2024-03-28T22:43:09Z
https://www.spba.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18471
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
مطالعه مقایسهای راهبرد سیاست خارجی آمریکا (2020-2009): از راهبرد واقعگرا - نرم افزارگرای اوباما به سوی راهبرد واقعگرا - نرم افزارگریز ترامپ
فرهاد
وکیلی
اصغر
کیوان حسینی
راهبرد سیاست خارجی آمریکا در دولتهای اوباما و ترامپ از منظر نظریههای مختلف و بعضاً متعارض مورد بررسی قرارگرفته است و خلأ بررسی مقایسهای مبتنی بر بررسی این راهبردها بر بستر یک راهبرد کلان کاملاً مشهود است؛ بنابراین، پرسش اصلی پژوهش این است که وجوه اشتراک و افتراق راهبرد سیاست خارجی آمریکا در دوران رهبری اوباما و ترامپ کدامند؟ در پاسخ، فرضیه اصلی عبارتست از اینکه: با تأکید بر فاصلهگیری از راهبرد کلان تفوق در سیاست خارجی آمریکا در حدفاصل سالهای 2009 تا 2020، جهت گیری مزبور در دوره اوباما در قالب «راهبرد موازنه برون بوم» بر بسترپافشاری بر منابع نرم قدرت (اتحادسازی، چندجانبهگرایی و دیپلماسی بینالمللی و قدرت هوشمند) در دستورکار قرار داشت و در دوره ترامپ در چارچوب تأکید بر واقعگرایی رها شده از نرم افزارگرایی، «راهبرد ناموازنه» مدنظر قرار گرفت. در این پژوهش از ترکیب مفاهیم راهبرد و تغییر در راهبرد و نظریه رفتار موازنهای راندال شوئلر به عنوان یکی از نظریات مکتب رئالیسم نوکلاسیک بهره گرفته شده است و روش پژوهش نیز روش مقایسهای است.
راهبرد
نرم افزارگرایی
اوباما
ترامپ
راهبرد موازنه برون بوم
راهبرد ناموازنه
2021
05
22
1
34
https://www.spba.ir/article_132690_e134990af852a7cc80888a939ebc4b6d.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
توسعه قابلیتهای استراتژیک با استفاده از ظرفیت هوشمندی استراتژیک
امین
حکیم
بابک
سهرابی یورتچی
امروزه اطلاعات به عنوان مرجع و ابزار اصلی قدرت و برتری رقابتی شناخته میشود. در این میان مفهوم جدیدتر و کاراتری از اطلاعات بهنام هوشمندی، اهمیت خود را برجسته ساخته و جایگاه اطلاعات را به خود اختصاص داده است. بهواقع، تغییرات مستمر و پرشتاب محیط فعالیت سازمانها و دولتها و کمیت و کیفیت منابع تحت اختیار آنها، بعلاوه ارتباط و وابستگی سازمانها و کشورها به یکدیگر در سطح جهانی، نوید از ابهام روز افزون محیطی میدهد. در همین راستا، هوشمندیاستراتژیک برای کمک و پشتیبانی آنها در این جهت و افزایش قدرت نرم طراحی شده است.هوشمندیاستراتژیک را میتوان به عنوان؛ فرایندی سیستماتیک و پیوسته به منظور تولید اطلاعات و هوشاستراتژیک، به صورت عملی در راستای تسهیل تصمیمگیری و دستیابی به منافع و مزیت رقابتی همچنین بازدارندگی دانست. از طرفی، مرور بر تجربه فعالیت بخشهای حاکمیتی دولتها نشان میدهد که رویکرد پشتیبانی از تصمیمگیری استراتژیک و بهرهمندی از قدرت نرم بسیار مورد تأکید است و با منافع ملی و مزیت رقابتی سخت عجین میباشد. از اینرو به جهت ضعف مطالعات و منابع داخلی و ضرورت و اهمیت ارتقاء ساختار برنامهریزی، تصمیمگیری و اطلاعات استراتژیک و در راستای ایجاد چارچوبی برای هوشمندیاستراتژیک، نسبت بهطرح مقاله حاضر اقدام شد. در همین راستا به واسطه روشهای تحقیق کیفی نسبت به تامین اهداف و پاسخ به این که توسعه قابلیتهای استراتژیک و تصمیمگیری با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمندیاستراتژیک چگونه است، اقدام گردیده و در نتایج این تحقیق تعریف کاملی از قابلیتهای مربوطه و استفاده از ظرفیت همچنین جوانب متصور بر آن ارایه شده است.
هوشمندی استراتژیک
تصمیم&lrm
گیری استراتژیک
مدیریت استراتژیک
قدرت نرم
قابلیت&lrm
های استراتژیک
2021
05
22
35
71
https://www.spba.ir/article_132185_1c24500e9820db9684705de1a9df7a5c.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
چالش ژئوکالچری امنیت و ثبات منطقهای در خاورمیانه؛ با تاکید بر ژئوکالچر دینی و مذهبی
احسان
یاری
مرضیه
عابدی
دولتهای مجموعه امنیت منطقهای خاورمیانه بخش اعظمی از مشروعیت خود را مرهون شریعت اسلام هستند، ازاینرو یا داعیهدار حکومت اسلامی هستند و یا به نحوی درصدد نشان دادن پایبندی خود به اسلام میباشند. اولین بازخوران منطقی مورد انتظار این فاکتور هویتی مشترک و برجسته، در همبستگی و نزدیکی این کشورها خواهد بود، اما با کمی تسامح شاید بتوان گفت که اغلب تعارضات و خشونتها در منطقه خاورمیانه ریشه در تعارضات دینی و بهویژه مذهبی دارد. این مقاله میکوشد تا در قالب مطالعه موردی، تمایز جایگاه حقیقی و بالقوه جوامع دینی خاورمیانه با جایگاه کنونی و به فعلیت رسیده آن را در بستر چالش ژئوکالچری ادیان و مذاهب در مسیر صلح و امنیت منطقهای مورد بررسی قرار دهد. سؤال مطرحشده در این پژوهش این است که دین اسلام با وجود گستره مقبولیت خود، چگونه توانایی ممانعت از خشونت ها و تعارضات و بهتبع برپایی صلح و ثبات به واسطه ی بهرهمندی از باورهای مشترک در بین پیروان خویش را ندارند؟ در پاسخ به سوال اصلی پژوهش، استدلال اصلی مقاله آن است که سلطه دولتمحورانه و ضعف و انحرافات گروههای مذهبی فراملی، سبب استفادهی ابزاری و متناظر دولتهای هویتمحور خاورمیانه با تکیه بر بازوی قدرت نرم، در قالب هویت دینی و مذهبی، جهت کسب مشروعیت خویش و نامشروع جلوه دادن سایرین شده است. این موضوع شکلگیری الگوهایدوستی و دشمنی بر اساس معیار تهدیدات مشترک و نه علقهها و مشترکات هویت دینی و مذهبی،را در پی داشته است. پژوهش مبتنی بر روش توصیفی- تبیینی بوده و گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و اینترنتی است؛ همچنین در تدوین چارچوب نظری پژوهش، از رهیافت هویتمحور و منطقهگرای مکتب امنیتی کپنهاگ استفاده شده است.
خاورمیانه
ژئوکالچر
امنیت و ثبات منطقهای
اسلام
مجموعه امنیت منطقهای
2021
05
22
73
105
https://www.spba.ir/article_132096_7b003d183fde26009ec6c202ab6a380a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
تأثیر باورهای مذهبی بر شکلگیری ارزشهای مردمسالاری دینی (مطالعه موردی:دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز)
غفار
زارعی
سید حسن
موسوی امجد
امین
روان بد
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر باورهای مذهبی بر شکل گیری ارزش های مردمسالاری دینی است که به طور مصداقی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز انجام شده است. در پژوهش مورد مطالعه جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه شیراز می باشد که تعداد حجم جامعه مورد مطالعه 2500 نفر می-باشد. براساس فرمول کوکران تعداد 332 نفر بعنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافـزار آماریِSPSS ، در دو سطح تجزیه و تحلیل میشوند. در سطح اول با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح دوم با استفاده از روشهای آمـار استنباطی (آزمون t تک نمونهای)، دادههای بدست آمده از سؤالهای پرسشنامه تجزیه و تحلیل شده و به سؤالهای پژوهش پاسخ داده میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که باورهای مذهبی تزاحمی با ارزش های مردمسالاری ندارند. ضمن اینکه تلقی سنتی از دین و مذهب و تحمیل آن به افراد جامعه چندان قابل قبول نیست. بلکه آنچه مهم است نوع خاصی مذهب است که هم بتواند ارزش های مذهبی را در جامعه ترویج بدهد و هم اینکه بتواند رأی و نظر مردم را بر مبنای شکل مردمسالارانه، وجود نهادهای مردمسالار و همچنین توجه به رأی و نظر مردم بنا سازد.
واژگان کلیدی: مذهب
باورهای مذهبی
مردمسالاری دینی
ارزشهای مردمسالارانه
2021
05
22
107
135
https://www.spba.ir/article_133340_549011533b6e8908ea3a069ebc41f7aa.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
رابطه بین حکمرانی خوب و صیانت از سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم با نگاهی به قانون اساسی ج.ا.ا
حمیدرضا
حق پناهان
حامد
کرمی
مجتبی
همتی
امروزه سرمایههای اجتماعی بخش عمدهای از ثروتهای عمومی ناملموس محسوب میشوند، که صیانت از ثروت عمومی نیازمند حکمرانی مطلوب (به عنوان یکی از مولفههای قدرت نرم) است، این گونه از حکمرانی عمدتا از سوی نهادهای عمومی بینالمللی و کشورهای توسعه یافته وارد ادبیات توسعه پایدار شده و از آن به اداره و مدیریت مناسب منابع یک کشور به سبکی منعطف، شفاف، پاسخگو، منصفانه و واکنشگر به نیازهای اتباع تعبیر شده است که میتواند، ضمن صیانت از سرمایه اجتماعی، افزایش سطح قدرت نرم را در پی داشته باشد. از این رو مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای میباشد. در مقاله این سوال مطرح است که: چه ارتباطی بین حکمرانی مطلوب(به عنوان یکی از مولفههای قدرت نرم) وثروت عمومی وجود دارد؟ یا به عبارت دیگر حکمرانی مطلوب چگونه میتوان بر سرمایه اجتماعی تاثیر گذارد؟ در پاسخ می-توان این فرض را مطرح نمود که:«رابطه میان حکمرانی مطلوب و سرمایه اجتماعی از نوع رابطه تعاملی و دو طرفه است به طریقی که حکمرانی مطلوب می تواند شرایطی خلق کند که در آن سرمایه اجتماعی شکوفا شود و شکوفا شدن سرمایه اجتماعی راه را برای انتخاب حکمرانی مطلوب هموار کرده و سبب افزایش قدرت نرم میشود» نتیجه کسب شده این است که سرمایه اجتماعی اثرات مثبتی بر ابعاد حکمرانی خوب شامل شفافیت، نظارت، توازن، دموکراسی و همبستگی دارد و حکمرانی خوب نیز سبب افزایش و بالا رفتن سطح سرمایه اجتماعی خواهد شد.
حکمرانی مطلوب
ثروت های عمومی
سرمایه های اجتماعی
قدرت نرم
2021
05
22
137
168
https://www.spba.ir/article_132895_cad1d6e167f7246cce5a124be44ad12c.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
نقش رهبری نظام در کارآمدی دیپلماسی عمومی از طریق مدیریت تصویر
سید جلال
دهقانی فیروزآبادی
محمد
ستوده
حسین
ارجینی
محمدعلی
صادق زاده
دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای مؤثر نیل به اهداف سیاست خارجی ایران محسوب می شود. جایگاه و نقش امام خمینی و مقام معظم رهبری در جهت دهی به افکار عمومی سایر ملت ها به منظور صیانت از ارزش های اسلام و انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این مقاله در پاسخ به این سوال اصلی که نقش رهبری نظام در ارائه تصویر مثبت و مطلوب از جمهوری اسلامی ایران، جهت تأمین منافع ملی و مصالح اسلامی چیست؟ این فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که رهبری نظام با توجه به جایگاه خود در ساختار سیاسی ـ حقوقی کشور، در فعال سازی، تقویت و کارآمدی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران از طریق مدیریت تصویر، برقراری ارتباط مستمر با سایر ملت ها و آگاهی بخشی به افکار عمومی جهان نسبت به اهداف، ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی، نقش تعیین کننده ای در مقبولیت و مشروعیت وجهه ایران در سطح منطقه و فرامنطقه داشته است. بر این اساس تعریف و تبیین دیپلماسی عمومی و ارتباط آن با رهبری نظام، می تواند به شناخت عوامل تأثیر گذار بر دیپلماسی عمومی و بهره گیری بیشتر از فرصت های فرا رو کمک نماید. واژگان کلیدی: رهبری نظام، انقلاب اسلامی، دیپلماسی عمومی، تصویر مطلوب
رهبری
دیپلماسی
مدیریت
تصویر
2021
05
22
169
193
https://www.spba.ir/article_132095_2a599190007ae92959001fbc89b3cd4c.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
آینده پژوهی و سناریوسازی جایگاه قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران
محمد
لعل علیزاده
محسن
دیانت
پایان جنگ سرد چتر ابرقدرت ها را از سر اروپا و بسیاری از مناطق برداشت. الگوی نفوذ ابرقدرتها تغییر یافت. قدرتهای منطقهای ابتکار عمل را به دست گرفتند و ادبیات مربوط به قدرتهای منطقهای رواج یافت. وقوع انقلاب اسلامی، طرح حکومت اسلامی، ایدئولوژی شیعی و به چالش کشیدن گفتمان لیبرالیستی همراه با مولفههای دیگر قدرت ملی نظیر ژئوپلتیک، ایران را به عنوان یک قدرت منطقهای مطرح ساخت. با توجه به اهمیت این جایگاه، چه سناریوهایی برای آینده قدرت منطقهای ایران قابل کشف و ارزیابی است. تجسم آینده، کشف و ارزیابی آیندههای ممکن و محتمل قدرت منطقهای ایران با روش آینده پژوهی پیگیری شد. با استفاده از روش سناریوسازی تصویرهای خوش بینانه، بدبینانه و ترکیبی از آینده قدرت منطقهای ایران ترسیم گردید. با تبیین بخشهای سناریو و شواهد آنها، سناریوی ترکیبی؛ استمرار ایدئولوژی مقاومت و در حین تاکید بر تعامل موردی با غرب به عنوان تصویر نزدیک تر به واقعیت آینده جایگاه قدرت منطقهای ایران محتملتر است. ترسیم سناریوهای قدرت ایران در قالب مبنای نظری مجموعه بخشهای سناریو(عناصر نسبتا مشخص، نیروهای پیشران و عدم قطعیتها) و سناریوی ترکیبی بیانگر تداوم قدرت ایران و بازافرینی هویت انقلابی، پایبندی به مقاومت، اصولگرایی و آرمانگرایی واقع بین، در کنار تعامل موردی با غرب و تداوم مذاکرات 2021 است.
قدرت منطقهای
ایران
سناریوسازی
انقلاب اسلامی
مقاومت و اصولگرایی اسلامی
2021
05
22
195
224
https://www.spba.ir/article_133948_a7d7303217d7bd301785919f3ece8a0a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
دیپلماسی سلامت به مثابه قدرت نرم: تجربه هایی از برزیل و کوبا برای ایران
علی
باقری دولت آبادی
یکی از عرصه های مورد توجه دولت ها برای افزایش قدرت نرم خود بویژه در دوران شیوع کرونا در جهان، بحث دیپلماسی سلامت بوده است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که کشورهای کوبا و برزیل به عنوان دو نمونه موفق و شناخته شده در حوزه دیپلماسی سلامت در سطح جهان، چه تجربیاتی داشته اند و ایران چگونه می تواند از این تجربیات برای افزایش قدرت نرم خود در سطح جهانی استفاده نماید؟ فرضیه پژوهش تاکید دارد که در این کشورها بهداشت از موضوعی مربوط به سیاست داخلی خارج و به بعد سیاست خارجی تسرّی پیدا کرده است. کوبا با تکیه بر منافع ایدئولوژیک و اقتصادی آن را در خدمت قدرت نرم خود قرار داد و برزیل مستقیما از همان ابتدا به دنبال بعد سیاسی(شهرت سازی و کسب پرستیز) حرکت کرد. روش مورد استفاده در مقاله روش مقایسه ای-تحلیلی است و از نظریه قدرت نرم برای تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد تجربیات موفق برزیل در همکاری با سازمان بهداشت جهانی در امر مبارزه با ایدز و نیز تدوین کنوانسیون های بین المللی می تواند از سوی ایران نیز در بحث قاچاق مواد مخدر و آثار مصرف آن تکرار گردد. همچنین ایران می تواند همانند برزیل کمک های مالی خود در زمینه های بهداشتی را از کانال سازمان بهداشت جهانی به دست کشورهای مقصد رسانده و از این طریق بر شهرت بینالمللی اش بیفزاید. همچنین موفقیت های کوبا در امر آموزش دانشجویان دیگر کشورها در رشته های پزشکی، صادارت دارو و تجهیزات پزشکی، ارائه خدمات بهداشتی به کشورهای نیازمند، مشارکت در برنامه های واکسیناسیون جهانی و...امکان تکرار شدن از سوی ایران را دارد.
قدرت نرم
دیپلماسی سلامت
برزیل
کوبا
سیاست خارجی
کووید-19
2021
05
22
225
260
https://www.spba.ir/article_133947_320f1fc3fda45d1ac5dbd57e1c40f905.pdf
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1400
11
1
نقش فضای مجازی در فرایند قانونگذاری مجلس شورای اسلامی
شادی
مکی
نازنین
ملکیان
نوروز
هاشم زهی
نقش فضای مجازی در قانونگذاری با رویکرد به حوزه عمومی به این معنا است که نیازها، ارزشها و هنجارهای شهروندان در تقنین قوانین با رویکرد به فضای مجازی چه مقدار تجلی مییابد. قانونگذاران چه مقدار از فضای مجازی که ظهور و بروز خواستههای شهروندان است در راستای قانونگذاری استفاده میکنند؟ برای این منظور از روش کیفی گرنددتئوری استفاده شد. جامعه آماری نمایندگان مجلس و حجم نمونه با توجه به اشباع دادهها و اشباع نظری تعداد 45 مصاحبه میباشد که با استفاده از نرم افزار اطلستیآی تحلیل انجام شده است. ابتدا از متن مصاحبه محورهای باز استخراج و از این محورهای باز هشت شاخص احصا میانی شد که این شاخصها نیز به دو شاخص کلان تسریع کننده در استفاده از فضای مجازی با محورهای آگاهی شبکه، بازیابی اطلاعات، انتشار اطلاعات و هماهنگی و در شاخص بازدارندگی نیز محورهای عدم زیرساختها، ناتوانی در استفاده، هجمه تبلیغاتی و نگاه یکسویه است. نظر به خلاء سایت رسمی و تعاملی نمایندگان مجلس، با کدگذاری جدید مصاحبهها، خواستههای نمایندگان از مرکز فناوری مجلس واکاوی مجدد شد که ایجاد سایت برای ارتباطات سازمانی، کسب اطلاعات از مطالبات شهروندی در قالب نظرسنجی، ارتباط با شهروندان و نخبگان و حوزه انتخابیه از سخنان نمایندگان احصا شده است.نتیجه اینکه با عنایت به عوامل بازدارنده، تنها راه ایجاد ارتباط رسمی در فضای مجازی به مانند تمامی کشورهای مترقی، داشتن فضای مجازی رسمی با رویکرد قانون سپاری است.
فضای مجازی
قانونگذاری
حوزه عمومی
شبکه های اجتماعی
رسانه های نوین
2021
05
22
261
287
https://www.spba.ir/article_130278_e85f3c83c92866a402d5bf4751b83461.pdf