ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نظریه تولید دانش هسته ای در اندیشههای مقام معظم رهبری
تولید دانش در هر کشور نشانه توانمندی آن کشور در خصوص درنوردیدن مرزهای علمی نوین بوده و بدون شک تولید دانش یکی از مهمترین فرایندهای مدیریت دانش نیز بحساب میآید، و علوم و فنون هستهای جزو فنآوریهای پیشرفته و برتر در عصر کنونی میباشد. امروزه تاثیر این علوم در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید بوده و به درستی میتوان آنرا از عناصر و محور های اصلی توسعهی پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار آورد.
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز همواره بر ضرورت و نیاز کشور بر استفاده صلحآمیز دانش هستهای تاکید داشتهاند، با این وجود قدرتهای سلطهگر همواره ایران را متهم به ساخت بمب اتمی کردهاند.در این مقاله با استفاده از روش تحقیق کیفی رویش نظریه، دیدگاهها و رهنمودهای مقام معظم رهبری مورد تحلیل قرار گرفته است و تلاش گردیده تا ضرورت تولید دانش بویژه دانش هستهای در ایران از سخنان ایشان استخراج گردد.
https://www.spba.ir/article_41395_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
9
28
دانش هستهای
تولید دانش
رویش نظریه.مقام معظم رهبری.جمهوری اسلامی ایران
- بیانات مقام معظم رهبری از سایت رسمی ایشان ، انتخاب و نقل شده اند.
1
- حمیدی زاده- م. (1388)؛ "محک زنی رویکردهای طراحی و استقرار مدیریت دانش"، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، 22- 29.
2
- روحانی- ح. (1391)؛ "امنیت ملی و دیپلماسی هستهای"، انتشارات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
3
- شامی- م. (1388)؛ "شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در مدیریت پروژهها"، رسالهی دکترا، دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهران.
4
- علی احمدی- ع، اخوان- پ. (1385)؛ "بررسی علل موفقیت برنامه ها و سیاستهای علم و تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته"، نشریه بین المللی علوم مهندسی، شماره 2، جلد 17 ، صفحه 19- 28.
5
- غفاریان- و، دهقانی پوده- ح. (1385)؛ "نظریه سازی علمی در مطالعات مدیریتی و ارائه یک تجربه عملی"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 40، 151- 167
6
-Alavi, M. & Leidner, D.E, (1999), "Knowledge Management Systems: Issues, Challenges, and Benefits", Communications Of The AIS, Vol 1, No 7, pp 2-36.
7
- Bennet, A. and Bennet, D. (2000),"Characterizing the Next Generation Knowledge Organization". knowledge and Innovation: Journal of the KMCI, 1, no. 1, 8-42.
8
- Chennemaneni, A. (2008). "Determinants of knowledge sharing behavior: developing and testing a theoretical model. The University of Texas.
9
- Corbin, J & Strauss, A. (1990), Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria, Qualitative Sociology
10
- EL Sway, O A.obert A. Josefek, Jr.(2003), "Business Process as anexus of knowledge", Handbook on Knowledge Management, pp.425-440.
11
- EngeIbart, D. (1992). Toward High- Performance Organizations: A Strategic Role for Groupware. In Proceedings of the Groupware 92 Conference
12
- Gupta, J. N. D. & Sharma, S.K. (2004), "Creating knowledge Base organizations", Idea Group Publishing, pp. 1-15.
13
- Gelinas,U.J., Sutton,S., and J.Fedorowicz. (2004), "Business processes and information technology", South-Western, Cincinnarti
14
- Hadian, Nasser. (2004), "Iran’s Nuclear Program: Contexts and Debates, in: Geoffrey Kemp (Ed)", IRAN’S BOMB: American and Iranian Perspectives, The Nixon Center.
15
- Holsapple, Clyde W. (2003), "Knowledge and Its Attributes." Handbook On Knowledge Management,165-188.
16
http://www.nova.edu/ssss/QR/QR2-4/ pandit.html -
17
- Moshirzadeh, Homeira, (2007), "Discursive Foundations of Iran's Nuclear Policy", Security Dialogue, Vol. 38(4): 521–543.
18
- Nonaka, I & Konno, N. (1998), "The concept of Ba: Building a foundation for knowledge creation", California Management Review, vol. 40, No. 3, pp. 40- 54.
19
- Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). "The knowledge creating company: How Japanese 218 companies create dynamics of innovation". New York: Oxford University Press.
20
- Pollack, Kenneth M. (2004). "The Persian Puzzle: The Conflict between Iran and America", New York: Random House.
21
- Sarmento, A. (2005). "Knowledge management: at a cross-way of perspectives and approaches", Information Resources Management Journal, Vol. 18 No. 1, pp. 1-7.
22
- Takeyh, Ray. (2006). "Hidden Iran: Paradox and Power in the Islamic Republic", New York: Holt Paperbacks.
23
- Ziemke, Caroline F. (2000). "The National myth and Strategic personality of Iran: a counter proliferation perspective, in Victor A. Utgoff (ed) ", The Coming Crisis: Nuclear Proliferation, US Interests, and World Order, Cambridge, MA.: MIT Press.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مولفه های قدرت نرم ترکیه (2002 تا 2012)
این مقاله بر آن است تا مولفه های قدرت نرم ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در سال های 2002 تا 2012 را مورد مطالعه قرار داده و نشان دهد که چگونه ترکیه در این یک دهه بر خلاف دوره حاکمیت سکولارها تلاش کرده است تا به جای تاکید بر قدرت مادی به افزایش قدرت نرم خود در دو سطح ملی و فراملی بیفزاید. نویسنده این مقاله در صدد است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این سوال که مولفه های قدرت نرم ترکیه در دو سطح ملی و فراملی در سال های 2002 تا 2012 کدامند، پاسخ دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد کهمولفه های قدرت نرم ترکیه در دو سطح ملی و فراملی بر اساس هنجارها در فرآیند تعامل بین گروهها و جریانها در داخل این کشورو تعاملات این کشور با سایر کشورها شکل گرفته است.رفتار رهبران حزب عدالت و توسعه نشان میدهد که این کشور چون گذشته در تامین منافع ملی خود صرفا بر قدرت مادی تاکید نمیکند، بلکه بر هنجارها و ارزشهایی تاکید دارد که هویت این کشور را برساختهاند، هویتی که بر اساس آن منافع ملی این کشور در سطح منطقهای و بینالمللی تعریف میشود
https://www.spba.ir/article_41396_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
29
48
اسلام گرایی
قدرت
نفوذ
قدرت نرم.ترکیه
امیدی، علی و رضایی فاطمه(1390) ، «عثمانی گری جدید در سیاست خارجی ترکیه: شاخص ها و پیامدهای آن در خاورمیانه»، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره سوم.
1
دال. رابرت(1364)؛ تجزیه و تحلیل جدید سیاست؛ مترجم: حسین ظفریان؛ تهران: نشر مترجم.
2
سعید محفوض، عقیل(2012)، الیساسة الخارجیة الترکیة: الاستمراریة-التغییر، بیروت: المرکز العربی للابحاث ودراسة السیاسات.
3
عالم، عبدالرحمن(1378)، بنیادهای علم سیاست؛ تهران: نشرنی.
4
عبدالعاطی، محمد(2010)، ترکیا: بین تحدیات الداخل و رهانات الخارج، الدوحة: مرکز الجزیره للدراسات.
5
نای، جوزف، (1389)،قدرت نرم؛ ابزارهای موفقیت در سیاست بینالملل، مترجمان: سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
6
احمدأوغلو، داوود(2010)،العمق الإستراتیجی –موقعترکیاودورهافیالساحةالدولیة، ترجمة: محمد جابر ثلجی وطارق عبد الجلیل، بیروت: الدار العربیة للعلوم.
7
Bacik, Gokhan(2006)“turkey and pipeline politics”, Turkish Studies, Vol. 7, No. 2, June .
8
Nye, Joseph S(2004), “Soft Sower: The Means to Success in World Politics”, New York: Publish Affairs.
9
Nye, Joseph S(2005), “Soft Power and Heigher Education ” at: www.educause.edu/ir/library/pdf/ffp0502s.pdf.
10
Nye, Joseph S(2004), “Soft Power”, at: http://www.futurecasts.com/Book%20review%206-4.htm.
11
AKP Tuzuk(2009), at: http://www.akparti.org.tr/site/akparti/parti-tuzugu.
12
SecimBeyannamesi, (2001, 2007&2011), at: http://www.akparti.org.tr/site.
13
TürkiyeCumhuriyetiAnayasası(1982), at:http://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2011.pdf.
14
Erdogan(2011), “BaşbakanErdoğan'ın 2011 GenelSeçimleriSeçim”, at: http://www.akparti.org.tr/site/haberler/basbakan-erdoganin-2011-genel-secimleri-secim-beyannamesi-aciklamasinin-tam/7171#NaN.
15
ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی دفاعی ـ امنیّتی جمهوری اسلامی ایران در برابر دیپلماسی اجبار ایالات متحده آمریکا
هدف اصلی از ارائه این مقاله، شناخت و بررسی «چالشهای دیپلماسی دفاعی- امنیّتی جمهوری اسلامی ایران در برابر دیپلماسیاجبار ایالات متحده آمریکا» بوده که در آن، برای تبیین بیشتر موضوع، ضمن واکاوی چگونگی بهکارگیری راهبردِ «دیپلماسیاجبار» توسط ایالات متحده آمریکا، علیه «جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشگر سعی در ارائه و اخذ الگویی مناسب برای مقابله با چالشهای ایجاد شده علیه منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران، داشته است. با این حال، روش اجرای این تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده وابزار گردآوری دادهها و اطلاعات، کتابهای ارزشمند در این زمینه و مقالات موجود در کتابخانهها و سایتهای اینترنتی معتبر و نیز منابع و گزارشهای منتشر شده توسط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دفاعی- امنیّتی، بودهاست. با این وجود، یافتههای مهم و اصیلِ مقاله مورد بحث، این بوده که با توجه به رویکرد دیپلماسیدفاعی- امنیّتی کشور جمهوری اسلامی ایران و نیز با در نظر گرفتن تحفظ هرچه بیشتر منافع ملّی کشور، ارائه «مُدل مفهومی» مطلوب برای شناخت چالشها، از نتایج ارزشمند و پایدار آن به شمار میرود.
https://www.spba.ir/article_41397_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
49
78
دیپلماسی
دفاع
امنیّت
چالش
ایالات متحده آمریکا. جمهوری اسلامی ایران. دیپلماسی اجبار
الف. منابع فارسی:
1
اسدی، ناصر(1390) دیپلماسی اجبار (بررسی مقایسه ای سیاست ایالات متحده در قبال عراق، لیبی و ایران)، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
2
پورسعید، فرزاد(1390) سیاست خارجی کارتر و انقلاب اسلامی ایران؛ از اصولگرایی تا بازگشت به سیاست قدرت، تهران، (چاپ دوم) انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
3
پورسعید، فرزاد( 1392) ساختار و روند تصمیمگیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: تحلیل متون آموزشی و پژوهشی، تهران، چاپ پژوهشکده مطالعات راهبردی.
4
تقیپور، سید محسن( 1387) مولفههای پایــدار فرهنگی در امنیت ملی ج. ا. ا، فصلنــامه شماره 3 مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری.
5
حاجی یوسفی، امیرمحمد( 1387) سیاست خارجی ج. ا. ا در پرتـو تحولات منطقهای، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.
6
خسروی، غلامرضا(1387)آمریکا و خاورمیانه؛ راهبردها و چالشها، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
7
جعفری، سیداصغر(1392) دیپلماسی دفاعی در اندیشههای امام خامنهای، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
8
سجادی، سیدعبدالقیوم(1392) دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام، تهران، م. بوستان کتاب.
9
شیهان، مایکل(1388) امنیت بینالملل. ترجمه سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
10
10. شولزینگر، رابرت(1379) دیپلماسی آمریکا در قرن بیستم (1997-1898)، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
11
ظریف، محمدجواد(1391) دیپلملسی چندجانبه، تهران، نشر وزارت امور خارجه.
12
12. عسگری، محمود و دیگران(1391)عوامل و ویژگیهای سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران، (نامه دفاع) تهران، چاپ مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
13
13. عسگری، محمود و دیگران(1392) دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات مرکز آموزشی و پژوهشی سپهبد شهید صیادشیرازی.
14
14. غرایاق زندی، داود(1390)سیاستخارجی دولت دوم جورج بوش در قبال ایران: سیاست سد نفوذ (2008-2004)، تهران، چاپ دوم، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
15
فریدمن، لارنس(1389) بازدارندگی، ترجمه قهرمانپور و دیگران، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
16
16. قنبرلو، عبداله(1392) بررسی رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از منظر مسئله کارگزار- ساختار، تهران، چاپ پژوهشکده مطالعات راهبردی.
17
مرادیان، محسن(1389) مبانی نظری امنیت، تهران، انتشارات دانشکده علوم و فنون فارابی.
18
مقتدر، هوشنگ(1373) حقوق بینالملل عمومی، تهران، موسسه چاپ وزارت امور خارجه.
19
مبینی دهکردی، علی(1387) طراحی الگو و راهبرد مرز شکنی دانش، تهران، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی.
20
20. نوازنی، بهرام(1383) الگوهای رفتاری ایالات متحده آمریکا در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران، تهران، چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
21
نجفیسیار، رحمان(1389) الگوهای رفتاری ایالات متحده آمریکا در قبال چین، تهران، نشر مرکز آموزشی شهید سپهبد صیادشیرازی.
22
واعظی، حسن(1379)ایران و آمریکا: بررسی سیاستهای آمریکا در ایران، تهران، انتشارات سروش.
23
23. واضحی، رضا(1393) مجموعه اطلاعات عمومی ویژه کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات معاونت تربیت و آموزش نزاجا.
24
24. والتز، ادوارد(1386) جنگ اطلاعات (اصول و عملیات)، ترجمه اکبر رنجبر و دیگران، تهران، انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
25
ب. منابع انگلیسی:
26
Alexander L. George(1993) Forcefol Persuasion, Coercive Diplomacy: As An Alternative to war, Washington D. C: United States Institute of Peace
27
Mikoyan, Sergo(1998) "Russia, the US and Regional and Conflict in Eurasia", 1998
28
Pipes, Danieland Patrick Clawson, "Ambitious Iran, Troubled Neighbors". 1993.
29
28. )Jakobsen (Peter ViggoJakobsen, Western Use The Coercive Diplomacy After The Cold War,New York: St. Martin's Press, 1998.
30
Roberts J. Art and Patrick M. Cronin, The United Stats States and Coercive Diplomacy. Washington D. C: U. S. Institute of Peace press, 2003.
31
Bruce W. Jentleson and Christopher A. whytock, Who won Libia? The Force –Diplomacy debate and its implications for theory and policy, International Security,Vol. 30,No. 3, 2005.
32
Shea, Timothy, Transforming, Military Diplomacy, Joint Forces Quarterly, Issue 38, 2005.
33
34
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل قدرت نرم بریتانیا
قدرت نرم واژه ای است که در نظریه های روابط بین الملل برای توصیف توانایی یک مجموعه سیاسی، مانند دولت به کار می رود. توانایی ای که به طور مستقیم بر رفتار یا منافع سایر نهادهای سیاسی از طریق شیوههای فرهنگی و ایدئولوژیکی تاثیرگذار است. مقوله قدرت نرم در نظریات جدید مفهومی ترکیبی بوده و فراتر از چارچوب قدرت سخت است و شامل مؤلفه هایی نظیر فرهنگ، ارزش ها، سیاست خارجی و تولیدات علمی و فنآوری می شود. در هیمن راستا دولت بریتانیا به دلیل برخورداری از ظرفیت های داخلی و بین المللی یکی از شاخص ترین بازیگران جهانی در عرصه تولید و بکارگیری قدرت نرم می باشد. بنابراین در پژوهش پیش رو به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که مهمترین منابع قدرت نرم بریتانیا در سیاست خارجی این کشور کدام است؟ در پاسخ به این پرسش مبادرت به شناخت منابع و سازمان های متولی تولید و کاربست قدرت نرم بریتانیا کرده ایم. براین اساس تقسیم منابع قدرت نرم به دو حوزه منابع جامعه محور و دولت محور راهشگای شناخت جامع و کاربردی این پژوهش است.
https://www.spba.ir/article_41398_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
79
106
قدرت نرم
سیاست خارجی
بریتانیا
فرهنگ
دیپلماسی.جمهوری اسلامی ایران
- امام زاده فرد، پرویز(1389)، بررسی جایگاه قدرت نرم در سیاست: از دوران باستان تا زمان معاصر، فصلنامه مطالعات سیاسی، بهار.
1
- کوهی اصفهانی، مرضیه(1384)، مراکز فکری تأثیرگذار در سیاست خارجی و امنیتی انگلیس، تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران.
2
- میلسن، ژان و همکاران.(1388). دیپلماسی عمومی نوین: کاربرد قدرت نرم در روابط بین الملل، ترجمه رضا کلهر و سید محسن روحانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
3
- افخمی، حسین و علیرضا عبدالله(1388)، مطالعه تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار ایران در تارنماهای ملی و بین المللی(تحلیل محتوای مطالب سیاسی تارنماهای خبری ایرنا، بی بی سی فارسی و صدای آمریکا)، مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران.
4
- سلیمانی، رضا(1388)، براندازی نرم و تأسیس تلویزیون های فارسی زبان«مطالعه موردی بی بی سی»، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
5
- چونگ، آلن(1391)، قدرت نرم در سیاست خارجی،با تأکید بر فضای جهان اطلاعات، ترجمه مهدی ذوالفقاری،تهران: ناشر دانشگاه امام صادق(ع).
6
- گلشن پژوه، محمودرضا(1387)، جمهوری اسلامی ایران و قدرت نرم: نگاهی به قدرت نرم افزارانه جمهوری اسلامی ایران، تهران: معاونت پژوهش های روابط بین الملل دانشگاه آزاد.
7
-British Council. (2013) Emerging Powers [online]. www.britishcouncil.org/organisation/facts/around-the-world/emerging-powers [Accessed on 2 March 2013].
8
-Brown, Richard. (2009) Global Horizons: How International Graduates Can Help Businesses. London: The Council for Industry and Higher Education.
9
- British Council Annual Report, 2012-2013
10
- British Council Annual Report, 2009-2010
11
- De Haas, Hain. (2006). Engaging Diasporas How governments and development agencies can support diaspora involvement in the development of origin countries, International Migration Institute James Martin 21st Century School University of Oxford. A study for Oxfam Novib.
12
- Foreign and Commonwealth Office. (2011) Foreign and Commonwealth Office Structural Reform Plan Monthly Implementation UpdateLondon:Gov.UK.
13
- Foreign and Commonwealth Affaires, Iran - country of concern, human rights and democracy report, 10 April 2014
14
- Foreign and Commonwealth Office,(2013–14) Annual Report and Accounts.
15
-Government Response to the House of Lords Select Committee on Soft Power and UKs Influence.(2014) Persuation and Power in the Modern World, Presented to the Parliament by the Secretary of State for Foreign and Commomwealth Affairs.
16
-Hague, William. (2012) Foreign Secretary Speech on Diplomatic Tradecraft[Speech] The British Academy, London, 17 October 2012.
17
-Haugevik, Kristin M. and Bratberg, Oivind. (ed.) (2011) The Cultural Superpower: British Cultural Projection Abroad. Journal of the British Politics Society Norway. 6 (1) Winter.
18
-Henley and Partners. (2013) The Henley and Partners Visa Restrictions Index 2013 [online]. www.henleyglobal.com/fileadmin/pdfs/visarestrictions/Global%20Ranking%20-%20Visa%20Restriction%20Index%202013-08.pdf [Accessed on 25 October 2013].
19
-Higher Education Statistics Agency. (2013) Non-UK Domicile Students [online] 11 January 2013. www.hesa.ac.uk/content/view/2663/393/ [Accessed on 3 April 2013].
20
-House of Lords Science and Technology Committee. (2010) Setting Priorities for Publicly-Funded Research. London: The Stationery Office.
21
-Howell, Lord. (2012) Speech to the Wilton Park International Council [Speech] Wilton Park International Council, Steyning, 31 May 2012.
22
-Kagan, Robert. (2012) Not Fade Away: the Myth of American Decline. New Republic. 11 January 2012.
23
-Khandogiy, Volomydyr. (2013) Great Britain´s Soft Power. Day Kiev. 7 August 2013.
24
-Kirkup, James. (2011). Muslims Must Embrace Our British Values, David Cameron Says. The Telegraph. 5 February 2011.
25
-McClory, Jonathan. (2011) The New Persuaders II: a 2011 Global Ranking of Soft Power. London: Institute for Government.
26
-McClory, Jonathan. (2013) The New Persuaders III: a 2012 Global Ranking of Soft Power. London: Institute for Government.
27
-Media, Narval. (2009) Stories We Tell Ourselves: the Cultural Impact of UK Film 1946 –2006. London: UK Film Council.
28
-Michaud, Chris. (2012) English the Preferred Language for World Business. Reuters. 16 May 2012.
29
-Nye, Joseph(2000),The Paradox of American Power. Why the Worls only Super Power cant Go it Alone,Oxford: Oxford University Press.
30
-Nye, Joseph(2004), Soft Power: The Means to Success in World Politics, Public Affairs.
31
-Nye, J. (2003) US Power and Strategy after Iraq. Foreign Affairs. 82 (4).
32
-Paton, Graeme. (2012) More Children Educated in British Schools Overseas. The Telegraph. 16 October 2012.
33
-Rogers, Simon. (2012) Top 100 Bestselling Books of 2012. The Guardian. 28 December 2012.
34
-Saville-Troike, Muriel. (2006) Introducing Second Language Acquisition.Cambridge, Cambridge University Press.
35
-Sehgal, Manjeet. (2009) BBC: World’s Largest Broadcaster Most Trusted Media Brand. Media Newsline. 13 August 2009.
36
-Shanghai Jiao Tong University. (2013) Academic Ranking of World Universities 2013 [online]. www.shanghairanking.com/ARWU2013.html [Accessed on 6 January 2014].
37
-Times Higher Education. (2013) World Reputation Rankings 2013 [online]. www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2013/reputation-ranking/range/01-50 [Accessed on 6 January 2014].
38
- The UK Spectrum Strategy, Delivering the best value from spectrum for the UK, Department of culture, Media and Sport, 10 march 2014.
39
-Visit Britain. (2011) How the World Sees Britain. Foresight. 96 (October).
40
-Warner, Gerald. (2010) The Royal Family is a Bargain for Britain. The Telegraph. 23 June 2010.
41
- Snow, Nancy & Philip Taylor(2009), Handbook of Public Diplomacy, Published by Routledge.
42
- www.alnwick.gov.uk
43
- www.britishcouncil.org
44
- www.gov.uk
45
- www.media.visitbritain.com
46
- www.nationalmuseums.org.uk
47
- www.visitbritain.org/britaintourismindustry/tourismaffair
48
www.roozonline.com/persian/news/newsitem
49
www.fco.org/ Lord Carter Report /2005
50
ORIGINAL_ARTICLE
منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
تغییرات گسترده و جریانساز محیط جهانی طی دهههای اخیر و کاهش مقبولیت کاربرد قدرت سخت، توجه به مظاهر قدت نرم را برای کنشگران اجتنابناپذیر ساخته است. لذا کشورهای مختلف حتی در سطوح منطقهای سرمایهگذاریهای قابلتوجهی به منظور ارتقاء منابع قدرت نرم خود انجام دادهاند. امروزه سرمایهگذاری در حوزهی استحصال قدرت نرم امری نیست که هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران ـ به عنوان یکی از اعضای نظام جهانی که لاجرم باید خود را با اقتضائات این نظام سازگار سازد ـ از آن مستثنی باشد. مقالهی پیشرو شناسایی و بررسی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در دستورکار دارد. سؤال اصلی مقاله در خصوص چیستی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و نگارندگان با کاربرد روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب نظریهی قدرت نرم جوزف نای این فرضیه را مطرح میسازند که جمهوری اسلامی ایران در سه سطح فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی منابعی برای اعمال قدرت نرم در اختیار دارد که در صورت شناخت دقیق و سرمایهگذاری مناسب، به خوبی قابل استحصال هستند. نوآوری مقالهی حاضر بیشتر ناشی از توجه به کنش سیاست خارجی به عنوان یک منبع مولد قدرت نرم است. نگارندگان با طرح شاخص عدم منفعتمحوری در سیاست خارجی مدعی هستند رفتارها و کنشهای غیرمنفعتمحورانهی یک کشور در ارتباط با سایرین میتواند منجر به ارتقاء وجهه و در نتیجه افزایش قدرت نرم آن در جوامع مخاطب گردد. در این زمینه به مصادیقی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران استناد شده است.
https://www.spba.ir/article_41399_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
107
126
قدرت نرم
جاذبه
فرهنگ
ارزشها
سیاست خارجی
- قرآن کریم
1
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2
- آدمی، علی و مهدی ذوالفقاری (1391)، «اثرگذاری قدرت نرم در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، شماره 29، بهار.
3
- احدی، افسانه (1386)، دیپلماسی عمومی آمریکا و قدرت نرم ایران در صحنة عراق، معاونت پژوهشهای سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
4
- بیکی، مهدی (1389)، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی لبنان)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
5
- جمالزاده، ناصر (1391)، «قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران و نظریة صدور فرهنگی انقلاب»، فصلنامه پژوهشنامه انقلاب اسلامی، شماره 4، پاییز.
6
- خمینی، روحالله (1379)، صحیفه نور، تهران: مؤسسهی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
7
- درخشه، جلال و مصطفی غفاری (1390)، «دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام: فرصتها، اقدامات، اولویتها و دستاوردها»، فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، شماره 16، زمستان.
8
- عطایی، فرهاد، روحالله قادری کنگاوری و نبیالله ابراهیمی (1390)، «دیپلماسی عمومی و قدرت نرم؛ ایران و آمریکا در عراق جدید»، فصلنامه سیاست، شماره 3، پاییز.
9
- نای، جوزف (1387)، قدرت نرم: ابزارهای موفقیت در سیاست بینالملل، ترجمة سیدمحسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشکدة مطالعات و تحقیقات بسیج.
10
- هادیان، ناصر و افسانه احدی (1388)، «جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی»، فصلنامه روابط خارجی، شماره 3، پاییز.
11
- هرسیج، حسین، مجتبی تویسرکانی و لیلا جعفری (1388)، «ژئوپلیتیک قدرت نرم ایران»، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 2، بهار.
12
- _________ و مجتبی تویسرکانی (1389)، «تأثیر مؤلفههای هویتساز ایرانی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 9، بهار.
13
- _________، علیاصغر ستوده و عابد اصلانی (1391)، «تأثیر جنبشهای اسلامی ـ مردمی سال 2011 بر منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در خاورمیانه»، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 30، پاییز.
14
- همشهری آنلاین (1392)، ایران از گردشگری ضعیف به رتبه برتر رقابتپذیری گردشگری جهان رسید، http://hamshahrionline.ir/details/207508(دسترسی در 6 خرداد 1392).
15
- یاسوشی، واتانابه و دیوید مککانل (1389)، دیپلماسی عمومی، جامعهی مدنی و قدرت نرم: مطالعهی موردی ژاپن و ایالات متحده، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
16
- Lukes, Steven (2007), “Power and the Battle for Hearts and Minds: On the Bluntness of Soft Power”, in Felix Berenskoetter and M. J. Williams (Eds.), Power in World Politics, London and New York: Routledge.
17
- Nye, Joseph S (2002), The Paradox of American Power: Why the World’s Only Superpower Can’t Go It Alone, Oxford University Press.
18
- ____________ (2007), “Notes for a Soft Power Research Agenda”, in Felix Berenskoetter and M. J. Williams (Eds.), Power in World Politics, London and New York: Routledge.
19
- ____________ (2010), “The Future of Soft Power in US Foreign Policy”, in Inderjeet Parmar and Michael Cox (Eds.), Soft Power and US Foreign Policy: Theoretical, Historical and Contemporary Perspectives, London and New York: Routledge.
20
- UNESCO (2011), Celebration of Nowruz, Retrieved 27 May, 2013, from http://www.unesco.org/new/en/unesco/events/unesco-house/cultural-events/?cHash=8f18d4a0f7&tx_browser_pi1[showUid]=3328
21
ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی علمی به مثابه قدرت نرم
با توجه به تحولات سریع و پیچیدگی روزافزون سازوکارهای ارتباطات بینالمللی در زمینههای مختلف که منحصر به مرزهای جغرافیایی کشورهانیست و نیز با توجه به پدیدار شدن مفاهیم جدیدی از دیپلماسی مانند دیپلماسی رسانهای و دیپلماسی فرهنگی، برای تنظیم مناسبات بینالمللی در حیطۀ علم و فناوری نیز مجموعهای از دیدگاهها، سازوکارها، و عوامل مورد نیاز است که در مجموع از آن میتوان به "دیپلماسی علمی" تعبیر کرد. با اینکه از نظر ارائۀ تعریفی جامع و مانع هنوز دیپلماسی علمی مفهوم قابل بحثی دارد، اما به طور کلی میتوان آن را در چارچوب وسیعتر قدرت نرم و به عنوان بخشی از جریان سلطه و مقاومت تحلیل کرد.با توجه به چنین نگرشی نسبت موضوع دیپلماسی علمی و نیز نبود سابقۀ بررسی قابل توجه در این زمینه در کشورمان، دو مسألۀ اصلیمد نظر در پژوهش حاضر عبارتند از بررسی بخشهای مربوط به همکاریهای بینالمللی علم و فناوری در اسناد کلان کشور و نیز آسیبشناسی وضعیت موجود سیاستها، فعالیتها، و برنامههای علم و فناوری کشور از منظر دیپلماسی علمی. در این راستا، سند چشمانداز بیست سالۀ جمهوری اسلامی ایران، برنامۀ پنج سالۀ پنجم توسعۀ کشور، و سند راهبردی کشور در امور نخبگان به همراه نقشۀ جامع علمی کشور از طریق روش کیفی تحلیل محتوی مورد بررسی قرار گرفت و دادههای حاصل از مصاحبه با برخی مسئولین و صاحبنظران علم و فناوری کشور نیز بررسی شد که بر این اساس، پیشنهادات و اصولی کلی برای جهتدهی دیپلماسی علمی کشور ارائه میشود.
https://www.spba.ir/article_41401_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2014-09-23
127
147
دیپلماسی علمی – همکاریهای علمی بینالمللی –سیاستگذاری علم و فناوری –اسناد ملی علم و فناوری
خلج،م. (1388). دیپلماسی در علم. رهیافت، شماره 44: 24–21.
1
ذوالفقارزاده، م. و ثنائی، م. (1392). دیپلماسی علم و فناوری: چهارچوبی نظری و پیشنهادهایی عملی. رهیافت، شماره 54: 66–45.
2
AAAS Diplomacy Website, http://diplomacy.aaas.org
3
Casselton, L. and Wilsdon, J. (2012). Spotlight on Science Diplomacy. Retrieved [March 14, 2012] from: http://seedmagazine.com/content/article/science_diplomacy_in_the_spotlight/
4
Cyranoski, D. (2010). The scientific diplomat.Nature, 463, 281.
5
Davis,L. S. and Patman, R. G. (forthcoming 2015).Science diplomacy : New day or false dawn?World Scientific Publishing.
6
Dickson, D. (2010). Science in diplomacy: “On tap but not on top”. Retrieved [October 12, 2011] from:http://scidevnet.wordpress.com/2010/06/28/the-place-of-science-in-diplomacy-%e2%80%9con-tap-but-not-on-top%e2%80%9d/
7
Greenberg, D. S. (2001).Science, money, and politics. Chicago, Illinois: University of Chicago Press.
8
Hsu, J. (2011). Backdoor diplomacy: How U.S. scientists reach out to frenemies.Retrieved [October 24, 2011] from: http://www.livescience.com/13638-science-diplomacy-soft-power.html Mayer, M., Carpes, M., and Knoblich, R. (Eds.). (2014). The global politics of science and technology (Vol. 1). Springer.
9
Papadopoulos, A.N. (1982). ‘Definition, actors and factors affecting commonwealth multilateral diplomacy’. In A. N. Papadopoulos (Ed.), Multilateraldiplomacy within the commonwealth (p.3). London: MartinusNijhoff.
10
Pearson, F., and Rochester, M.,(1998).Playing the game of international relations: Diplomacy before force. In F. Pearson and M. Rochester(Eds), International relations: The global condition in the late twentieth century, (p.234). London: McGraw-Hill.
11
Royal Society Website, http://royalsociety.org/about-us/
12
STAS Website, Office of the Science & Technology Adviser to the Secretary, US Depaertment of State, http://www.state.gov/e/stas/
13
UNCTAD Website, www.unctad.info/en/Science-and-Technology-for-Development-StDev/Capacity-Building/Science--Technology-Diplomacy-Initiative/
14