2024-03-29T06:49:17Z
https://www.spba.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5765
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
مطالعه نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی از آسیبهای شبکههای ماهوارهای در سطح شهرستان بناب
کیوان
حیدرنژاد
جمال
بیگی
بابک
پورقهرمانی
هدف: مطالعه نگرش افراد نسبت به قدرت نرم نهاد بسیج در امر پیشگیری وضعی از آسیبهای شبکههای ماهوارهای با لحاظ متغیرهای جنسیت، سن، تحصیلات و شغل در سطح شهرستان بناب است.روش بررسی: توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه 10 سؤالی که پس از سنجش روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار و پس از جمعآوری اطلاعات حاصله تلخیص و طبقهبندیشده و برای تجزیه و تحلیل از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس استفاده شده است.یافتهها: الف- میانگین نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی از آسیبهای شبکههای ماهواره، 59 درصد به دست آمد. یعنی 59 درصد از پاسخ دهندگان اظهار نمودند که نهاد بسیج عملکرد خوبی داشته است. ب- میانگین نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی با لحاظ متغیر جنسیت در بین دو گروه زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. ج- میانگین نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی بر اساس متغیر تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. د- میانگین نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی با لحاظ متغیر شغل تفاوت معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: با مطالعه یافتههای تحقیق مشخص گردید که نگرش افراد نسبت به قدرت نرم بسیج در امر پیشگیری وضعی بر اساس متغیرهای جنسیت، سن، تحصیلات تفاوت معنیداری وجود دارد. ولی در متغیر شغل تفاوت معنیداری وجود ندارد.
بسیج
قدرت نرم
پیشگیری وضعی
آسیبهای شبکههای ماهوارهای
2017
09
23
8
21
https://www.spba.ir/article_48690_d4b55a25a329462c4f0ae226789ea26a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
نقش فن آوری اطلاعات بر تحول مفهوم هویت ملی
احمد
سلطانی نژاد
محمد حسین
جمشیدی
افشین
شامیری
انسان موجودی مدنی است و برای رشد و نمو خود و همچنین سیر تکاملی خود نیاز به تعامل با دیگران دارد. در فرایند تعاملات و ارتباطات اجتماعی هست که تمام پدیدهها اجتماعی به ظهور میرسند. هویت ملی یکی از پدیدههای انسانی است که از دل تعاملات اجتماعی پدیدار میشود و کنشگران درسطح خرد و کلان در تعاملات خود با دیگران شدیداً به آن نیاز دارد. این پدیده به خاطر خصلت اجتماعی و تاریخی آن در دایره زمانی و مکانی محدود و محصور نیست. از این روست که با تغییر شرایط و منابع شکلگیری تعاملات اجتماعی، بستر و زمینه تغییر و تحول آن فراهم میشود. بر همین مبنا، هدف از این پژوهش نشان دادن تأثیر فناوریهای اطلاعاتی بر مفهوم هویت ملی در سیاست جهانی است. در این راستا، سؤال اصلی پژوهش این است که تأثیر تحولات نوین فنآوریهای اطلاعاتی بر تحول مفهوم هویت ملی چیست؟ فناوریهای نوین اطلاعاتی از طریق ایجاد مفاهیم و دادههای جدید باعث ایجاد بستری شده است که بر مبنای آن مفهوم هویت ملی از قالب نسبتاً ایستا و اصیل خارج شده و بهصورت پدیدهای اجتماعی و تحول یابنده انگاشته شود. روش این پژوهش، روشی تحلیلی - توصیفی است و بررسی موضوع بر مبنای نظریه سازهانگاری صورت گرفته است.
فناوری اطلاعات
جامعه فرا فناوری
فرهنگ فرا فناوری
مفهوم هویت
هویت ملی
2017
09
23
22
41
https://www.spba.ir/article_48691_325c503bc76fd57ba2b7a6faa4f02c0a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
بررسی نحوه عملکرد و نقش بسیج اساتید در مقابله با راهبرد جنگ نرم (مورد مطالعه: استان لرستان)
مهدی
شاهین
دانشگاهیان و نخبگان از جمله اقشاری هستند که به دلیل نقش و تأثیری که در جامعه دارند، همواره هدف اساسی جنگ نرم از سوی دشمن به حساب میآیند. دشمنان اسلام درصددند تا این صاحب نظران کشور را علیه فرهنگ و ارزشهای کشورمان متحول نمایند و راه خویش را برای نفوذ فرهنگ مغایر با دین در بین جوانان مملکت باز نمایند. با توجه به اهمیت مطالب فوق،این پژوهش به بررسی نحوه عملکرد و نقش بسج اساتید در مقابله با راهبرد جنگ نرم در استان لرستان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، تمام اساتید عضو بسیج دانشگاهی در استان لرستان بودهاند(832 نفر) و نمونهای به تعداد 132 نفر از اساتید دانشگاههای شهرستان بروجرد، دورود و خرم آباد به طور تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار این تحقیق یک پرسشنامه با 25 گویه بوده است که روایی از روش پنل مشتمل بر استادان و کارشناسان مرتبط منطقه مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (87/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که بین شرکت در دوره آموزشی در زمینه جنگ نرم و دیدگاه کلی اساتید نسبت به امکان نقش آفرینی بسیج اساتید در مقابله با جنگ نرم رابطه مثبت و معناداری وجود داردو همچنین عوامل آموزشی، پژوهش و تحقیق، راهکارهای رسانهای و در نهایت عامل راهکار مشاورهای جمعاً توانستند حدود 60 درصد از واریانس کل برای نقش آفرینی بسیج اساتید در مقابله با جنگ نرم را تبیین نمایند.
جنگ نرم
بسیج اساتید
راهبرد جنگ نرم
دانشگاه
2017
09
23
42
59
https://www.spba.ir/article_48692_2dcdafb0ccef73528db980128b7fc066.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه دیپلماسی علم و فناوری
علی
بنیادی نائینی
سیدمحمود
صدوق
دیپلماسی علم و فناوری پدیدهای است که اگرچه نوظهور نبوده، لیکن ادبیات آن در سالهای اخیر رو به افزایش است و تجربیات موفقی را با خود به همراه آورده است. دیپلماسی علم و فناوری بمعنای تعامل علم و فناوری با دیپلماسی در جهت تأمین منافع کشورها در حوزه بینالملل میباشد و تاکنون کشورهای زیادی آن را به خدمت گرفتهاند. این تحقیق بر اساس خلاء پژوهشی موجود در خصوص توسعه دیپلماسی علم و فناوری شکل گرفته است. خلائی که بسیاری از خبرگان به آن اذعان داشتهاند. این پژوهش با استفاده از ادبیات موجود شامل گزارشها و نوشتارهایی از افرادی مجرب در این حوزه، آغاز شده و با مصاحبههایی اکتشافی ادامه یافته است که نهایتاً با توجه به روشهای کمی و کیفی و آزمونهای سنجش کیفیت پنج دسته عوامل مؤثر بر دیپلماسی علم و فناوری شناسایی شدند. طبق این پژوهش دسته عوامل برنامهریزی و نظامسازی؛ دسته عوامل زیرساخت و الزامات؛ دسته عوامل برندینگ و ارتقای ساخت ملی؛ دسته عوامل ظرفیت سنجی و نهایتاً دسته عوامل تعاملات آکادمیک از جمله موارد تاثیرگذار بر توسعه دیپلماسی علم وفناوری میباشند که از این میان عوامل زیرساخت و الزامات به عنوان دسته عوامل پایهای، پرتکرار و مهم شناسایی شده است.
دیپلماسی علم و فناوری
قدرت نرم
توسعه ارتباطات
همکاریهای بینالمللی
2017
09
23
60
85
https://www.spba.ir/article_48694_146d3ddf53f51d43c997738ee7c96f4a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
بررسی دیدگاههای منتقدین وجود اسلام هراسی رسانهای
عباس
عیسی زاده
سیدحسین
شرف الدین
غالباً اینگونه تصور میشود که در وجود جریانی به نام «اسلام هراسی رسانهای» و یا «تزریق ترس، نفرت و تعصب علیه اسلام و مسلمانان در افکار عمومی غرب از طریق رسانهها»، هیچگونه تردیدی وجود ندارد و مخالف و منکری برای آن نمیتوان یافت، لکن چنین نیست. با وجود اینکه بسیاری از پژوهشگران با ارائه دلایل و شواهد کافی، بر وجود این معضل در غالب جوامع غربی بهویژه در دو سه دهه اخیر تأکید دارند، برخی محققان پس از بررسی و تحلیل روشمند رسانههای گوناگون گفتاری، نوشتاری و تصویری، در وجود معضل و جریانی با عنوان «اسلام هراسی رسانهای» مناقشه کرده، آن را ناشی از تئوری توطئه و ساخته ذهن وهمآلود برخی مسلمانان جهت مقابله با هرگونه نقد و خردهگیری از باورها و معتقدات مذهبیشان میدانند. در این نوشتار تلاش شده است تا با استناد به شش پژوهش مهم، دیدگاههای منتقدان اسلام هراسی مورد نقد، بررسی و واکاوی قرار گیرد و صحت و سقم ادعای آنها ارزیابی و تحلیل شود. ازاینرو، سؤال اصلی مطالعه حاضر این است: منتقدان وجود اسلام هراسی رسانهای در غرب، برای اثبات مدعای خود به چه شواهدی استناد جستهاند؟ روش مطالعه در مقام گردآوری، اسنادی و استنادی (بررسی منابع و گزارشات رسانهای) و در مقام ارزیابی و داوری، تحلیلی و انتقادی است. نتیجه آنکه تقریباً هیچ یک از پژوهشها به طور قطع وجود «اسلام هراسی رسانهای» را رد نکردهاند، بلکه تنها بخشهایی از ادعای مذکور را مردود میدانند؛ بنابراین بیشتر تلاشها معطوف به خدشهدار کردن این مدعا و شواهد آن معطوف بوده است و هیچ محققی به ضرس قاطع وجود جریان اسلام هراسی را رد نمیکند؛ چراکه تعصب گسترده ضد اسلامی در غرب بهویژه در وسایل ارتباطجمعی چنان عیان گشته که به هیچ عنوان قابلانکار و چشمپوشی نیست.
اسلام
اسلام هراسی
غرب
رسانههای غربی
منتقدین اسلام هراسی
2017
09
23
86
115
https://www.spba.ir/article_48695_d4a27a85ce25f98c5ec2f234c9a7a0f0.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی
محمودرضا
رهبرقاضی
زینب
ایمانیان مفرد
تغییر و تکوین هویت ملی به عوامل و زمینههای مختلفی مرتبط میگردد. یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر هویت ملی تکنولوژیهای جدید ارتباطی است. هدف این پژوهش شناخت و تبیین تأثیر فضای مجازی با تأکید بر شبکههای اجتماعی بر هویت ملی دانشجویان است. نوع تحقیق «بنیادین»، سطح تحقیق «تحلیلی»، رویکرد روش شناختی ابطالگرایی، روش تحقیق «پیمایش» و تکنیک گردآوری اطلاعات «پرسشنامه» است. در این پژوهش با تقسیم شبکههای اجتماعی به مؤلفههایی از قبیل مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی به بررسی میزان تأثیرگذاری این مؤلفهها بر هویت ملی پرداخته شد. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار spss sample power به تعداد 340 نفر تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای در دانشگاه شیراز انتخاب شدند. نتایج مدل نهایی نشان داد 4 درصد از تغییرات (تقویت یا تضعیف) متغیر هویت ملی تحت تأثیر چهار مؤلفه شبکههای اجتماعی قرار دارد که در این میان متغیرهای "مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (12/0-) و "مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (13/0-) تأثیری تضعیفکننده و معنادار بر روی هویت ملی داشتند. نتایج نشان میدهد دو مؤلفه میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی تأثیر معنیداری بر روی هویت ملی نداشتند.
هویت ملی
رسانه
شبکههای اجتماعی مجازی
2017
09
23
116
133
https://www.spba.ir/article_48696_593333b39a0d9efd061b5bbc4266d766.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
کاربست هوش هیجانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان نظامی در مقابله با تهدیدات نرم، مطالعه موردی: یک سازمان نظامی
کاوه
قدمی
مسلم
پیری زمانه
رضا
وهابی
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی از دیدگاه کارکنان یک سازمان نظامی در مقابله با جنگ نرم است. این پژوهش میدانی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. از میان کل کارکنان رسمی سازمان مذکور که 240 نفر بودند، 140 نفر نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش توانمندسازی، در چهار بعد اول (معنی داری، شایستگی، حق انتخاب و تأثیر) از پرسشنامه روانشناختی اسپریتزر (1995) حاوی 18 سؤال و در بعد اعتماد از پرسشنامه اعتماد میشرا (1994) استفاده شد. جهت سنجش هوش هیجانی از پرسشنامه منصوری (1380)، حاوی 33 سؤال، استفاده شد. در تأیید پایایی پرسشنامههای توانمندسازی و هوش هیجانی، آلفای کرونباخ به ترتیب 897/. و 772/. بدست آمد. یافتهها نشان میدهند بینهوش هیجانی و توانمندسازی روانشناختی رابطهای معنیدار و قابل توجه (457/.=r) وجود دارد. و نیز نتیجه مطالعه نشان داد که خودآگاهی، خود تنظیمی و خودانگیزشی به طور مثبت بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأثیر میگذارند. نتیجه بررسی فرضیهها نشان داد که بیشترین تأثیر مربوط به بعد خود تنظیمی (555/.=r) است. اما در خصوص رابطه بین همدلی و مهارتهای اجتماعی با توانمندسازی روانشناختی هیچگونه رابطه معنیدار به دست نیامد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی، خودآگاهی، خود تنظیمی، و خود انگیزشی به طور مثبت با توانمندسازی روانشناختی کارکنان در سازمان ارتباط معنیداری دارند.
هوش هیجانی
توانمندسازی روانشناختی
کارکنان
سازمان نظامی
2017
09
23
134
159
https://www.spba.ir/article_48698_fe1b1e4e6488f8bd262c9fa6f3d30bed.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1396
7
2
مدلِ ارائه مطلوب خدمات عمومی، با بهرهگیری از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
محمدرضا
جابرانصاری
افشین
پارسائیان
هدف از انجام این تحقیق استخراج شاخصهای ارائه مطلوب خدمات عمومی، از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه ا...) است. به این منظور با مطالعه بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه ا...) در خصوص ارائه خدمات، شاخصهای ارائه مطلوب خدمات عمومی از دیدگاه ایشان احصاء گردید. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعهای و به لحاظ ماهیت روش توصیفی- اکتشافی است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای است. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری بوده است. همچنین فن دلفی در دو مرحله به کار گرفته شد، با استفاده از روش دلفی و تائید گروه اول از خبرگان امر، از میان شاخصهای استخراج شده 15 شاخص شناسایی شد. در مرحله بعد هر کدام از شاخصها که از لحاظ مفهومی به یکدیگر نزدیک بودند، ذیل یک مفهوم کلی و مشترک آورده شدند و در نهایت الگویی 6 وجهی حاصل گردید که ویژگیهای مورد نظر به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی در آن لحاظ شده است، این الگو و ابعاد آن و ارتباط ابعاد با شاخصهای احصا شده به تائید گروه دوم از خبرگان امر رسید. حاصل این مطالعه مدل 6 وجهیِ ارائه مطلوب خدمات عمومی است. 6 وجه مدل عبارتاند از: عادلانه بودن، مسئولانه بودن، صادقانه بودن، کارآمد، با روحیه جهادی و مخلصانه بودن.
ارائه مطلوب خدمات
خدمات عمومی
مدل ارائه خدمات عمومی
مدل شش وجهی خدمات
2017
09
23
160
172
https://www.spba.ir/article_48700_a1dbf3a43e07969df816237f212cdcca.pdf