ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی قدرت نرم برنامه های راهیان نور
این نکته که فرهنگ از جمله منابع اصلی قدرت نرم به شمار می آید ،تحلیل گران سیاسی را به آنجا رهنمون شده تا مطالعات فرهنگی قدرت نرم و چگونگی ارتقا قدرت بواسطه فعالیت های فرهنگی را در اولویت نخست قراردهند.از جمله تجارب ارزنده در کشور ما راهیان نو است که می توان آن را به عنوان یک راهبرد فرهنگی موثر برای افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.راهیان نور حرکتی فرهنگی نوین در جهت حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل امروز است. از سال 1377 با حضور مقام معظم رهبری در منطقه شلمچه، حضور کاروانها و مردم (خانوادگی) سال به سال پررنگ تر شده و ضرورت ارائه برنامه های فرهنگی و تبلیغی بیش از گذشته احساس می گردد.به همین دلیل تحلیل و ارتقای برنامه های فرهنگی در دستورکار مدیران قراردارد.شناخت وارزیابی مولفه های اثربخسی قدرت نرم برنامه های راهیان نور بر بازدید کنندگان بخصوص جوانان ، هدف اصلی مقاله حاضر است که می توان هدف دومی را به آن افزود و آن زمینه سازی برای بهبود برنامه های فرهنگی راهیان نور در سالهای بعدی است..تحقیق با روش تحلیل کیفی و تکمیل پرسش نامه به انجام رسیده است.یافته های پژوهش نشان می دهد برنامه های راهیان نور که برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایثار وشهادت می باشد تاثیر عمیقی بر بازدید کنندگان داشته است.در این میان تاثیر یادمانهاو نمایشگاهاوتبلیغات و فضای محیطی که بر گرفته از معنویت و ایثار گری خالصانه رزمندگان است ،اثرگذاری بیشتری از مولفه های دیگر داشته است.
https://www.spba.ir/article_41431_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
9
28
قدرت نرم
اسلام
امام خمینی
اثر بخشی
راهیان نور
دفاع مقدس
- تقی زا ده اکبری،علی،سنگری،محمدرضا،عبداللهی، مهدی (1387) ،عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس ،قم،زمزم،چاب دوم،جلد دوم.
1
- هال،ریچارد اچ (1934) سازمان، ساختار، فرایند و ره آوردها،مترجم علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، تهران_ دفتر پژوهش های فرهنگی،سوم
2
-مرادى، حجت الله (1389) "بازخوانى مفاهیم دو اصطلاح قدرت نرم و قدرت سخت"، در: قدرت و جنگ ازنظریه تا عمل، تهران، نشرساقى،اول
3
-افتخارى، اصغر(1387) "رهنگى شدن امنیت؛ رویکردى نرم افزارانه"،در: قدرت نرم، تهران، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج.
4
- ترابى، طاهره (1387)" بازخوانى قدرت نرم (با تأکید بر فرهنگ ایرانى- اسلامى)"، در: قدرت نرم،تهران ، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج.
5
- ساروخانی،باقر (1372) روش تحقیق علوم اجتماعی اصول ومبانی،تهران: بازتاب،چاپ سوم .
6
ORIGINAL_ARTICLE
مولفه های نرم افزارانه مدیریت تغییرات اجتماعی در قرآن کریم «مطالعه موردی: داستان حضرت موسی(ع) و فرعون در قرآن کریم»
درجامعه شناسی در کنار انواع تغییرات اجتماعی، دو نوع تغییرات اجتماعی معطوف به عرصه سیاست قابل توجه است. تغیـیر اجتماعیِ روبنـایی که به نوعی به حرکت های اصلاحی و بدون تغییر در ماهیت و بنیاد ساختار اجتماعی در جامعه اشاره دارد. تغییر اجتماعیِ زیـربنـایی، یا همان انـقـلاب اجتمـاعی است. اکثر نظریه پردازان، انقلاب های اجتماعی را با مولفه های سخت افزارانه و به صورت خشونت آمیز تعریف می کنند. در حالی که متون دینی و قرآن کریم در توصیف نهضت انبیاء الهی که هر یک در دوران خود حامل و عامل تغییرات اجتماعی بودند، مولفه های دیگر را متذکر می شوند. از این رو، پرسش اصلی این پژوهش این است که برمبنای آموزه های قرآن، مدیریت تغیییرات اجتماعی ساختاری دارای چه ویژگی هایی است؟ به بیان دیگر مولفه های شکل دهنده مدیریت تحولات و تغییرات اجتماعی از چه ماهیتی برخوردارند و قرآن کریم بر کدام مولفه های مدیریت تغییرات را ترجیح می دهد. روشی که برای دستیابی سوال موصوف، مورد استفاده قرار گرفت، " پارادایم کیس" است. این روش برای موضوعاتی که از اعتبار و اهمیت پیشینی برخوردارند، کاربرد موثری دارد. مهمترین نتایج این تحقیق این است که تغییرات اجتماعی و مدیریت آن می تواند بدون بهره گیری از سیاست ها و الگوهای سخت افزارانه و اجبار آمیز موفقیت آمیز باشد. همچنین براساس آموزه های قرآنی، مولفه های نرم افزارانه ی مدیریت تغییرات اجتماعی دارای ماهیت اصالی و راهبردی است. و با توجه به مطالعه موردی، گفتمان نرم افزارانه حاکم بر سیاست ها و اقدامات حضرت موسی رمز پیروزی آن بر مدیریت بحران فرعون بوده است. در واقع می توان استنباط نمود که از نظر قرآن کریم گفتمان سلبی در مدیریت بحران ها و تغییرات اجتماعی در نهایت محکوم به شکست است.
https://www.spba.ir/article_41432_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
27
44
اسلام.قرآن کریم.حضرت موسی.فرعون.تغییراجتماعی. مدیریت ادراک. تصویر سازی
افتخاری، اصغر(1382)، انقلاب اسلامی و گسست های اجتماعی( بررسی چالش های فراسوی حکومت اسلامی با تأکید بر دیدگاه امام (ره) در : کتاب ایدئولوژی رهبری و فرایند انقلاب اسلامی – جلد اول. تهران: نشر عروج.
1
افتخاری، اصغر(1387)، تقریرات درس تهدیدات نرم، دوره هفتم دکتری امنیت ملی نیمه اول سال تحصیلی، تهران: دانشگاه دفاع ملی .
2
افتخاری، اصغر(1389)، «دو چهره اسلام هراسی، سلبی و ایجابی در تبلیغات غرب»، فصلنامه رسانه، سال بیستم . شماره 3
3
افتخاری، اصغر(1390)، امنیت اجتماعی؛ رویکرد اسلامی، پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی
4
الیاسی، محمدحسین(1382)، «افکار عمومی آمریکا و عملیات روانی دستگاه حکومتی وتبلیغاتی آن کشور برای مجاب سازی»، فصلنامه عملیات روانی، سال اول، شماره2.
5
تهارت، پاول و آر. آرجن بوین(1385)، «از بحران تا اوضاع عادی: سایه ی بلند سیاست پس از بحران» در: مدیریت بحرانها(تهدید ها ، تنگناها و فرصت ها)آوریل روزنتال، آرین بوین ، لونیز کلوز کامفورت، ترجمه محمد جواد زنگنه اینالو، قاسم محمد علی پور یامچی، تهران: ناشر ستاد مشترک سپاه،78-60
6
جرویس، رابرت(1376)، تصاویر و جنگ خلیج فارس،در:«روانشناسی سیاسی جنگ خلیج فارس، رهبران، عامه مردم و روند منازعه»، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه، 260-241
7
حسینی، حسین(1381)، رهبری و انقلاب ؛ نقش امام خمینی در انقلاب اسلامی ایران، تهران: ناشر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
8
روشه، گی (1374)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی.
9
زورق، محمد حسین (1386)، ارتباطات و آگاهی، تهران: انتشارات دانشکده صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران.
10
گیدنز، آنتونی(1373)، جامعه شناسی سیاسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
11
مطالعات گروهی امنیت ملی(1388)، تهدید نرم در نظریه امنیت(راهبردهای مقابله)،تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی
12
مکارم شیرازی، ناصر(1367)، تفسیر نمونه، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
13
مرادیان، محسن (1388)، تهدید و امنیت: تعاریف و مفاهیم، تهران، تهران: نشر ساقی.
14
موسسه اطلاع رسانی و مطالعات فرهنگی لوح و قلم(1383)، تبار انحراف؛ پژوهشی در دشمن شناسی تاریخی، قم: موسسه اطلاع رسانی و مطالعات فرهنگی لوح و قلم.
15
نبوی، سید عباس(1379)، فلسفه قدرت، تهران:سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
16
نصر، صلاح (1380)، جنگ روانی، ترجمه محمودحقیقت کاشانی، چاپ دوم، تهران: سروش.
17
18
ORIGINAL_ARTICLE
زوال قدرت نرم ایالات متحده امریکا
: نوشتار حاضر با روش اسنادی به مساله زوال قدرت نرم امریکا میپردازد. نویسنده ابتدا مؤلفههای قدرت نرم را با توجه به عقاید جوزف نای مورد بررسی قرار داده سپس با کمک همین نظریه میکوشد به پرسش اصلی مقاله، یعنی علل افزایش یا فرسایش قدرت نرم امریکا در نیم سده گذشته را بررسی نماید. اهمیت قدرت نرم برای رسیدن به منافع ملی از کاربرد قدرت سخت (نیروی نظامی، تحریم اقتصادی و ...) کمتر نیست با این حال، روندهای گوناگون نشاندهنده زوال قدرت نرم امریکا در سطح بینالمللی از جنگ جهانی دوم بدین سو بوده است. نویسنده به یاری شواهد مختلف، فرسایش قدرت نرم این کشور را معلول تضاد ایفای نقش رهبری و پی گیری منافع اقتصادی و مصالح سیاسی خارج از کنترل این کشور از یک سو و برخورد با چالش سنتگرایی جهان سومی که به ویژه در عصر انقلابهای موسوم به بهار عربی تجلی بارزتری یافت، دانسته است.
https://www.spba.ir/article_41433_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
45
62
قدرت نرم
ارزشهای فرهنگی و سیاسی
امریکاستیزی
فرهنگ
وجهه ملی
بیکی، مهدی (1389). قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی لبنان)، تهران: دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه جامع امام حسین (ع).
1
ماهپیشانیان، مهسا، (1390). «دیپلماسی عمومی ابزار امپریالیسم فرهنگی امریکا در خاورمیانه»، مطالعات قدرت نرم، سال اول، شماره اول، بهار، 160-119.
2
نای، جوزف، اس. (1389). قدرت نرم؛ ابزارهای موفقیت در سیاست بینالملل، سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
3
هایت، کیث،(1371 و 1372). بین پتک و سندان، ایالاتمتحده، دیوان بینالمللی دادگستری و دعوای نیکاراگوئه، ترجمه: رهبری، ابوسعید، مجله حقوقی، شماره 16 و 17، 172-149.
4
Adorno, Theodor, (1994). The Stars Down to Earth and Other Essays on the Irrational in Culture, London: Routledge.
5
Barth, Steve, (1998 Oct). In Dangerous Places, World Trade, vol. 11, iss. 10.
6
BWO, (2003 Apr. 8). Wars and Boycotts, Both Fade Away, Business Week Online (BWO).
7
Campell, K., And M. O'Hanlon, (2006). Hard Power: The new politics of national security, New York: Basic Books.
8
Eurobarometer, 59, (2003Spring). last retrieved 13/2/2013, (http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb59/eb59_rapport_final_en.pdf)
9
Nye, Joseph, (2002). The Paradox of American Power, New York: Oxford University Press.
10
Nye, Joseph, (2004a). Soft Power and Leadership, Compass: A Journal of Leadership. (Compass is published by the Center for Public Leadership, John F. Kennedy School of Government, Harvard University).
11
Nye, Joseph, (2004b). The Decline of America's Soft Power, Foreign Affairs,83, 16-20.
12
Nye, J. S. (2004c). Soft Power: The Means to Success in World Politics (New York: Public Affairs).
13
Gallup World Poll, (2006). “Muslims and Americans: The Way Forward”, Special Report: Muslim World.
14
Judt , Tony, (1992). Past Imperfect, University of California Press, Berkley.
15
Judt, Tony, (2003 May 1). ‘Anti-Americans Abroad,’ The New York Review of Books, last retrieved 14/7/2013, (http://www.nybooks.com/articles/archives/2003/may/01/anti-americans-abroad/).
16
minnpost.com/eric-black-ink/2012/06/what-world-thinks-us-and-our-president
17
Office of the United States Trade Representative, (2001). The President’s 2000 Annual Report on the Trade Agreements Program. Washington.
18
Pew Global Attitude Project, (2002). What the World Thinks in 2002, Washington, DC: Pew Research Center for the People and the Press, T-49.
19
PTF (Princeton Task Force), (2010). December, Anti-Americanism in the Obama Era, Princeton, Princeton University Press.
20
Public Report of the Task Force on U.S. Standing in World Affairs, (2009, October), U.S. Standing in the World:Causes, Consequences,and the Future, http://www.apsanet.org/USstanding
21
Ray, Leonard, and Gregory, Johnston, (2007). "European Anti-Americanism and Choices for European Defense Policy." PS: Politics and Science,40, 85-91.
22
UNESCO, (2002). Culture, Trade and Globalisation, for more information and refrencesWebsitehttp://www.unesco.org/culture/industries/trade/html_eng/question1.shtm
23
Wagner, C. (2005). From hard power to soft power?Ideas, interactions, institutions, and imagesin India’s South Asia policy.Working paper. University of Heidelberg, Germany.
24
Weber ,Joseph, (2003, Apr. 11). "The Postwar Stakes for Business", BusinessWeek Online.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مؤلفههای برنامه درسی پنهان بر بعد سیاسی هویت اسلامی – ایرانی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران
پژوهش حاضر در راستای بررسی چگونگی تأثیر وجوهی از مؤلفههای برنامه درسی پنهان (معلم، دانشآموز، روش تدریس، ارزشیابی، محتوا و مکان فیزیکی) بر بعد سیاسی هویت اسلامی– ایرانی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال91 انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش، تلفیقی از تحلیل اسنادی، قوم نگاری و تحلیل محتوای کیفی، بوده است. پنج مدرسه و سی دانشآموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیرهای شاخص) انتخاب و از ابزارهای؛ مصاحبه نیمه رهنمودی، مشاهده مشارکتی و فرم فیشبرداری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل کیفی یافتهها در سه مرحله؛ کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که؛ مؤلفههای برنامه درسی پنهانِ مورد بررسی، بر بعد سیاسی هویت اسلامی– ایرانی دانشآموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) و در دو وجه مثبت و منفی رخ داده است .
https://www.spba.ir/article_41434_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
63
80
برنامه درسی پنهان
بعد سیاسی هویت اسلامی – ایرانی
کیفی
دوره متوسطه
تهران
-ابراهیمیان، سید حسین(1391)، «بازخوانی مفهوم مهندسی فرهنگی و آسیب شناسی فرهنگی در نظام آموزش عالی»، مطالعات قدرت نرم، سال2، شماره5، صص121-150.
1
2-اکبری،حسین و عزیزی،جلیل(1386)، «هویت ملی و عوامل موثر بر آن در میان دانشآموزان دوره متوسطه»، رفاه اجتماعی،سال 7،شماره 27، صص277-298.
2
3-ایزدی،صمد و شارع پور،محمود و قربانی قهرمانی،راضیه(1388)، «بررسی نقش برنامه درسی پنهان در ایجاد نگرش به اقتدار،تقویت هویت ملی و جهانی شدن (مورد مطالعه :دانشآموزان مدارس متوسطه ) »، مطالعات ملی،سال 10، شماره3، صص 109-136.
3
4- بزرگ،حمیده (1390)، «شناسایی برنامه درسی پنهان متأثر از محیط فیزیکی دانشگاه»،پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی.
4
5- بیان فر،فاطمه و ملکی،حسن و سیف،علیاکبر و دلاور،علی(1389)، «تبیین اثر برنامه درسی پنهان مدارس بر بازده های عاطفی یادگیری در دانشآموزان دوره راهنمایی به منظور ارائه مدل»، مطالعات برنامه درسی، سال 5، شماره 17، صص57-85.
5
6- بی نا (1387)، «میزگرد تخصصی بازشناسی مفهوم و کاربرد برنامه درسی پنهان»، مطالعات برنامه درسی، سال2، شماره 8، صص 156-171.
6
7- شعاری نژاد،علیاکبر(1383)، روانشناسی رشد2؛ نوجوانی و بلوغ، قم: مؤسسه انتشاراتی ائمه(ع) .
7
8- صادق زاده،رقیه و منادی،مرتضی(1387)، «جایگاه نمادهای هویت ملی درکتاب های درسی ادبیات فارسی وتاریخ دوره متوسطه:رشته علوم انسانی»، نوآوریهای آموزشی،سال 7، شماره 27، صص125-136.
8
9- لطف آبادی، حسین( 1380)، روانشناسی رشد2:نوجوانی،جوانی و بزرگسالی، تهران:سمت.
9
10- ملایی نژاد،اعظم(1382)، «تعمیق هویت ملی از طریق برنامه درسی»،مطالعات تربیتی و روانشناسی (ویژهنامه هویت)، شماره7، صص643–655 .
10
11-ملکی،حسن(1389)، برنامهریزی درسی(راهنمای عمل)، مشهد: پیام اندیشه،ویراست دوم.
11
12-موسوی،محمد و کلانتری،مونا(1391)، «راهکارهای تقویت هویت اسلامی و ملی دانشجویان از دیدگاه حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری»، مطالعات قدرت نرم، سال2،شماره5، صص 71-93.
12
13-میرزامحمدی، محمدحسن(1387)، چند مبحث اساسی در آموزش و پرورش تطبیقی(از منظر فلسفه تعلیم و تربیت)، تهران:یسطرون.
13
14- یمانی،نیکو و لیاقتدار،محمدجواد و چنگیز،طاهره و ادیبی،پیمان(1388)، «چگونه دانشجویان پزشکی حرفه ای گری را در بالین می آموزند:یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 24، صص383 – 396.
14
15-Rich,Yisrael; Schachter,Elli P(2012) . »High School Identity Climate and Student Identity Development«. Contemporary Educational Psychology, v37 n3 p218-228.
15
16- Sari, Mediha & Doganay, Ahmet(2009) . »Hidden Curriculum on Gaining the Value of Respect for Human Dignity:A Qualitative Study in Two Elementary Schools in Adana«. EDUCATIONAL SCIENCES: THEORY & PRACTICE. 9 (2) , p 925-940.
16
17- Villarreal Sosa, Leticia (2011) . »Mexican Origin Students in the Borderlands: The Construction of Social Identity in the School Context«. ProQuest LLC, Ph. D. Dissertation, The University of Chicago.
17
ضمیمه. نمونه جدول کامل؛ مبین فرایند سه گانه استخراج کدهای باز، گزینشی و محوری
18
جدول کدهای باز، گزینشی و محوری اثر پنهان مثبت شناختی، عاطفی و رفتاری معلم از برنامه درسی پنهان بر بعد سیاسی هویت اسلامی – ایرانی دانشآموزان
19
کدهای باز
20
فراوانی
21
کدهای گزینشی
22
کدهای محوری
23
شناختی
24
بیان مطالب کاربردی سیاسی برای زندگی، ارائه اطلاعات سیاسی مثبت و منفی مسائل سیاسی کشور، ارائه اطلاعات بالاتر از سطح کتاب مطالعات
25
ارائه اطلاعات سیاسی کاربردی توسط معلم و صحبتهای غیررسمی مستدل سیاسی معلم
26
اثر مثبت صحبتهای سیاسی غیررسمی معلم بر اعتلاء فهم سیاسی دانشآموز
27
بحثهای سیاسی دوستانه معلم با دانشآموز،گفتگوی سیاسی دوستانه معلم با دانشآموز در زمینه عقاید سیاسی
28
بحثهای سیاسی مستدل دوستانه معلم و گفتگوی سیاسی مستدل دوستانه معلم با دانشآموز
29
اثر مثبت توانمندی علمی معلم در بحث و گفتگوهای دوستانه مستدل سیاسی معلم با دانشآموز بر هدایت ادراک سیاسی دانشآموز اثر
30
عاطفی
31
مشتاقانه و مشوقانه توضیح دادن مسائل سیاسی برای دانشآموز، دوستانه حرف زدن معلم با دانشآموز در زمینه مسائل سیاسی
32
مشتاقانه بیان شدن مسائل سیاسی توسط معلم، مشوّقانه بیان شدن مسائل سیاسی توسط معلم و دوستانه بیان شدن مسائل سیاسی توسط معلم
33
اثر مثبت مشتاقانه، مشوّقانه و دوستانه طرح شدن مسائل سیاسی از سوی معلم بر افزایش اشتیاق دانشآموز به مسائل سیاسی
34
ایجاد فضای اعتماد توسط معلم برای پرسش دانشآموز از مسائل سیاسی
35
ایجاد فضای اعتماد جهت طرح پرسش سیاسی از جانب دانشآموز
36
اثر مثبت ایجاد فضای اعتماد از سوی معلم جهت طرح پرسش سیاسی از جانب دانشآموز بر تشویق دانشآموز به مسائل سیاسی
37
بیطرفانه حرف زدن در مورد ویژگیهای مثبت و منفی مسائل سیاسی کشور
38
غیر متعصبانه طرح شدن مسائل سیاسی توسط معلم
39
اثر مثبت غیر متعصبانه طرح شدن مسائل سیاسی از سوی معلم بر ترغیب دانشآموز به مسائل سیاسی
40
رفتاری
41
خوشرفتاری معلم، رفتار دوستداشتنی معلم مطالعات، رفتار محترمانه و مهربانانهی معلم با دانشآموز، روابط دوستانه غیررسمی معلم مطالعات با دانشآموز
42
رفتار پسندیده، محترمانه و مهربانانه معلم بیانکننده مسائل سیاسی و رابطه دوستانه معلم بیانکننده مسائل سیاسی با دانشآموز
43
اثر مثبت شاخصهای مطلوب رفتار معلم بیانکننده مسائل سیاسی بر تعالی رفتارهای سیاسی دانشآموز
44
ORIGINAL_ARTICLE
اجرای سیاست خارجی، قدرت نرم و ارتباطات: مطالعه موردی ایالات متحده امریکا2001-1993
این مقاله، با عنوان "اجرای سیاست خارجی، قدرت نرم و ارتباطات: مطالعه موردی ایالات متحده امریکا2001-1993" تلاشی نظری و عملی برای شناختن چگونگی شکل گیری قدرت نرم امریکا در دوران ریاست جمهوری ویلیام جفرسون کلینتون(1993-2001) است. این پژوهش در پی آن است که تا با نگاهی مبتنی بر چارچوبهای نظری خاصی که حاصل پیوند دادن مفاهیمی چون قدرت، قدرت نرم، ارتباطات و سیاست خارجی است، تفسیری مجدد و اندکی متمایز از سیاست خارجی این کشور را در این مقطع زمانی خاص ارائه کند و به این پرسش پاسخ گوید که "بهرهگیری از ارتباطات در سیاست خارجی امریکا در دوره ریاست جمهوری کلینتون(1993-2001) چه تاثیری بر قدرت این کشور داشته است؟" این پژوهش با تبینی گفتمانی از قدرت نرم و با استفاده از پیوند میان ارتباطات و اجرای سیاست خارجی، موضوع قدرت نرم را با شیوههای اجرای سیاست خارجی مرتبط ساخته و برمبنای این پیوند است که به شرح و توصیف شیوههای اجرای سیاست خارجی امریکا در این دوران میپردازد. یافته این پژوهش در یک جمله این است که ابزار ارتباطات اقناعی مهمترین عامل در گسترش گفتمان امریکایی و به تبع آن ایجاد جذابیت و قدرت نرم برای امریکا در این مقطع از زمان است.
https://www.spba.ir/article_41435_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
81
98
ارتباطات
قدرت نرم
دیپلماسی
دیپلماسی عمومی
اجرای غیررسیمی سیاست خارجی
فارسی:
1
اسلوین. جمیز(1380) ایترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوری، علی راد باوه، تهران: نشر کتابدار.
2
برگر. پیتر ال، هانتینگتون. سامویل پی(1383) چند جهانی شدن: گوناگونی فرهنگی در جهان کنونی، ترجمه لادن کیانمهر، علی کمالی، تهران: روزنه.
3
پوراحمدی. حسین،(1381) "اقتصاد سیاسی انقلاب اطلاعاتی- ارتباطی و تبیین نو از منابع قدرت ملی"، رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، شماره3.
4
تلالی. مایکل(1382) تکنولوژی، فرهنگ و رقابتپذیری، تحولات اقتصادسیاسی، تهران: موسسه توسعه دانش و پژوهش.
5
صلاحی. ملکیحیی(1381) اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، تهران: قومس.
6
ضمیران. محمد(1387) میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران: نشر هرمس.
7
فوکو. میشل(1382) "گفتهها و نوشتهها" در قدرت و حاکمیت در اندیشه غرب، ویراستار سیلن اسپکتور، ترجمه عباس باقری، تهران: نشر نی.
8
کاستلز. مانویل(1380) عصر اطلاعات، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو..
9
کگلی. چارلز دبلیو، ویتکف. اوجین آر(1382) سیاست خارجی امریکا: الگو و روند، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
10
کلینتون. ویلیام(1379) "سخنرانی در گردهمایی هزاره سران ملل متحد"، مطالعات منطقهای: امریکا-اسراییلشناسی، شماره4.
11
مرادی. مریم(1380) "استمرار و تغییر در سیاست خارجی امریکا"، راهبرد، شماره 22.
12
نای. جوزف(1387) قدرت نرم، مترجمان محسن روحانی، مهدی ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق و پژوهشکدهی مطالعات و تحقیقات بسیج.
13
هالستی. کی. جی(1373) مبانی تحلیل سیاست بینالملل، ترجمه بهرام مستقیمی و مسعود طارم سری، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
14
هانتینگتون. سامویل(1379) موج سوم دمکراسی شدن در پایان سده بیستم، ترجمه احمد شهسا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
15
Bay. Michael (1998) Armageddon, Los Angeles: Touchstone Pictures, Video recording.
16
Cameron. James (1991)Terminator, Culver City: TriStar Pictures, Video recording.
17
Clinton. Bill (1994) “Clinton Speech in the General Assembly”, Los Angeles Times.
18
Dutta-Bergman. Mohan J (2006) "U.S. Public Diplomacy in the Middle East: A Critical Cultural Approach", Journal of Communication Inquiry, Volume 30 Number 2.
19
Emmerich Roland (1996) Independence Day, Los Angeles: 20th Century Fox, Video recording.
20
Epstein. Susan B (2006) U.S. Public Diplomacy: Background and the 9/11: Commission Recommendations, CRS Report for Congress.
21
Internet Movie Database (2009)," All-Time Worldwide Box office" <http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide>.
22
Livingston, Steven (1997) Clarifying the CNN Effect: An Examination of Media Effects According to Type of Military Intervention, John F. Kennedy School of Government, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy at Harvard University.
23
Melissen. Jan (2005) Wielding Soft Power: New Public Diplomacy, The Hague: Netherlands Institute of International Relations Clingendael.
24
Petty. Richard E and Cacioppo. Johan T (1986) "The Elaboration Likelihood Model of Persuasion", Advance in Experimental Social Psychology, Volum19.
25
Schiller. H. I (1976) Communication and Cultural Domination, New York: International Art and Sciences Press 1976.
26
Sommers. Stephen (1999) The Mummy, Los Angeles: Universal Pictures, Video recording.
27
Sonnenfeld. Barry (1997) Men in Black, Los Angeles: Columbia Pictures, Video recording.
28
The United States Information Agency: A Commemoration (2010) <http://dosfan.lib.uic.edu/usia/abtusia/commins.pdf>.
29
Wachowski (1999) Matrix, Melbourne: Warner Brothers and Australian Village Roadshow Pictures, Video recording.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تطبیقی تأثیر تحولات سیاسی2011 منطقه بر میزان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران،ترکیه و عربستان
نحوه تقویت منابع قدرت نرم را می توان از مهمترین مباحثی ارزیابی نمود که طی چند سال گذشته در دستورکار بسیاری از کشورها قرارداشته است.این وضعیت بویژه با تحولات سال های آغازین قرن 21 ارتباط معناداری دارد.در سال 2011 حوادث با سرعت خاصی در منطقه رخ داد. این تغییرات سریع چالشهای تحلیلی ایجاد کرد، تا جایی که پیشبینی آینده آنها مشکل بود. در طول تاریخ بعضی از کشورهای منطقه تلاش داشتهاند، با اتکا به قدرتهای بینالمللی، نقش رهبری منطقه را بر عهده بگیرند. اهمیت این مسئله ناشی از آن است که هم اکنون نیز رقابتی میان کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان ، ترکیه و... برای تحقق چنین هدفی در جریان است. این مقاله با روش مقایسهای در صدد پاسخ به این سؤال است که تحولات2011 منطقه چه تأثیری بر قدرت نرم و در نهایت نفوذ ایران، ترکیه و عربستان در کشورهای انقلابی منطقه دارد؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که قدرت نرم و نفوذ ایران،ترکیه و عربستان در کشورهای انقلابی بر اساس شاخصهای سه منبع اصلی قدرت نرم ژوزف نای یعنی فرهنگ، ارزشهای سیاسی و سیاست خارجی به ترتیب 54،49و 37 هست.
https://www.spba.ir/article_41436_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
99
115
قدرت نرم
منطقه خاورمیانه
جهان عرب
تهدید
ایران
ترکیه
عربستان
حافظ نیا، محمدرضا(1386) قدرت و منافع ملی(مبانی، مفاهیم و روشهای سنجش)، تهران: نشر انتخاب.
1
زرقانی،سید هادی(1386) مقدمهای بر قدرت ملی: کارکرد محاسبه و سنجش، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
2
ساندل،مایکل(1374) لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمه احمد تدین،تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
3
کاظمی، علیاصغر(1369) نقش قدرت در جامعه و روابط بینالملل، تهران: نشر قو مس،چاپ اول.
4
ماکارو، دیوید(1378) رفاه اجتماعی ساختار و عملکرد، ترجمه محمد علی جغتائی و فرید همتی، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
5
میر مغزی، سید حسین(1378)» نقدی بر اهداف سرمایهداری از دیدگاه اسلام» فصلنامه کتاب نقد، شماره 11
6
Amanda, Paul and Demur Murat, Seeker ,(2012)"Turkish foreign policy and the Arab Spring" www.epc.eu
7
Dow, Nicole (2012)"Iran’s soft power messaging" ? CNN
8
El-Najjar, Hassan (2011)" Arabs Revolting against Brutal Regimes of the Zionist Empire" www. aljazeerah.info
9
Filipe, R.(2011) "The People Want the Fall of the Regime: Schooling, Political Protest, and the Economy" Harvard University
10
Gregory , Gauze III, (2004)"The Foreign Policy of Saudi Arabia,in The Foreign Policies of Middle East States" Washington Post
11
Katzman, Kenneth, (2000) "Issues for US Policy" Congressional Research Service. http://www.iraqwatch.org/government/US
12
Katz man, Kenneth, (2010) "The United Arab Emirates (UAE): Issues for US Policy" Congressional Research Service.
13
Katz man, Kenneth, (2003)" The Persian Gulf States: Post-War Issues for U.S. Policy" Congressional Research Service;
14
Naveen Sheikh, Michael (2003)"The New Politics of Pan-Islam; Pan-Islamic Foreign Policy in a World of States "New York: Rutledge Curzon 3
15
Nye , Joseph S (2004) "Soft Power: The Means to Success in World Politics" New York: Public Affairs.
16
Nye, Joseph(2004)" The benefit of soft power" Harvard's Kennedy School
17
Stable ,Gordon, (2011)" Supporting the Arab Spring: Democracy Assistance in the Middle East and North Africa" University of Southern California1
18
Shipley, Tehama (2010)"Arab Public Opinion Poll Conducted" University of Maryland and Zombie
19
Tessler,Mark(2011)"Popular views about Islam and politics in the Arab World "University of Michigan
20
Tehama, Shipley (2011)"Transformation of the Arab World – Where is it heading to? " International conference
21
Robert,N (2010) "Turks put twists in racy soaps" New York Times
22
Vuving, Alexander L(2009)"How Soft Power Work" American Political Science Association annual meeting" Toronto
23