TY - JOUR ID - 139744 TI - تحلیل تماتیک تکنیک های رسانه‌ای داعش در القای قدرت؛ مطالعه موردی دابق و رومیه JO - فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم JA - SPBA LA - fa SN - 2322-5580 AU - عباس زاده فتح آبادی, مهدی AU - رحیمی مقدم, فائزه AD - دانشیار روابط بین الملل دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 189 EP - 217 KW - تکنیک های رسانه‌ای KW - داعش KW - دابق KW - رومیه KW - قدرت DO - N2 - رسانه‌ها مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات در تحقق فرایند ارتباطات هستند. گروه‌هایی همچون داعش با فهم توانایی بالقوه رسانه‌ها در تأثیرگذاری بر افکار عمومی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدامات گسترده‌ای برای استفاده همه جانبه و جامع از رسانه‌ها داشته و برای توجیه اقدامات و مشروع نشان دادن خلافت خود، از انواع مختلف رسانه‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی تکنیک‌های رسانه‌ای داعش در القای قدرت را با استفاده از نظریه بازنمایی و روش تحلیل تماتیک است. روش گردآوری داده‌ها از نوع کتابخانه‌ای و روش تحقیق تحلیل مضمون بازتابی می‌باشد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که مضامین تکنیک‌های رسانه‌ای داعش در القای قدرت کدام‌اند؟ یافته‌های پژوهش با تمرکز بر تحلیل مضامین مجله دابق و رومیه نشان می‌دهد که داعش با بهره‌گیری هوشمندانه از تکنیک‌های رسانه‌ای رایج از چند طریق توانست در زمینه‌های مختلف قدرت نرم و سخت اعمال قدرت کند؛ داعش با استفاده از روایات و اسطوره‌های دینی، خلافت اسلامی را احیا کرده و با تقویت قدرت معنوی و متقاعدسازی، طیفی از مسلمانان سراسر جهان را با خود همراه ساخت. اعضای این گروه با ارائه ارزش‌های جهان‌شمول و هنجارهای مقبول مسلمانان، از آنها خواستند تا با «بیعت» و «هجرت» تحت لوای خلیفه قرار گرفته و جهاد کنند و یا با انجام عملیات های تروریستی قدرت داعش را در سراسر جهان به نمایش بگذارند. از دیگر مقولات مهم در این بررسی توجه زیاد داعش در بازنمایی قدرت نظامی و امنیتی، مجازات، قدرت اقتصادی، قدرت سازماندهی، خدمات امور اجتماعی و رفاهی بوده است. UR - https://www.spba.ir/article_139744.html L1 - https://www.spba.ir/article_139744_518e03cf3caa76829a7686482b9a4ea9.pdf ER -