ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Strategies to improve public trust in governmental agenciesراهکارهای ارتقاء اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی82045003FAمحمدرضا جابرانصاریدانشجوی دکتری ,گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.رضا نجف بیگیاستاد گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.سیدمهدی الوانیاستاد مدعو گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20160409<span style="font-family: Times New Roman;">Trust is a vital factor for the success of individual, organization and community and is assessed as a main source of soft power and also effective for the penetration rate of hard power. Trust increased discipline, stability and predictability, and is a mechanism that maintains the integrity and unity of social relationships in the system. With the decline of public trust, public participation in political processes will be reduced. If the general public do not trust the government and its elected and appointed individuals, at the time of the implementation of difficult decisions, particularly in cases involving the sacrifice and dedication will not cooperate. </span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> Reducing citizens' trust in government and governmental institutions is one of the crisis in the world today. One of the most fundamental challenges facing public administration is how to maintain and enhance public trust in the governmental agencies.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> The present study aims to identify ways to enhance public trust in governmental agencies which is done by means of analytical method. The results show that the image of citizens from governmental agencies influences on public trust in governmental agencies. Citizens' perception of 1) general responsiveness, 2) the possibility of public participation in decisions, 3) service’s quality, 4) administrative health, 5) transparency, 6) ethics, 7) justice shapes the mental image of governmental organization. </span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">Therefore, upgrading the seven mentioned above factors and thus improving the image of citizens lead to have more trust on their governmental agencies. </span>اعتماد یک عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت های فردی، سازمانی و اجتماعی است و به مثابه منبع اصلی تولید قدرت نرم و موثر در ضریب نفوذ قدرت سخت ارزیابی می شود. اعتماد باعث افزایش نظم، ثبات و قابلیت پیش بینی شده و سازوکاری است که موجب حفظ یکپارچگی و وحدت روابط اجتماعی در سیستم ها می شود. با افول اعتماد عمومی، مشارکت عموم مردم در فرایندهای سیاسی کاهش خواهد یافت. اگر عامه مردم به نهادهای دولتی و افراد منتخب و منصوب دولتی اعتماد نداشته باشند، در اجرای تصمیمات دشوار، خصوصا مواردی که مستلزم ایثار و فداکاری است همکاری نخواهند کرد. کاهش اعتماد شهروندان به دولت و نهادهای دولتی از بحران های جهان امروز است. یکی از اساسی ترین چالش های فراروی مدیریت دولتی چگونگی خفظ و ارتقاء اعتماد عمومی نسبت به سازمان های دولتی است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای ارتقاء اعتماد عمومی به سازمان های دولتی با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تصویر ذهنی شهروندان از سازمان های دولتی بر اعتماد عمومی نسبت به سازمان های دولتی موثر است. ادراک شهروندان از میزان 1- پاسخگویی عمومی 2- امکان مشارکت عموم در تصمیمات 3- کیفیت خدمات 4- سلامت اداری 5- شفافیت 6- رعایت اخلاقیات 7- عدالت تصویر ذهنی آن ها از یک سازمان دولتی را شکل می دهد، بنابراین ارتقاء موارد هفت گانه فوق موجب بهبود تصویر ذهنی شهروندان و در نتیجه اعتماد بیشتر آن ها به سازمان های دولتی خواهد شد.https://www.spba.ir/article_45003_ee98a798f1b9f4eb1387b473eee93017.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221The Role of Islamic Revolution in Improvement of Iran’s Smart Powerنقش انقلاب اسلامی در تقویت قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران224445004FAمحمدباقر خرمشاددانشگاه علامه طباطباییافشین متقیدانشگاه خوارزمیJournal Article20160929<span style="font-family: Times New Roman;">Islamic Revolution of Iran has had an exclusive and unique characteristic in its time; the time that belonged to the two geopolitical poles of the East and West, and all political streams identified and specified based on these two poles. But the Islamic Revolution of Iran was escaping from the two current dominant and opening the "other" pole. This other pole was formed on the basis of particular discourses including the geopolitical discourse of "anti-colonialism" and "geopolitics of resistance".</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">From this perspective, smart power as a combination of hard and soft power has a significant role in the Islamic revolution and also, has affected on the Islamic Republic of Iran. This discourses are opposed by the essence of both poles of the east and west. The methodology of the research is descriptive-analytical and it attempts to analyze the geopolitical discourse of the Islamic Revolution of Iran on the basis of Constructivism theory. Accordingly, it can be concluded that the most important factors that shape the smart power of the Islamic Revolution are hegemonic burden, potentiality of active player in world of politics, spiritual and cultural identity.</span>در هنگامهی انقلاب اسلامی دو قطب جهانی آمریکا و شوروی به عنوان دو نیروی ژئوپلیتیکی آن زمان شناخته میشدند و مبادلات و معادلات منطقهای و فرامنطقهای با ارجاع به یکی از این دو نیروی متخاصم، مشخص میشدند. غلظت سنگین قدرت سختافزاری و اتکای بیش از حد بر نیروهای مادی، از جمله شاخصهای ژئوپلیتیکی آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد بود. رخداد انقلاب اسلامی با چارچوب اندیشگی- راهبردی شیعهی سیاسی، این شاخص را دگرگون کرد و نوع جدید از قدرت را که میتوان از آن با عنوان قدرت هوشمند یاد کرد، به منصهی ظهور گذاشت. امروزه، توان ترکیبی قدرت هوشمند از بنمایه-های بایسته در سیاست نوین جهانی بهشمار میآید. این توان ترکیبی در امتزاج قدرت نرم و سخت به دست میآید. در واقع، قدرت هوشمند پاسخی هوشمندانه به ناکارآمدی بنمایههای قدرت نرم و سخت و ترکیب این دو نوع قدرت، به شیوهای است که منجر به هم افزایی و برآیند آنها گردد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ داده است که شاخصهای قدرت هوشمند کدام است و انقلاب اسلامی چه تاثیری بر این شاخصها داشته است؟ با بازکاوی ابعاد ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی، به این نتیجه بهدست میآید که رخداد انقلاب اسلامی، سبب افزایش شاخصهایی چون ارزش، توان بازیگری فعال در صحنهی جهانی سیاست، افزایش بُردِ هژمونیک، هویت و فرهنگ معنوی گردیده است که از مهمترین شاخصهای قدرت هوشمند بهشمار میآیند.https://www.spba.ir/article_45004_c62276c0a6cd9b926af90a7f069c6384.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Iran's Soft Power components in the document of Iranian National Identity components
(The study of cultural values)مولفه های قدرت نرم ایران در سند مولفه های هویت ملی ایرانیان (مطالعه ارزش های فرهنگی)466445006FAسیدمحمدجواد قربیپژوهشگرمنصور حیدریاستادیار معارف دانشگاه علوم پزشکی همدانJournal Article20161126<em>Islamic Republic of Iran has multiple sources of soft power, including culture and cultural values. To enhance Iran's ability, it is necessary to identify the sources and convert them into the soft power , And a background to identify the components of Iran's soft power, National Documents and general policies of the system are the values and resources that they have been in power resources for Iran. For this purpose, the present article “the document of Iranian national identity ” has hosen to review and by using the content analysis method and library studies to answer to the questions; What is Iran's cultural soft power resources in Iranian national identity document? and How national and religious values affect on Iran's soft power promotion? The research findings show that national values (national identity, Persian language, history, civilization, science, cultural heritage and national figures) and religious values (good traditions, mosques, rituals, moral behavior, Islamic ideology, monotheism, faith) are Iran's soft power resources That by creation of attraction, solidarity and social links, nations proximity to the aspirations of the Iranian nation, spreading models and indicators, production reliability, strength and power structure... Iran's soft power may increase</em>جمهوری اسلامی ایران دارای منابع متعدد قدرت نرم می باشد که از جمله آنها، فرهنگ و ارزش های فرهنگی می باشد. برای ارتقاء توانمندی ایران باید این منابع را شناسایی و برای تبدیل آنها به قدرت نرم همت گمارد و یکی از بسترهای شناسایی مولفه های قدرت نرم جامعه ایرانی، اسناد فرادستی و سیاست های کلی نظام می باشد که ارزش ها و منابع قدرت آفرین برای ایران در آنها نمود یافته اند. به همین منظور، مقاله حاضر «سند مولفه های هویت ملی ایرانیان» را برای بررسی برگزیده است و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا و مطالعات کتابخانه ای به این پرسش پاسخ می دهد که؛ منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند هویت ملی ایرانیان کدامند و ارزش های ملی و دینی چگونه بر ارتقاء قدرت نرم افزاری ایران تاثیر می گذارند؟ یافته های مقاله نشان می دهند که ارزش های ملی (هویت ملی، زبان فارسی، پیشینه تمدنی، علم، مفاخر ملی و میراث فرهنگی) و ارزش های دینی (سنت های حسنه، مساجد، مراسم آئینی، اخلاق گرایی، ایدئولوژی اسلامی، توحید و ایمان،) منابع قدرت نرم ایران می باشند که با ایجاد جذابیت، همبستگی و پیوند اجتماعی، نزدیکی ملت ها به آرمان های جامعه ایرانی، اشاعه الگو و شاخص ها، تولید اعتبار، استحکام ساختار قدرت و... قدرت نرم ایران را ارتقاء می دهند.https://www.spba.ir/article_45006_81e146302d1267ab55f91f5919d2e154.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221international authority in legal claims against governments environmental pollutionاقتدار بین المللی در دعاوی حقوقی الودگیهای زیست محیطی6680450081612-1059FAعظیم سهرابیبازپرس دادسرای عمومی وانقلاب تهرانپروین محمدی دینانیاستادیار دانشگاه پیام نورحسین الکجبافدانشیار دانشگاه پیام نورسهیلا کوشااستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20170417<span style="font-family: Times New Roman;">The government is responsible for its act and omission of act about the environmental pollution. Judicial and legal rules such as rules of "Use your own property in such a manner as not to injure to another", "to be the cause or occasion of ", the regulations inserted in the international documents such as Article 8 of The Universal Declaration of Human Rights, Article 21 of Rio Declaration and Clause 3 of Article 2 of the International Covenant on Civil and Political Rights confirm that people suffered from environmental pollution must be compensated. </span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">One of the effective solutions for compensation is, resorting victims to their respective state courts and filing legal claims against the responsible government. Typically, the defendant governments cite the principle of judicial immunity to get rid of compensation. To withdraw the immunity, the courts must refer to international rules, especially, Article 12 of Convention on Jurisdictional Immunity and their Property, and render judgment in favor of those affected.</span>دولت به لحاظ فعل یا ترک فعل خود در زمینه آلودگی زیست محیطی مسئولیت دارد. قواعد فقهی و حقوقی از قبیل لاضرر، تسبیب، مقررات مندرج در اسناد بینالمللی از جمله ماده 8 اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده 21 اعلامیه ریو، بند 3 ماده 2 میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی مؤید این موضوع هستند که میبایست به افراد زیان دیده از آلودگی زیست محیطی غرامت پرداخت شود. یکی از راهکارهای مؤثر برای جبران خسارت، توسل زیاندیدگان به دادگاههای دولت متبوع خود و طرح دعاوی حقوقی علیه دولت مسئول است. بهطور معمول دولت خوانده برای رهایی از پرداخت خسارت به قاعده مصونیت قضایی استناد میکنند. در راستای سلب مصونیت دادگاهها باید ضمن استناد به مقررات بین المللی، بالأخص ماده 12 کنوانسیون مصونیت قضایی دولت و اموال آنان مبادرت به صدور رأی به نفع افراد زیاندیده نمایندhttps://www.spba.ir/article_45008_3c18daf61fcd51149391f03d30cd19d8.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Identifying and Prioritizing of the Soft Power Components among the Universities based on Fuzzy VIKORشناسایی و الویت بندی مؤلفه های قدرت نرم در دانشگاه بر اساس مدل فازی VIKOR8211245016FAکریم اسگندریدانشگاه پیام نوررضا رستم زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهJournal Article20160405<span style="font-family: Times New Roman;">In recent year new face of power has been emerged among the countries which are aimed to attach the thought of society. Considering this point that main area of the soft war is focused on the academic environment, therefore, the role of the scholars and students as a young war commanders and officers is important. With well perceptions, the scholars could help young students to understand the real situation and defend themselves in front of enemy relying on visions, believes and faith. </span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">The aim of this paper is to identify and prioritize the components of soft power in university. To achieve this goal, the fuzzy VIKOR (VIse Kriterijumska Optimizacija i Kompromisno Resenje) method is used. The results showed that professional ethics is more important in universities than other aspects of soft power and Rahiyan-e- Noor plan is obtained the lower importance .The Islamic Azad University received the first rank in "production of science and knowledge", university of Tabriz received the first rank in modeling at the university based on religious teachings, and Payam-e- Noor University received the first rank in being as God-centered and orientation of the lecturers to the Velayat-e- Faghih. Finally, Islamic Azad University obtained the first rank among the eleven components of soft power and Tabriz University, Payam-e- Noor and University of Applied Science and Technology has placed in the next, respectively.</span>در سالیان اخیر چهرة جدیدی از قدرت در عرصه تعامل میان کشورها پدیدار شده که اندیشه و تفکر جامعه را مورد تهاجم خود قرار داده است، با توجه به اینکه جبهة اصلی جنگ نرم در داخل کشور، فضای دانشگاه میباشد، نقش اساتید و دانشجویان به عنوان فرماندهان جنگ و افسران جوان حایز اهمیت میباشد. اساتید دانشگاه میتوانند ادراک مناسب از وضعیت موجود را به دانشجویان منتقل و اتکا به بصیرت، ایمان و تقوای دینی و صیانت از جوهرة ایمانی و بنیانهای فکری و روحی را از الزامات مقابله با دشمن معرفی نمایند. بنابراین هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی و الویتبندی مؤلفههای قدرت نرم در دانشگاه میباشد. برای دستیابی به این هدف از از روش مدل فازی VIKOR استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که «رعایت اخلاق حرفهای در دانشگاه» نسبت به سایر مؤلفههای قدرت نرم در دانشگاهها از اهمیت بیشتری برخوردار هست و «طرح کاروان راهیان نور دانشگاهی» نسبت به یازده مؤلفهی قدرت نرم از اهمیت پایینتری برخوردار هست. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در معیار؛ «تولید علم و دانش»، دانشگاه تبریز نیز در معیار؛ «الگوسازی در دانشگاه بر اساس آموزههای دینی»، و دانشگاه پیامنور در معیارهای؛ «خدامحوری» و «ولایتمداری اساتید» نسبت به سایر مؤلفههای 11گانهی قدرت نرم وضعیت خوبی دارد. در نهایت «دانشگاه آزاد اسلامی» از لحاظ دارا بودن مؤلفههای یازدهگانه قدرت نرم در جایگاه نخست و «دانشگاه تبریز»، «پیام نور» و «علمی کاربردی» به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.https://www.spba.ir/article_45016_16131a892cf2cb961135c05f3d5d80e7.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Areas of Confrontation between Islamic Republic of Iran and the U.S in the West of Asia and their Impact on the New International Orderحوزههای تقابل جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در غرب آسیا و تأثیر آن بر نظم نوین بینالمللی11413445021FAسهراب صلاحیمجمع اساتیدJournal Article20160320<span style="font-family: Times New Roman;">The present article studies the reasons for confrontations between two powers, Islamic Republic of Iran and the U.S in the region, and is seeking to answer to this question that which areas are there in this confrontation? and what influence does it’s end have on the New International Order?</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">By analyzing the America's objectives in shaping and following up the Great Middle East Project and waging 15-year wars for it’s execution and also Islamic republic of Iran’s opposition against U.S goals, we can come to this conclusion that this confrontation exists in 3 areas of Strategy, Economy and Culture; undoubtedly the U.S victory in these areas will lead to its world hegemony and its failure will lead to the appearance of great Islamic pole of power and formation of multipolar systems in the world, and due to special and indispensable role of Iran in the U.S defeat and also because of 2 other reasons, existence of two-thirds of world energy in this region and amazing impact of Islamic Doctrines on political literature and power in the world, Islamic Pole of Power will have an amazing impact of the quality of formation of the future world order.</span>مقاله حاضر در راستای بررسی تقابل دو قدرت جمهوری اسلامی ایران و ایالاتمتحده آمریکا در منطقه به دلایل این رویارویی میپردازد و در پی پاسخ به این سؤال است که حوزههای این تقابل کدماند و فرجام آن، چه تأثیری بر شکلگیری نظم نوین بینالمللی خواهد داشت. با تحلیل اهداف آمریکا از چگونگی شکل گیری پروژه خاورمیانه بزرگ و راهاندازی جنگهای 15 ساله برای عملیاتی کردن آن و همچنین مقابله انقلاب اسلامی با اهداف آمریکا در منطقه، به این نتیجه رسیدهایم که این تقابل در سه حوزه راهبردی، اقتصادی و فرهنگی جریان دارد و بیتردید پیروزی آمریکا در آن منجر به هژمونی جهانی این کشور و شکست در آن منجر به ظهور قطب بزرگ قدرت اسلامی و شکلگیری نظام چند قطبی در جهان خواهد شد که به ویژه به جهت ارزیابی نقش بی بدیلی انقلاب اسلامی در شکست آمریکا و همچنین به دو دلیل وجود دو سوم انرژی جهان در منطقه و تأثیرگذاری فوقالعاده آموزههای انقلاب اسلامی بر ادبیات سیاسی و قدرت در جهان، قطب قدرت اسلامی در چگونگی شکلیابی نظم آتی جهانی، تأثیری شگرف خواهد داشت.https://www.spba.ir/article_45021_ab1894dcc69446a677a731227f14daaa.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Informatics Spying as a Tool in the Area of Soft-War
(Typology, Obstacles in research and Governing Laws on Informatics Spying)جاسوسی رایانه ای ابزاری در حوزه جنگ نرم (گونه شناسی، موانع حاکم بر تحقیقات و قوانین مترتب بر جاسوسی رایانه ای)13615845022FAمسلم پیری زمانهمدرس دانشگاه -دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییداریوش پیری زمانهکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی -دانشگاه پیام نورکاوه قدمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییحمیدرضا بازگلیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزادJournal Article20160320Abstract:<br /> At the present time, spying and information gathering by educated human resources are difficult, time-consuming, expensive, and dangerous tasks, which lead to international issues for both target and attacking countries, in the case of revealing and being exposed. So, in this context and reasonable attitudes, countries are thinking about "informatics spying" to gather information through simple, scientific, and consequently low-risk ways. This paper tries to answer two following questions: 1. what is the informatics spying,and 2. what are the known types of informatics spying and its governing laws? Descriptive and analytical methodology have been used in this paper, and information have been gathered from literatures and web. According to these concepts, it can be concluded that at the present modern world, various types and methods are used in spying, regarding to technological improvements and developments. Generally, it can be acknowledged that spying methods both in targets and purposes, fundamentally differ from traditional methods, in the area of soft-war.<br /> Keywords: Soft-war, Spying, Informatics Spying, Laws and Regulationsچکیده<br /> در عصر حاضر جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از طریق نیروی انسانی آموزش دیده یک امر سخت، وقت گیر، پر هزینه و خطرناک بوده و در صورت آشکار شدن و لو رفتن ماموریت هم برای کشور هدف و هم کشور مبداء مسایلی را در سطح بین المللی به وجود می آورد، بنابراین کشورها در این راستا و با یک نگرش معقول، به این فکر افتادند که از راه های علمی، ساده و در نتیجه کم خطر (جاسوسی رایانه ای) برای جمع آوری اطلاعات از دیگر کشورها بهره برداری نمایند. در این مقاله سعی گردیده به دو سوال 1- چیستی جاسوسی رایانه ای و 2- انواع جاسوسی های رایانه ای شناخته شده و قوانین مرتبط با جاسوسی رایانه ای پاسخ داده شود. روش تحقیق بکار گرفته شده در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و منابع جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی می باشد. با توجه به مطالب مطرح شده می توان نتیجه گیری نمود که در دنیای پیشرفته امروزی با توجه به پیشرفت و توسعه فناوری های مختلف در عرصه های جاسوسی نیز انواع روشها و تجهیزات به کار گرفته می شود و به طور کلی میتوان اذعان داشت که در این عرصه از جنگ نرم ، شیوه های جاسوسی هم در هدف و هم در مقاصد با روشهای سنتی تفاوت ماهوی دارند. <br /> کلید واژه ها: جنگ نرم ، جاسوسی، جاسوسی رایانه ای، قوانین و مقرراتhttps://www.spba.ir/article_45022_10c2e02ee39cc38337c344089b3bbd49.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم2322-55806شماره 220161221Doctrine and management objectives of jihadists from the perspective of the Supreme Leader (Mdzlhalaly)دکترین و اهداف مدیریت جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)16019045023FAحسن مرادیدانشجوی دکترای امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملیسید حسن فیروزآبادیاستاد و عضو هیئتعلمی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20160320Repeated emphasis of the leader of the Jihad to achieve the goals and ideals of the Islamic Republic of Iran, and we need to study various topics in the field of Jihad.We Doctrine and objectives of jihadists from the perspective of the strategic management of the Supreme Leader (Mdzlhalaly) is. In this context, the successful and efficient valuable experience in post-revolution For the passage of challenges and there is a crisis. Given that various discussions among experts in Rayth with Jihad is going on, explaining doctrine and purposes is a fundamental necessity. Leader in the field of view (Mdzlhalaly) has not been investigated Is. The aim of the research presented Vmvlfh dimensions of jihadist doctrine and management objectives based on the idea province. Question of the doctrine and management objectives of jihadists is based on the idea province? In this research, documentary research is content analysis method. Relevant sources of research that documents used in this paper to examine the doctrine and its strategic management objectives.تأکیدهای مکرر از سوی مقام معظم رهبری بر مدیریت جهادی به جهت تحقق اهداف و آرمانهای ج.ا.ا صورت گرفته است ، که به همین خاطر نیازمند بررسی مباحث مختلف در زمینه مدیریت جهادی هستیم. مسئله ما در این مقاله تدوین دکترین و تبیین اهداف الگوی راهبردی مدیریت جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) میباشد. در این زمینه تجربیات موفق و کارآمد گران بهایی در پس از انقلاب برای عبور از چالشها و بحرانها وجود دارد. با توجه به اینکه بحثهای گوناگونی در رایطه با مدیریت جهادی میان صاحب نظران در جریان است ،تدوین و تبیین دکترین و اهداف آن یک ضرورت بنیادی است. هدف تحقیق ارائه ابعاد ومولفه های دکترین و اهداف مدیریت جهادی بر اساس اندیشه ولایت است. و به طور مشخص به این سوال پاسخ داده می شودکه ، دکترین و اهداف مدیریت جهادی بر اساس اندیشه ولایت چیست؟روش بکار گرفته شده در این پژوهش، مطالعات اسنادی به روش تحلیل محتوی است. اسناد مورد استفاده منابع مرتبط با موضوع تحقیق می باشد و در پایان ابعاد و مولفههای دکترین مدیریت جهادی در دیدگاه معظم له استخراج گردید.https://www.spba.ir/article_45023_ca38271ed04513e304f9fa3e6b273e34.pdf