ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Trauma of soft war and determine some coping resourcesآسیبهای روانی جنگ نرم و تعیین برخی از منابع مقابله با آن81948310FAکریم سواریدانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-2971-2434Journal Article20160804In this study, trauma affects of soft power on students and also some resources for coping with it has studied. All students of Payam Noor University of Ahvaz have considered in the academic year 2015. Among The population that had formed, 191 students have selected by multistage random sampling. This paper is a descriptive - exploratory study and to collect data has been used of researcher-made questionnaires. The results showed that the trauma of war on students include trends in cyberspace and follow the Western model (consisting of 9 trauma) and somber and lower self-esteem (consisting of 7 trauma). The elders, governor, military, business executives, religious celebrations, imams, local media and university professors. Respectively the highest and most important coping sources deemed confront the soft war.در تحقیق حاضر این سؤال که آسیبهای روانی اثرگذار روی دانشجویان که حاصل جنگ نرم هستند و همچنین برخی از منابع مقابله با آن کدماند مورد مطالعه قرار گرفت. کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز که در سال تحصیلی 1393 مشغول تحصیل بودند جامعه آماری را تشکیل دادهاند که از بین آنان 191 دانشجو به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. طرح تحقیق توصیفی– اکتشافی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته، استفاده به عمل آمد. نتایج تحلیل نشان داد که آسیبهای روانی حاصل از جنگ نرم روی دانشجویان عبارتاند از گرایش به فضای مجازی و تبعیت از مدلهای غربی (مرکب از 9 آسیب) و بینشاطی و کاهش خودباوری (مرکب از 7 آسیب). ضمناً بزرگان قوم، استاندار، نیروهای نظامی، مدیران اقتصادی، جشنهای مذهبی، ائمه جمعه، رسانههای محلی و اساتید دانشگاه به ترتیب بیشترین و مهمترین منبع مقابله با جنگ نرم تلقی میشوند.https://www.spba.ir/article_48310_35a58664d884c275c7673d371b4a252c.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622English Shiaشیعه انگلیسی204148311FAملیحه عقابیانکارشناسی ارشد علوم قران و حدیث، تهران، ایرانسیده فاطمه طباطباییدکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، استادیار دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20160914شکلگیری تفکّر جهان تک حکومتی در ذهن استثمارگران سبب شده تا ملتها را تحت کنترل خود دربیاورند و در این راستا در منطقه خاورمیانه به جهت اهمیت ژئوپلیتیک آن با برپایی جنگ نرم و فیزیکی، قوای مسلمانان را تحلیل نمایند. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین اهداف دشمن در جنگ نرم، جهت بیداری و حفظ وحدت امّت اسلامی، پرداخته شده است. نتایج، گویای این است که اهداف قدرت نرم استثمار میتواند در ایجاد تفرقه، خودباختگی در مواجهه با زندگی پیشرفته اروپائیان، دینگریزی با اشاعه اندیشه ناسیونالیسم و ایجاد ذهنیت بدبینی نسبت به الگوهای دینی، اشاعه رسومات مذهبی غیر مشروع و نامتعارف در میان مسلمانان، خلط تشیع با خرافات و مادّیگرایی و اقامه جنبشهای اختلاف برانگیز، خلاصه شود که میتوان از این جنبشها در تشیع، به شیعه انگلیسی یاد کرد؛ زیرا بر امور اختلاف برانگیز و موهنی همچون قمه زنی، لطم در عزاداری امام حسین (ع)، سب به خلفا و برائت جستن شیعه و سنّی از یکدیگر، برپایی جشن عید الزهرا، دهه محسنیه و غیر آن، تأکید دارند درصورتیکه به تصریح آیات قرآن، هرکسی که اصول اعتقادی توحید، نبوّت و معاد را بپذیرد در جمع امّت واحد اسلامی قرارگرفته و موظف به رعایت رحمت و وحدت است و علاوه بر بررسی آیات، با بررسی سندی و متنی، بطلان روایاتی که جواز امور مذکور استنباط شده و همچنین بدعت قمه زنی که متولد 3-4 سده اخیر است به اثبات رسیده استپیشنهاد میشود که در راستای تنویر اذهان عموم به رصد، واکاوی و تبیین مصادیق رفتاری نوظهور شیعه انگلیسی پرداخته شود وبا تمسک به قدرت نرم و اصول اعتقادی و رفتاری ناب شیعه به مقابله با این پدیده نوظهور اقدام شود.https://www.spba.ir/article_48311_3c7a8363a30bbb301b3909d415a71a4d.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Thinking and Basij culture in the ideas of Imam Khomeini (RA)تفکر و فرهنگ بسیجی در اندیشه امام خمینی (ره)426548312FAمحمد حسین جمشیدیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحسن اسلامیاستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20161023<sup><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;">Thought and culture, constitute the basis of any human society, and difference between societies returns to differences in thought, attitude and their culture. Indicates healthy society, the idea of the sublime and healthy culture and society sick and decadent symbols are ideas and culture still confused and sick. literally The Basij means "will", "consciousness", "regulations" and </span><span style="font-size: medium;">Conceptually, is process of Thought – practical. The Basij is process reasonable, rational, free, awareness and based on human nature that is result of his wisdom and prudence. On the institutional aspects of the process organized and surveillance under the leadership of the minded and wise - as Imam Khomeini. The main essence of Basij, is thought and culture of Basij. Though of Basij is also product free human reason that its entirety is not group or class ideology but is ideology of humans mankind. The result of thought, attitude and ideology of basij, is culture of basij and a system of ideas and meanings and the relationship between them and their relation to behavior patterns "Basij’s human". In such a communication significant system, became values and sanctity all actions and behaviors. This cultural system that enjoyed of essence of intellectual-religious, coordinate with human nature.</span></span></sup><span style="font-size: medium;"> <sup>اندیشه و فرهنگ، بنیان و اساس هر اجتماع انسانی را تشکیل میدهند و تفاوت جوامع بشری به تفاوت در اندیشه، نگرش و فرهنگ آنها باز میگردد. نشان جامعهٔ سالم، اندیشهٔ متعالی و فرهنگ سالم و علامت جامعهٔ بیمار و منحط، اندیشهٔ راکد و فرهنگ آشفته و بیمار است.بسیج که از لحاظ لغوی از عناصر «اراده»، «آگاهی»، «سامانبخشی» و «عاماندیشی» شکل گرفته است، از لحاظ مفهومی روندی اندیشهای- عملی است. روندی معقول، منطقی، آزادانه، آگاهی و مبتنی بر فطرت انسانی نوع بشر که حاصل عقل، تعقل و تدبر اوست. در بعد نهادی نیز این روند سازمان مییابد. و در لوای رهبری آزاداندیش و فرزانه –</sup></span><sup><span style="font-size: medium;"> چونان امام خمینی (</span><span style="font-size: small;">ره)</span><span style="font-size: medium;">- قرار میگیرد. بستر و کارمایه</span><span style="font-size: medium;">ٔ اصلی بسیج، اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی است. اندیشه و تفکر بسیجی نیز محصول عقل انسان آزاد و عامل شکوفایی آن است که در کلیت خود جهاننگری و بالتبع ایدئولوژی گروهی یا طبقاتی نیست بلکه ایدئولوژی نوع انسان است.حاصل اندیشه، نگرش و ایدئولوژی بسیجی، فرهنگ بسیجی است و آن نظامی از اندیشهها و معانی و ارتباط میان آنها و نیز ارتباط آنها با الگوهای رفتاری «انسان بسیجی». در چنین نظام معنادار ارتباطی است که تمام کنشها و رفتارها معنا یافته، ارزش و قداست مییابند. این نظام فرهنگی که از جوهرهٔ عقلی- دینی برخودار است با فطرت بشری نیز هماهنگی دارد و دارای ویژگیهای چند، مانند خداگونه اندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیت نگری، آرمانگرایی، ولایت مداری, ایمان پذیری، علم باوری، متعهد بودن، تخصصگرایی، وحدتگرایی و وفاقاندیشی، مصلحتشناسی، نوآوری و تحول، عدالتخواهی و ظلمستیزی، نگرش عاشورایی، شهادتطلبی و اسوهگرایی است و لذا هرگز نمیتواند در قالبهای تنگ گروهی و طبقاتی یا جناحی و صنفی باقی بماند وگرنه بسیجی نخواهد بود.</span></sup>https://www.spba.ir/article_48312_e7dae9e3b26b1840fd7659290ec65b7c.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622The Status of Social Capital in the Context of the Soft Power With an Emphasis on the View of Imam Khomeini (peace be upon him)جایگاه سرمایه اجتماعی در بستر قدرت نرم با تاکید بر آراء امام خمینی(ره)668548313FAعلی آدمیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0009-0000-3659-5956Journal Article20170105The most important issues in recent decades, are the new version of power that is called soft power which has made great changes in power, its elements, components and application. Although its modern and current literature has been theorized by the western thinkers like J. Nye, yet the victory of Imam Khomeini’s revolution was shaped by using the social and cultural elements that today are recognized as soft power. One of these elements is the concept that is called social capital which Imam Khomeini has been used as the bridge to the victory of revolution through precise and correct explanation, application and also comprehensive knowledge of public opinion culture and characteristics. This paper is aimed to focus on the concept of social capital with an emphasis on Imam Khomeini’s thoughts specially social and political thoughts. At first, his thoughts witch are based on social capital including elements, components, and importance for a constructing an Islamic society is explained and then the historical role of the people and continuity of its qualitative as well as quantitative presence is discussed, as this role has contributed in producing and reproducing social capital towards identity and cultural authority of the country. This social capital is shaped gradually by individual and collective measures, and its roots could be recognized in a historical process by making rational network, a sense of confidence, intersubjective understanding and public participation with the aim of internal cohesion of society. It should be considered that in the last century of Iranian history, there are different discontinuities and ruptures which have prevented the synergy and the accumulation of social capital. This paper is to answer this question that what is the status of social capital in Imam Khomeini’s thoughts? And how Imam Khomeini has tried to build an identity construct of Islamic system by using the social identity of people?از مهمترین موضوعات دهههای اخیر که تحول شگرفی را در حوزه قدرت و اجزا و عناصر آن و نیز کاربست قدرت پدید آورده است بعد جدیدی از قدرت به نام قدرت نرم است. گرچه ادبیات مدرن و مورد استفاده آن توسط اندیشمندان غربی مانند جوزف نای نظریهپردازی شده است اما در دهههای 70 و 80 میلادی نهضت امام خمینی جز با استفاده از همین مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی که امروز در قالب قدرت نرم میشناسند به پیروزی نرسید. یکی از مهمترین این مؤلفهها مفهومی به نام سرمایه اجتماعی است که حضرت امام با تبیین صحیح و کاربست دقیق و نیز شناخت همه جانبه از روحیات و فرهنگ افکار عمومی از آن به عنوان پلی برای پیروزی انقلاب استفاده کرد که در این پژوهش به دنبال تبیین و چگونگی استفاده از آن توسط حضرت امام هستیم.<br />در این پژوهش با تاکید بر اندیشههای امام خمینی که مفهوم سرمایه اجتماعی از مضامین مورد تاکید در فرمایشات ایشان به خصوص در حوزه سیاسی و اجتماعی است، ابتدا منظومه فکری ایشان در خصوص سرمایه اجتماعی که شامل مؤلفهها، عناصر و اهمیت آن در شکلگیری یک جامعه اسلامی است توضیح داده خواهد شد و همچنین به نقش تاریخی مردم و استمرار حضور کمی و کیفی آنها در شکل بخش به سرمایه اجتماعی و باز تولید آن در جهت اقتدار فرهنگی و هویتی کشور پرداخته خواهد شد.<br />این سرمایه با اقدام فردی یا جمعی به تدریج و فرایندی شکل میگیرد و ریشههای آن با ایجاد شبکههای معقولانه، حس اعتماد، تفاهم بین الاذهانی و مشارکت جمعی با هدف تقویت انسجام درونی جامعه و در یک فرآیند تاریخی قابل شناخت است که البته در سده اخیر تاریخ ایران گسستها و انقطاعهای مختلفی مانع از هم افزایی و انباشت سرمایه اجتماعی شدهاند. این مقاله به این پرسش پاسخ میدهد که جایگاه سرمایه اجتماعی در اندیشههای امام چیست و ایشان چگونه با بهره گیری از هویت اجتماعی جوانان به ساخت هویتی نظام اسلامی کوشیدهاند؟https://www.spba.ir/article_48313_af3f81d24ae7821a07f76374aa0dd592.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Russia's strategy of soft power in the Crimea and in violation of the principle of sovereignty and non-interferenceاستراتژی روسیه در استفاده از قدرت نرم در الحاق کریمه و نقض اصل حاکمیت و عدم مداخله8610548315FAافشین زرگراستادیار و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران0000-0002-9843-0804عبدالکریم شاحیدراستادیار، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمدمهدی کوشادانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمهدی عباسی سرمدیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20170110Nowadays, with the advent of technological developments and different communications methods, there is no need to direct methods of coercion, repression and suppression anymore. Over the years, after the years of transition from classical methods of exercising power and loss of legitimacy of direct exercising power, governments tried to adopt different and efficient strategies. This efficiency also depends on the amounts of the expected achievements. The current strategy of governments is based on soft power and using this form of power has a greater range. Sometimes this power takes extra-territorial form and international relations.This study seeks to find an answer to the question how could Russia incorporate Crimean Peninsula to Russian Federation without the slightest conflict? How much Russia’s new military doctrine has been effective? The method of present research is library research and uses original sources about soft power and Russian military doctrine by which the analysis of the events surrounding the incorporation of Crimean to Russia’s territory becomes possible. The necessity and importance of this research originate from the fact that stability of governments is based on the concept of “border” and modern tools in the field of soft power can threaten global security and order. Results of this study show that according to the UN charter and existing procedures, any direct or indirect intervention of states in internal affairs of other states is strongly prohibited. Instruments of soft power which intervene the internal affairs of countries are also the examples of these prohibited tools because the absolute sovereignty of governments on citizens in internal dimension and freedom of action in external relations is the exclusive right of governments.امروزه و با گسترش روزافزون تحولات تکنولوژیکی و ارتباطی دیگر برای تأثیرگذاری نیازی به روشهای مستقیم اجبار و اقناع و سرکوب نیست، به مرور و در پس سالیان گذار از شیوههای کلاسیک اعمال قدرت و از دست رفتن مشروعیت اعمال قدرت مستقیم، دولتها سعی در اتخاذ استراتژیهایی متفاوت و در عین حال کار آمد نمودند، این کارآمدی هم چنان بستگی به میزان دستاوردی دارد که مورد انتظار است، استراتژی امروز دولتها بر مبنای قدرت نرم شکل میگیرد و استفاده از این شکل از قدرت دارای گستره بیشتری است، گاهی استفاده از این قدرت شکل فرا سرزمینی گرفته و جنبه روابط بینالمللی به خود میگیرد. این پژوهش در پی پاسخ به این سؤالات است که روسیه چگونه با استفاده از قدرت نرم توانسته بدون کمترین درگیری شبهجزیره کریمه را به فدراسیون روسیه الحاق کند و همچنین دکترین نظامی جدید روسیه تا چه حد در این امر مؤثر بوده است؟ روش پژوهش در این تحقیق با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای و منابع دست اول موجود در مورد قدرت نرم و دکترین نظامی روسیه است که به کمک آن تحلیل وقایع پیرامون الحاق کریمه به خاک روسیه ممکن میشود.<br /><span style="font-family: Calibri;"> </span>https://www.spba.ir/article_48315_7664500a03d4b0cc00476199b0954d3e.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Jurisprudent Investigation of the soft power of authority institution with the emphasis on dual aspects of Fatwa and sentenceتحلیل فقهی قدرت نرم نهاد مرجعیت شیعی با تاکید بر شئون دوگانه فتوا و حکم10613148316FAاحمد فدویعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایرانعباسعلی کدخداییعضو هیات علمی و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدعلی داوریارعضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20170127Politico-social role of religious authority and especially Shiite scientists, in the history of Islamic societies has always been prominent and determinative. This role is illustrated in the historical scene of Islamic and especially Shiite societies, in a task-oriented status and for the protection of political, economic and cultural independence of Islamic societies and resistance in front of the foreigners' greed. Shiite authority, having the instrument of Ijtihad in the two aspects of Judgment and sentence, as the two important components of power, not only breaks the grandeur of colonialism and arrogance and cuts their interference in the internal affairs of other countries, but also carries an explicit message to human societies, putting stress on the establishment of justice and divine teachings, the right of freedom integrated with human responsibility in front of God, fighting all exponents of ruin and corruption that weaken the status of peace and security, paying attention to multi-directional rights of man's children from any race and religion, negation of foreign arrogance in political, economic and social areas, the right of defense to the assault, supporting the world's Moslems and oppressed, and etc.In the present paper, the status of religious authority as one of the important sources of power in Islamic Fiqh system and its two important components which are themselves sources of power, are investigated. The especial approach in this jurisprudent study is these status and components.<sup><span style="font-size: medium;">نقش سیاسی، اجتماعی مرجعیت و علمای دینی خصوصاً شیعه در تاریخ جوامع اسلامی همواره نقشی برجسته و تعیینکننده بوده است. این نقش در حالتی تکلیفمدارانه جهت حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع اسلامی و ایستادگی در برابر طمعورزی بیگانگان همواره بر صحنه تاریخ جوامع مسلمان و به ویژه تشیع نقش بسته است. مرجعیت شیعی در جامعه اسلامی به عنوان نیرویی ریشهدار، پرتوان، متکی به معنویت، برخواسته از متن اجتهاد و مسلح به ابزار فتوا و حکم با توانایی بسیج مردم و ایجاد جنبش سیاسی اجتماعی و راهبری آنها را به نحو مستقیم و غیرمستقیم دار یکی از مهمترین کانونها و نهادهای قدرت نرم فقه سیاسی شیعی میباشد.</span></sup><br /><sup><span style="font-size: medium;">ما در این مقاله ضمن بررسی جایگاه مرجعیت دینی به عنوان یکی از منابع مهم قدرت نرم در نظام فقه سیاسی اسلام به دو مؤلفه مهم آن، که خود نیز منبع قدرت نرم میباشند میپردازیم.</span></sup><br /><sup><span style="font-size: medium;">رویکرد ویژه در این مقاله بررسی فقهی جایگاه و شئون دوگانه فتوا و حکم میباشد.</span></sup>https://www.spba.ir/article_48316_8c67b8dbb02e81050534d6dc1ce35d09.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Defining the indicators representing cultural, artistic and Islamic-Iranian product in the Islamic republic of Iranتعیین شاخصهای معرّف محصول فرهنگی هنری ایرانی ـ اسلامی در نظام جمهوری اسلامی13215148317FAمهدی حقیقی کفاشهیات علمی علامه طباطبائیمحمود محمدیانهیات علمی علامه طباطبائیمحمد رضا تقواهیات علمی علامه طباطبائیمحمد رضا اسماعیلیدانشجوی دکتریJournal Article20170304Iranian Islamic art is considered as one of the most valuable cultural factors to reach the goals of the Islamic republic of Iran in different fields, but the question is whether this art is serving the goals of the Islamic revolution or is apathetic or even against those goals? Although after Islamic revolution so many valuable artworks in different artistic and cultural field are produced, there are still doubts about passing the desired Iranian and Islamic indicators in this period. Therefore, a boundary should be defined among the Iranian-Islamic and Iranian-non Islamic and sometimes Anti-Islamic work in order to be able to clarify the work in at least macro policy making. What is the correct method to categorize and differentiation between the artistic and cultural Islamic-Iranian work and other work? This study tries to extract and define some major indicators to determine the boundaries and standards for assessing the Islamic-Iranian artworks such as media and dramatic works, visual arts and traditional arts. Its method is inspired by the Islamic teachings and is based on the ideas of the current Islamic scholars and experts in the field of art and its approach is the correction and improvement of the indicators. In conclusion, the features of three factors “artist”, “message” and “configuration” (which are the three main factors of creation of an artwork) are defined and studied as the main and major indicators in assessing the Islamic-Iranian arts.هنر ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از ارزشمندترین عوامل فرهنگی برای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون محسوب میشود؛ ولی آیا هنر کشور در حال حاضر در خدمت اهداف انقلاب قرار دارد، یا بیتفاوت و نیز در تقابل با آن عمل میکند؟ اگرچه پس از انقلاب، آثار ارزشمندی در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری تولید شده است؛ ولی آیا همه آثار پدیدآمده در این بازه زمانی از شاخصههای جوهری اسلامی و ایرانیبودن برخوردارند؟ برای یافتنی پرسش، نخست، باید مرز میان اثر ایرانی ـ اسلامی با اثر ایرانی ـ غیراسلامی و در برخی موارد ضداسلامی یا ضدایرانی مشخص گردد تا دستکم در سطح سیاستگذاریهای کلان، شفافسازی صورت پذیرد. این پژوهش میکوشد با الهام از معارف اسلامی و مبتنی بر نظر اندیشمندان اسلامی معاصر و صاحبنظران متعهد حوزه هنر، شاخصهای کلان برای تعیین حدود و معیارهای تشخیص ایرانی ـ اسلامیبودن آثار هنری ـ فرهنگی اعم از آثار نمایشی و رسانهای، هنرهای تجسمی و هنرهای سنّتی با رویکرد اصلاح و تکمیل استخراج و ارائه گردد که در نتیجه ویژگیهای سه عاملِ «هنرمند»، «پیام» و «شکل»، به عنوان علل ثلاثه پدیدآیی اثر هنری، به عنوان شاخصهای اصلی و کلان در ارزیابی و تعیین ایرانی ـ اسلامیبودن آثار هنری شناسایی و بررسی شده است.https://www.spba.ir/article_48317_b3c18744816d61e43a6caee812c87132.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Iran's accession to the Hague Conference on Private International Law in terms of the soft powerالحاق ایران به سازمان کنفرانس حقوق بین الملل خصوصی لاهه از منظر قدرت نرم15216948318FAمهدی عباسی سرمدیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه خوارزمیمحمد آبیددانشجوی دکتری فقه وحقوق خصوصی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170418<sup><span style="font-size: medium;"><span style="font-family: Calibri;">Law as other sciences, have recognized globalization. In recent decades according to law spreading and international organization, countries tend to use soft power. The Islamic Republic of Iran acknowledging soft power in bilateral dependency, use required accessories. Annexing to international organizations with variety in target not only describe soft power but also extend scientific and cultural infiltration. this essay annexing I.R. Iran to Hague international private law conference as a tool for inserting soft power will be studied. Findings from references such as books, encyclopedias, dictionaries, magazines, Weeklies, monthlies and quarterlies in this scope show that government transfer some pervious authorities to these organizations. The government receives new authorities because of his membership and as well membership of his nationals; By means of relying on annexing could interfere to other governments national affairs. In addition whenever government want to share some authorities with other governments in framework of international commitments. Thus government ignores some benefits against other benefits. This paper was done by library method. Present research data were investigated and analyzed with qualitative and rationally</span>.</span></sup>حقوق نیز مانند بسیاری از علوم، جهانیشدن را به رسمیت شناخت.. به موازات گستره جهانی حقوق و نهادیهای بینالمللی در چند دهه اخیر، کشورهای مختلف تمایل به استفاده از قدرت نرم یافتهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز با آگاهی از اهمیت قدرت نرم در عصر وابستگی متقابل، نیز از ابزارهایی لازم در این راستا بهره میبرد. الحاق به سازمانهای بینالمللی با اهداف متفاوت هم بیانگر قدرت نرم وهم نفوذ فرهنگی و علمی کشور را گسترش میدهد. در این مقاله به الحاق ایران به سازمان کنفرانس حقوق بینالملل خصوصی لاهه به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت نرم پرداخته شد. یافتههای ما از دادههای مورد بررسی از قبیل؛ کتب، دایرهالمعارفها، فرهنگنامهها، مجلات، روزنامهها، هفتهنامهها، ماهنامهها، در این حوزه، این است که دولت بخشی از صلاحیتهای پیشین خود را به این نهادها، منتقل میکند البته به واسطه فعالیت و عضویت خود و اتباعش در این نهادها صلاحیتهای جدیدی هم به دست میآورد؛ به نحوی که میتواند، با اتکا بر الحاق، در امور ملیِ دیگر دولتها وارد شود. به علاوه دولت هر زمان اراده کند میتواند آن بخش از صلاحیت خود را که با دیگر دولتها در قالب تعهدهای بینالمللی به اشتراک گذاشته است. بدین ترتیب، دولتها در جهت کسب برخی منافع، از منافع دیگری چشمپوشی میکنند. این نوشتار با روش کتابخانهای انجام گرفته است. دادههای پژوهش حاضر با روش تحلیل کیفی و عقلی، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است.https://www.spba.ir/article_48318_fd11cea85bc298cf712d704381942659.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622analysis of Intelligence politicization Antecedentsتحلیل پیشآیندهای وقوع سیاستزدگی اطلاعات17020748319FAغلامرضا سالارکیادانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران- ایرانمحمدعلی سرلکاستاد تمام گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران- ایرانمحمدجواد حضوریدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران- ایرانحسن دانایی فرداستاد تمام گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170513Intelligence agencies by providing unique and timely information to policy makers (politicians) through data and information from overt and covert sources participate in the governance and management affairs. In this article antecedents of politicization or the politicization of the substrates is studied. There is essential information for policy formulation, (policy) efficient or strategic. Since it is based on a comprehensive assessment, information is considered as power, so it can be accessed actors in the field of power, privilege and mastery in their victory over the other competitors to be considered.The main questions that the authors seek to answer it by relying on the field research by theory grounded and by using of in-depth interviews and secondary sources are the "antecedents (substrates occurrence) politicization of intelligence, what is?" Before responding to this question, it is necessary and important that the authors respond that essentially "politicization information What does it mean and what is its meaning?"مقاله پیشرو با مدنظر قرار دادن سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی به عنوان یک عارضه سازمانی یا به مفهوم دقیقتر مهمترین آسیب در این سازمانها، در ابتدا تلاش میورزد مفهوم سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی را مورد بررسی عملیاتی قرار دهد. در ادامه، پیشآیندهای سیاست زدگی یا به عبارت دیگر بسترهای وقوع سیاست زدگی مورد مطالعه قرار میگیرد. سؤال اصلی که نویسندگان در این مقاله به دنبال پاسخگویی به آن با اتکا به پژوهش میدانی به روش نظریه داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و همچنین منابع ثانویه میباشند این است که «پیشآیندهای (بسترهای وقوع) سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی چه است؟» پیش از پاسخگویی به این سؤال، لازم مینماید که نویسندگان به این مسئله پاسخ دهند که اساساً «سیاست زدگی اطلاعات به چه معناست و مفهوم آن چیست؟» نویسندگان در نهایت 17 عامل که در مجموع بسترهای سیاست زدگی اطلاعات به شمار میروند را اکتشاف و شناسایی مینمایند.https://www.spba.ir/article_48319_aa6c55eaa8432f9e27ceb99306d29c5c.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55807120170622Impact analysis of the media power on the lifestyle of the frontier villages people (Zehak) Sistanتحلیل تاثیر قدرت رسانه ها بر سبک زندگی روستاییان مرزنشین ( زهک) سیستان20822848320FAمرتضی توکلیدانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس.0000-0002-7643-5954عبدالمجید شاهزائیفارغ التحصیل کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی. دانشگاه زابلJournal Article20170531Lifestyle, something that social scientists have noticed over the past decades. However, definitions and approaches concerning lifestyle is different, can be found in common places where intellectuals are more accepting. Style of life, in every society, can be done with various motives, with the advancement of communication, societies have undergone many changes. Mass media such as TV, radio, Internet, satellite, etc. have occupied a place in society that increasingly place both nationally and internationally Mtrhshdhand. Since the flow through the mass media cultures, different forms of life developed. In this respect, the lifestyle media and public preferences influence in the community. The aim of this study is that the impact of the media on lifestyle changes to show the villagers. This research study of 380 villagers in the central city is Zehak. The results show a significant association between the use of media and lifestyle changes in the study area is rural.امروزه با پیشرفت ارتباطات، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. رسانه های همگانی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره و ... در سطح جامعه جایگاهی را اشغال کردهاند که از آن جایگاه به طور فزاینده چه در سطح ملی و چه در سطح بینالملل مطرح شده اند. از آنجا که فرهنگها از طریق رسانههای جمعی جریان مییابند، اشکال متفاوت زندگی نیز توسعه مییابند. در این رابطه میتوان گفت که رسانهها بر شیوه زندگی و سلیقه های عمومی در سطح جامعه تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر آن است که میزان تأثیرگذاری رسانه ها بر تغییر سبک زندگی روستاییان را نشان دهد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد و داده ها و اطلاعات موردنیاز به تبعیت از موضوع پژوهش از دو روش اسنادی- کتابخانه ای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه موردمطالعه این تحقیق 380 نفر از روستاییان بخش مرکزی شهرستان زهک می باشد. نتایج بهدستآمده حاکی از ارتباط معنادار میان میزان استفاده از رسانه ها و تغییر در سبک زندگی روستاییان در منطقه موردمطالعه می باشد.https://www.spba.ir/article_48320_9c2e05547303f466cc975411457f7091.pdf