی»، «قهرمانهای معمولی»، «حماسه نمایی»، «منحصر به فرد بودن»، «بی کرانگی» و «بازنمایی جهان ناپیدا»، از جمله این مولفهها هستند. در انتها، جذابیت از منظر فلسفه اسلامی واکاوی میشود و تاثیر انواع جذابیت بر انسان و جامعه بررسی میشود. بر این اساس سه نوع جذابیت «حسی»، «وهمی» و «عقلی»، با سه نفس انسانی «نباتی»، «حیوانی» و «عقلانی» در تلائم هستند که هر یک از عالم صور معنایی به ساحت ذهن انسان نزول میکند و پس از آن هویت بینالاذهانی پیدا کرده و در عرصه فرهنگ و سبک زندگی، خود را نشان میدهند.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823Intelligent leadership model based on soft power in government organizations (Case Study: Selected Government Organizations of Sistan and Baluchestan Province)ارائه الگوی رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: سازمان های دولتی منتخب استان سیستان و بلوچستان)203237121539FAسلمان جلالیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.ابراهیم حدادیاستادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان ، ایران.عالمه کیخااستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0003-3188-3670عبدالعلی کشته گردانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.امین رضا کمالیاندانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20190509This study aimed to present a model of smart leadership based on soft power in selected government organizations in Sistan and Baluchestan province. The research method has been a combination of multidimensional data design. The statistical population of this research in the qualitative section includes experts (senior experts of government departments of Zahedan city and university professors) and in the quantitative section of 200 managers of selected government organizations in Sistan and Baluchestan province, which uses 30 targeted sampling methods. 132 managers of selected government organizations in Sistan and Baluchestan province were selected as the sample size. In the qualitative section of the research, the researcher first interviewed the experts and available documents to calculate the indicators of the soft leadership model based on soft power in government organizations through the method of thematic analysis. The output of this stage was the identification of 114 indicators in the form of 19 main dimensions and 32 sub-main dimensions. In the second step, to establish communication and sequence between the obtained dimensions and present the structural model, the method of interpretive structural modeling (ISM) was used. Based on the opinions of experts and analyzes, the smart leadership model based on soft power was calculated. The results showed that causal factors of soft leadership based on soft power in government organizations do not affect organizational strategy, but the underlying and structural factors of soft leadership based on soft power in government organizations affect strategy.تحقیق حاضر با هدف ارئه الگوی رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم در سازمان های دولتی منتخب استان سیستان و بلوچستان انجام شد. روش انجام تحقیق بصورت طرح ترکیبی از نوع کثرت گرایی در داده ها بوده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان(کارشناسان ارشد ادارات دولتی شهر زاهدان و اساتید دانشگاه) و در بخش کمی 200 نفر از مدیران سازمان های دولتی منتخب استان سیستان و بلوچستان بوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند تعداد 20 خبره و 132 نفر از مدیران سازمان های دولتی منتخب استان سیستان و بلوچستان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پژوهشگر در بخش کیفی پژوهش ابتدا با مطالعه عمیق اسناد موجود و سپس مصاحبه با خبرگان اقدام به شناسایی شاخص های الگوی رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم در سازمان های دولتی را از روش تحلیل تم نمود. خروجی این مرحله شناسایی 114 شاخص در قالب 19 بعد اصلی و 32 زیر بعد اصلی بود. در گام دوم به جهت برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد بدست آمده و ارایه مدل ساختاری ، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده گردید که بر اساس نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، مدل رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم احصاء گردید. نتایج تحقیق نشان داد که، عوامل علی رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم در سازمان های دولتی بر راهبرد سازمانی تاثیر ندارد، اما عوامل زمینهای و ساختاری رهبری هوشمند مبتنی بر قدرت نرم در سازمان های دولتی بر راهبرد تاثیر دارد .ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823aنقش نهادهای ورزشی(به عنوان قدرت نرم) در توسعه روابط سیاسی239263130019FAرسول افخمیدانشجوی دکتری رشته حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-1778-9493بهشید ارفع نیادانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محسن محبیاستادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.Journal Article20190708a پژوهش حاضر تلاش داشت تا به این سوال پاسخ دهد که نهادهای ورزشی به چه نحوی و چگونه سبب توسعه روابط سیاسی در سطح بین المللی بالاخص روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران میگردد. در حقیقت هدف این تحقیق شناسایی کارکرد نهادهای ورزشی (به عنوان قدرت نرم)در ایجاد و توسعه روابط سیاسی بود. بایستی عنوان نمود که امروزه، ورزش در نظام سیاسی به عنوان ابزاری موثر برای توسعه روابط بین المللی مورد تاکید است، خصوصاً برای آن دسته از کشورهایی که دارای فضای سرد سیاسی متقابلی هستند میتواند موجب تلطیف و عادی سازی رابطه میان دو کشور شود همانند مسابقات فوتبال یا کشتی که بین ورزشکاران کشورمان با دیگر دولت هایی که روابط سیاسی با هم نداشته یا دارای روابط دوستانه و حسنه ای نبوده اند. از لحاظ تاریخی از ورزش و جذابیت آن به عنوان یک روش برای پیشبرد برنامههای سیاسی استفاده میشود. میتوان گفت سیاست در اساس شکلگیری رویدادهای ورزشی، چون المپیک موثر بوده به گونهای که از چندین روز پیش از برگزاری بازیها المپیک باستان تعاملات نظامی و جنگی بین دولت شهرهای یونان متوقف میشد تا بازیها در صلح کامل برگزار شود. ورزشهایی مثل فوتبال چند سالی است که جنبههای سیاسی پررنگی به خود گرفته و در مدیریت کلان سیاسی به کارکردهای آن توجه میشود.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823The Role of Soft Power in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran (Case Study of Iraq)نقش قدرت نرم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی عراق)265287134785FAسوناز نصیریمربی گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190302<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0">Soft power advises governments in the face of new global issues and in order to secure their national interests, a mere emphasis on military might and economic power will not be helpful in any way, and intangible resources such as; Use culture, ideology, values, as well as a set of policies that collectively or individually generate attraction and persuasion to shape the preferences, priorities, and desires of others. The occurrence of the Islamic Revolution made Iran, among other countries, including Iraq, possess numerous and diverse sources of soft power, which are mainly based on Islam and revolutionary ideals. In this regard, the main question that this study seeks to answer is that the role of soft power in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. What is Iran in relation to Iraq? In order to answer this question, the hypothesis of this research is the existence of soft power of the Islamic Republic of Iran. In Iraq, Iran believes in three levels of ideological-value resources, socio-cultural resources and political resources. These resources through formal policies as well as public diplomacy and its important components such as; Cultural diplomacy and media diplomacy have the potential to be realized and transformed into actual power. The research method is "descriptive-analytical".</span></span>قدرت نرم به دولتها توصیه مینماید در مواجه با مسائل جدیدی جهانی و به منظور تامین منافع ملی خود، تاکید صرف بر توان نظامی و قدرت اقتصادی به هیچ عنوان راهگشا نخواهد بود و میبایست منابع ناملموس همچون؛ فرهنگ، ایدئولوژی، ارزشها و همچنین مجموع سیاستها را که مجموعاً و یا هر یک به تنهایی مولد جاذبه و موجد اقناع هستند، به منظور شکلدهی به ترجیحات، اولویت و خواستهای دیگران به کار ببندند. وقوع انقلاب اسلامی کشور ایران را در میان سایر کشورها از جمله عراق صاحب منابع قدرت نرم متعدد و متنوعی ساخت که عمدتاً بر محوریت اسلام و آرمانهای انقلابی بنیان گذاشته شدهاند. در این راستا سوال اصلی که این پژوهش به دنبال پاسخگویی به آن بر آمده است این است که نقش قدرت نرم در سیاست خارجی ج.ا. ایران در قبال کشور عراق چیست، به منظور پاسخگویی به این پرسش، فرضیه این پژوهش به وجود قدرت نرم ج.ا. ایران در عراق، در سه سطح منابع عقیدتی- ارزشی، منابع فرهنگی-اجتماعی و منابع سیاسی باورمند است. این منابع از طریق سیاستهای رسمی و همچنین دیپلماسی عمومی و اجزای مهم آن نظیر؛ دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی رسانهای قابلیت تحقق و تبدیل یابی به قدرت بالفعل را دارند. روش انجام پژوهش "توصیفی-تحلیلی"است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823aسیاست خارجی آمریکا و نقش رژیم های امنیت بین المللی در تحریم های یک جانبه علیه ایران289317134784FAحسینعلی مهرنیادکتری روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190412aرژیمهای امنیت بینالمللی با ارائه ارزیابی جدید از منافع ملی، قدرت و همکاری این ضرورت را ایجاب میکند که در جهت کاهش هزینههای موجود میان کشورها هزینههای کمتری را بپردازند. ایالات متحده آمریکا برای بهرهگیری مطلوبتر از مداخلهگرایی سعی داشته آن را در چارچوب قواعد جهانی و این رژیمها از جمله سازمان ملل متحد مورد توجه قرار دهد. روی آوردن و توسل ایالات متحده به مداخله جمعی رژیم امنیت دسته جمعی از طریق سازمان ملل به خاطر استفاده از مکانیسم مشروعیت بخشی سازمان ملل و کاستن از بار هزینه های مالی و انسانی مداخلات است. این پژوهش با طرح این سؤال که رژیمهای بین المللی، چه جایگاهی در سیاست خارجی ایالات متحده در تحریمهای یکجانبه علیه ایران داشته است، به این پاسخ رسیده است که یک قدرت مسلط برای رسیدن به نیات خویش در عرصه جهانی، در تشکیل و حفظ رژیمهایی که خدمتگزار منافع وی هستند و در نظام بین المللی نیز مقبولیت گستردهای دارند، نقش رهبری را ایفا مینماید؛ که این مهم از طریق قطعنامههای شورای امنیت، استفاده از ظرفیتها و امکانات سازمان ملل و ترغیب افکار عمومی و آراء عمومی جهان صورت پذیرفته است. ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823aعوامل رشد اخلاقی و رابطه آن با قدرت نرم از دیدگاه قرآن کریم319341135677FAعلیرضا کاونداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران.مسعود مرادیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.جواد نصیریدانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران.Journal Article20210826رشد اخلاقی فرآیند زمینهسازی و به کارگیری شیوههایی برای شکوفاسازی، تقویت و ایجاد صفات و رفتارهای اخلاقی، و اصلاح و از بینبردن رفتارها و آداب غیراخلاقی در انسان است. بیتردید، اصلاح و تهذیب نفس در سعادت فردی و اجتماعی، و دنیوی و اخروی انسان نقش بسزایی دارد. بر این اساس، این تحقیق به بررسی عوامل رشد اخلاقی و رابطه آن با قدرت نرم از دیدگاه قرآن کریم میپردازد<strong><em>.</em></strong> در این پژوهش از روش بررسی اسنادی و کتابخانهای، و تحلیل مباحث استفاده شده است. نتیجة کلی به دستآمده این است که رشد اخلاقی از دیدگاه قرآن در جهت تحقق وظایف فردی و اجتماعی، توسعه قدرت نرم با جهت گیری توحیدی به سوی کمال و مصونیت در برابر سایر موانع و مشکلات و ناهنجاریها رهنمون میشود قرآن کریم حس اخلاقی و حیات اخلاقی را منبعث از فطرت درونی میداند. وجدان اخلاقى همان وجدان عقلایى است. ویژگى هاى اکتسابى در سه ساحت شناختى، عاطفى و رفتارى مورد توجه است و مهمترین عوامل غیر وراثتی مؤثر بر رشد اخلاقی به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم گردیدند. در بخش عوامل بیرونی، سه مورد از مهمترین عوامل ـ یعنی خانواده، مدرسه، دوستان و همسالان ـ و در بخش عوامل درونی، دو مورد ـ یعنی عامل ناهوشیاری و اراده تاثیر بسزایی در رشد اخلاق و توسعه قدرت نرم دارند. طبق اصالت اخلاقی، می توان تحولات قدرت نرم(با بینش خدا محوری) را معلول تحول اخلاقی و رشد اخلاق دانست. از این رو می توان شاخصه هایی مانند، خدامحوری، انسان شناسی، اخلاق محوری و عواملی که باعث رشد اخلاق می شود را از مؤلفههای قدرت نرم از منظر قرآن بیان نمود.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55809شماره 120190823A Study of the Cultural and Religious Dimensions of Public Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Central Asiaبررسی ابعاد فرهنگی و مذهبی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی343367138838FAسید محمدرضا موسویدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-5856-2765رحیم نوروزیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده روابط بینالملل وزارت امورخارجه، تهران، ایران.Journal Article20211015<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1">Given the importance of public diplomacy in international relations and politics, governments seek to use these tools as much as possible to advance their own interests, focusing and investing in areas such as soft power and smart power. Due to the importance of the subject, the authors of this article try to examine the cultural and religious aspects of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Central Asia. Iran's priority and emphasis in public diplomacy, especially in Central Asia, is to rely on the historical background among the people and countries of the region and the many cultural, historical and religious commonalities. Commons such as Islam, Nowruz, border and geographical location are relative to them. In this regard, this article seeks to answer the question, what are the most important cultural and religious aspects of Iranian public diplomacy in Central Asia? Accordingly, the hypothesis of this article states that Iran emphasizes more on the common cultural, civilizational and religious background with Central Asia in order to advance its public diplomacy in this region. The research method is based on descriptive-analytical research strategy.</span></span>با توجه به اهمیت دیپلماسیعمومی در روابط و سیاست بینالملل، دولتها سعی در بکارگیری هرچه بیشتر از این ابزار جهت پیشبرد منافع خود دارند و به این منظور در زمینههایی چون قدرت نرم و قدرت هوشمند تمرکز و سرمایهگذاری میکنند. به دلیل اهمیت موضوع نگارندگان در این مقاله سعی در بررسی ابعاد فرهنگی و مذهبی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی دارند. اولویت و تأکید ایران در دیپلماسی عمومی و به خصوص در آسیای مرکزی تکیه بر پیشینه تاریخی در میان مردم و کشورهای این منطقه و اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و مذهبی است. اشتراکاتی همچون دین اسلام، نوروز، هممرزی و موقعیت جغرافیایی نسبت به آنها است. در این راستا، این مقاله درصدد پاسخ به این سؤال است که مهمترین جنبههای فرهنگی و مذهبی دیپلماسیعمومی ایران در آسیای مرکزی چیست؟ بر این اساس فرضیه این مقاله بیان میدارد ایران بیشتر بر پیشینه فرهنگی، تمدنی و مذهبی مشترک با آسیای مرکزی برای پیشبرد دیپلماسی عمومی خود در این منطقه تأکید میورزد. روش پژوهش مبتنی بر راهبرد پژوهشی توصیفی- تحلیلی است.