ORIGINAL_ARTICLE
شهروندی و دموکراسی در فضای مجازی از واقعیّت تا فراواقعیّت
انسان در عصر حاضر با ورود به دنیای مجازی با پدیده های بسیار متفاوتی در عرصه گوناگون زندگی مواجه شده است.ورود به این دنیای متفاوت مفهوم سنّتی دولت که با مرزهای جغرافیایی همراستا بود، دچار ابهام شده و به تبع آن شهروندی و دموکراسی در تعاریف خود با ابهام کارکردی روبرو شدهاند. میتوان دو دیدگاه کلّی را دربارۀ اینکه آیا اینترنت، دموکراسی و به تبع آن حقوق شهروندی را تقویت میکند؟ دیدگاه خوشبینانه بر این باور است که اینترنت مقیاس و سرعت اطلاعات را افزایش میدهد و نظارت و کنترل بیشتری را به روی رژیم اطلاعاتی در اختیار کاربرانِ اطلاعات میگذارد، از اینرو تعهّد برای اطلاعاتِ نامحدود، تعهّد برای یک دموکراسی و حقوق شهروندی بهتری است. دیدگاه دیگر، استدلالهایی در رابطه با ناکارایی اینترنت در سیاست و حوزه شهروندی دارد، دیدگاهی که معتقد است اینترنت با توجه به عناصر هویّتی از قبیل جنسیّت، نژاد، وضعیّت اجتماعی افراد و نابرابریهای فضایی و جغرافیایی تبعیضساز است و نهایتاً اینکه، فضای اینترنت تحت نفوذ شدید منافع اقتصادی سرمایهداری است و از اینرو نابرابری در حالِ افزایشی را نسبت به دنیای واقعی نشان میدهد. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیلی ـ توصیفی درصدد بررسی انتقادی اینترنت و رابطة آن با شهروندی و دموکراسی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این مفاهیم در فضای مجازی چندان تحت تأثیر این فضا نیستند و بالعکس بیشتر متأثر از فضای واقعی و تحت تأثیر گفتمان دولت مدرن قرار دارند.
https://www.spba.ir/article_81287_c635018a6c34784d5b396f88905d0fa3.pdf
2018-08-23
8
35
دموکراسی
شهروندی
هویّت
فضای مجازی
واقعیّت و فراواقعیّت
کیومرث
یزدان پناه درو
kyazdanpanah@ut.ac.ir
1
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
یاشار
ذکی
yzaki@ut.ac.ir
2
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
عظیم
زمانی
azamani@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری تخصّصی جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
آشوری، داریوش (1382). دانشنامه ی سیاسی، تهران: انتشارات مروارید.
1
آگامبن، جورجو (1387)، وسایل بی هدف، ترجمه امید مهرگان و صالح نجفی، تهران: نشر چشمه.
2
آگامبن، جورجو (1392)، نام های سیاست، مقاله ی : یادداشت های مقدماتی در باب مفهوم دموکراسی، ترجمه: حسین نمکی، تهران نشر بیدگل.
3
ادگار، اندرو و سجویک، پیتر (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، ترجمه: ناصرالدین علی تقویان، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4
ارسطو (1387)، سیاست ترجم حمید عنایت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
5
استریناتی، دومینیک (1392)، نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، تهران: انتشارات کتابخانه فروردین.
6
استیونسن، نیک (1384)، رسانه های جدید و جامعه اطلاعاتی: (شیلر، کاستلز، ویریلیو و فمنیسم سایبر)، ترجمه پیروز ایزدی، فصلنامه رسانه، سال 16، شماره 2.
7
بارکر، کریس، (1391) مطالعات فرهنگی ( نظریه و عملکرد)، ترجمه: مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجماعی
8
باومن، زیگمونت (1388)، اشارت های پست مدرن، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: انتشارات ققنوس.
9
برمن، مارشال (1387)، تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهادپور، تهران انتشارات طرح نو.
10
بل، دیوید (1389)، درآمدی بر فرهنگ های سایبر ، ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
11
بلزی، کاترین (1393)، عمل نقد، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
12
بوسا ابو، (1385)، امیر پالیسم سایبر: روابط جهانی در عصر جدید الکترونیک، ترجمه پرویز علوی، تهران: انتشارات ثانیه.
13
تافلر، آلوین (1389)، جابجاییدر قدرت، ترجمه شهین دخت خوارزمی، تهران: نشر علم.
14
حافظ نیا، محمدرضا (1385)، اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک، مشهد: انتشارات پاپلی.
15
حسن زاده، محمد و دیگران (1388)، عصر اطلاعات و دولت دسترس پذیر، تهران: نشر کتابدار.
16
رابینز، کوین و وبستر، فرانک (1384)، عصر فرهنگ فنّاورانه؛ از جامعه اطلاعاتی تا زندگی مجازی، ترجمه مهدی داودی، تهران: نشر توسعه.
17
روسو، ژان ژاک (1385)، قرارداد اجتماعی، مرتضی کلانتریان، تهران: نشر آگه.
18
صداقت، قاسم علی (1389)، ویژگی های فقه اهل بیت و نقش آن در حمایت از حقوق شهروندی، مجله معرفت، سال نوزدهم، شماره 154.
19
عاملی، سعیدرضا (1388)، فصنامه ارغنون، جهانی شدن، شماره 24، مقاله: جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
20
عاملی، سعیدرضا (1388)، مطالعات شهر مجازی، تهران: انتشارات قلم.
21
فالکس، کیث (1388)، رویکرد های نوین شهروندمداری، ترجمه: محمد حسن امامی، تهران: نشر شهر.
22
کارازوجیانی، آتینا (1388)، ساست های منازعه سایبری، ترجمه محبوبه بیات، تهران: انتشارات مرکز آموزشی و پژوهشی شهید صیاد شیرازی.
23
کوثری، مسعود (1387)، اینترنت و آسیب های اجتماعی، تهران: نشر سلمان.
24
گراسبرگ، لارنس، (1386)، مطالبات فرهنگی: دیدگاه ها و مناقشات، مقاله: مطالعات فرهنگی و در جهان های نو، ترجمه: فردین علیخواه، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
25
لاک، جان (1388)، رساله ای درباره حکومت، ترجمه حمید عضدانلو، تهران: نشر نی.
26
لیوتار، ژان فرانسوا (1387)، وضعیت پست مدرن، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: نشر گام نو.
27
ماتلار، آرمان (1388)، فصلنامه ی ارغنون، جهانی شدن، مقاله: دیرینه شناسی عصر جهانی: پی ریزی یک باور، ترجمه: جواد گنجی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، شماره 24.
28
مویر، ریچارد (1379)، درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی، ترجمه درّه میرحیدر و یحیی صفوی، تهران: انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح.
29
هاروی، دیوید (1393)، شهر و نظریه انتقادی، ترجمه: حسین حاتمی نژاد و محمود شورچه، تهران : انتشارات پرهام نقش.
30
وبستر، فرانک (1383)، نظریه های جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: نشر قصیده سرا.
31
ون دایک، جان (1384)، قدرت و سیاست در جامعه شبکه ای، ترجمه اسماعیل یزدان پور، فصلنامه رسانه، سال 16، شماره.
32
Barak, A. (2006). The Judge in a Democracy. New Jersey: Princeton University Press.
33
Bhuiyan, A. (2008). Peripheral View: Conceptualizing the Information Society as a Postcolonial Subject. London: Sage.
34
Brock, M. E; Buckley, M R (2013). Human Resource Functioning in an Information Society: Practical Suggestions and future Implications. London: Sage.
35
May, Christopher. T. (2002). The Information Society: A Sceptical View. Cambridge: Polity Press.
36
Przeworski, A. (2010). Democracy and the Limit of Self-Government. New York: Cambridge.
37
Yang, Guobin (2005). Accounts of information technologies and an information society. London: Sage.
38
ORIGINAL_ARTICLE
موانع پیام رسانی دینی در دو حوزهی مجرا و دریافت از منظر قرآن کریم
قرن حاضر، یعنی قرن انفجار اطلاعات، عصری است که دانش ارتباطات از اهمیت فوقالعادهای برخوردار گردیده و بدون تردید باید به موازات پرداختن به عناصر و ارکان اصلی الگوهای ارتباطی و آنچه این فرآیند را تسهیل می نماید ، به موانع موجود و آنچه در این مسیر ممکن است اختلال ایجاد نماید، توجه نمود . این موانع ممکن است هر یک از عناصر سه گانهی منبع ، مجرا و دریافت را دچار آسیب و چالش جدی نماید. اما در موضوع ارتباط دینی جامعترین مرجع آسیبشناسی ارتباطات انسانی، کتاب نورانی قرآن کریم میباشد که علاوه بر ارائهی شاخصهای یک ارتباط موفق با مضامین متعالی، به موانع موجود در هر سه حوزه پرداخته است. از آنجا که جمهوری اسلامی به عنوان یک حاکمیت دینی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی خود قرار دارد , توجه به مبانی قرانی درباره ارتباط موفق و باز نگری سیاستهای فرهنگی در عرصه داخلی و خارجی آنهم با مدل قرآنی بسیار ضرورت دارد . از اینرو در این پژوهش با تاکید براین موارد به بررسی موانع در دو حوزهی مجرا و دریافت پیام دینی پرداخته ایم .واژگان کلیدی:قرآن، پیامرسانی. موانع پیامرسانی. کانال (مجرای تبادل پیام) پارازیت(نویزونوفه). ارتباطگر دینی, ج.ا.ایران .
https://www.spba.ir/article_81288_ba482871040ced133e1be01a719617c8.pdf
2018-08-23
36
55
"قرآن"
"پیامرسانی"
"موانع پیامرسانی"
"کانال (مجرای تبادل پیام) پارازیت(نویزونوفه)"
"ارتباطگر دینی"
احمد
زرنگار
zarnegar1370@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مرتضی
مطهری
tasneem.tehran@gmail.com
2
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه محقق اردبیلی، تهران، ایران
AUTHOR
قرآن کریم (1378)، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی، چاپخانه امیر المؤمنین.
1
ابن عجیبه، احمد بن محمد (1419 ق)، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، قاهره: ناشر دکتر حسن عباس زکی چاپ اول.
2
ابن منظور محمد بن مکرم (1414 ق)، تبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالغرب الاسلامی، چاپ اول.
3
اندلسی، ابوحیان محمدبن یوسف (1420 ق)، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: دارالتفکر، تحقیق صدقی محمد جمیل، چاپ دوم.
4
بابایی، احمد علی(1382)، برگزیده تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ سیزدهم.
5
بلاغی نجفی، محمدجواد (1420 ق)،الاءالرحمن فی تفسیر القرآن، قم: بنیاد بعثت، چاپ اول.
6
بیضاوی، عبدالله بن عمر (1418)، انوارالتنزیل و اسرارالتاویل، بیروت: داراحیاالتراث العربی.
7
جوادی آملی، عبدالله (1383)، تفسیر موضوعی قرآن، نشر اسراء.
8
خندان، محسن (1374)، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
9
خویی، سید ابوالقاسم (1384)، البیان فی تفسیر القرآن، قم: دارالثقلین، چاپ اول.
10
داور پناه، ابوالفضل (1375)، انوار العرفان فی تفسیر القرآن، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت (ع).
11
ذکواتی قراگزلو، علیرضا (1383)، اسباب النزول، ترجمه ذکواتی، تهران: نشر نی، چاپ اول.
12
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412) ، المفردات فی غریب القرآن، دمشق: دارالعلم، دارالشامیه.
13
رستگار، ایرج(1388)، مبانی ارتباطات( انسانی جمعی)، تهران: انتشارات مبنای خرد، چاپ اول.
14
زرنگار، احمد(1391)، مبانی ارتباطات اجتماعی از منظر قرآنی، تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما، چاپ اول.
15
سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله (1419 ق)، ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات چاپ اول.
16
ستوده، رضا( 1360)، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار التعارف للمطبوعات چاپ اول.
17
سمرقندی، نصربن محمدبن احمد (1400 ق)، بحرالعلوم، بیروت: دارالفکر، چاپ سوم.
18
سورین، تانکارد، ورنرجی و جیمز دبلیو (1388)، نظریه های ارتباطات، ترجمه دکتر علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
19
شیبانی، محمد بن حسن(1413 ق)، نهج البیان عن کشف معانی القرآن، تهران: بنیاد دائره المعارف الاسلامی، چاپ اول.
20
طالقانی،سید محمود(1381)، پرتویی از قرآن، شرکت سهامی انتشار.
21
طباطبایی، سید محمدحسین(1374)، ترجمه تفسیرالمیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
22
طریحی، فخرالدین(1375)، مجمع البحرین، تهران: کتاب فروشی مرتضوی، چاپ سوم.
23
طوسی، محمد بن حسن (1410)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالاحیا التراث العربی، چاپ اول.
24
طیب، سید عبدالحسین (1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام، چاپ دوم.
25
فراهیدی، خلیل ابن احمد( 1410 ق)، کتاب العین، قم: انتشارات هجرت، چاپ دوم.
26
فیض کاشانی، ملا محسن (1418 ق)، الاصفی فی تفسیر القرآن، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول.
27
قرشی، سید علی اکبر(1371)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم.
28
گیل، دیوید و بریجت آدامز(1384)، الفبای ارتباطات، ترجمه رامین کریمیان و همکاران، تهران: دفتر مطالعات توسعه و رسانه ها.
29
مصطفوی، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات قرآن کریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
30
مکارم شیرازی، ناصر (1353)، تفسیر نمونه، قم: انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
31
مهیار رضا (1420 ق)، فرهنگ ابجدی عربی فارسی، دارالکتب الاسلامیه.
32
واعظ زاده خراسانی، نحقیق (1377)، ترجمه تفسیر جوامع الجامع، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، چاپ دوم.
33
هاشمی رفسنجانی، علی اکبر( 1388)، تفسیر راهنما، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
34
هاشمی رفسنجانی، علی اکبر(1388)، فرهنگ قرآن، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
35
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه شبکه مسلمانان میانهرو در اعمال قدرت نرم آمریکا؛ با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران
مقاله حاضر با اتخاذ رویکرد تحلیلی متکی بر تبیین ماهیت قدرت نرم از سوی نظریهپرداز اصلی آن، جوزف نای به چیستی، اجزا و اهداف آن پرداخته و از سوی دیگر با برداشتی تفسیری- تحلیلی از قرآن کریمجریان نفاق را به عنوان شبکهای پیشینی و مهیّا برای پیشبرد اهداف قدرت نرمِ دشمن علیه حکومت اسلامی معرفی مینماید. نتایج این بررسی دلالت بر آن دارد که قدرت سیاسی جریان نفاق، همپای قدرت حکومت دینی افزایش یافته و طبق الگوی قدرت نرم جوزف نای با ایجاد اختلال سیاسی در قدرتِ حکومت دینی بخشی از نظام سیاسی حکومت مخاطب را جذب دشمن کرده و زمینههای تغییر ماهیت نظام سیاسی دینی یا تغییر رفتار آن را فراهم میکند. سؤالی که در اینجا مطرح است این که جریان نفاق (مسلمانان میانهرو به تعبیر جوزف نای) در حکومت دینی چه نقشی را در اعمال قدرت نرم دشمن ایفا مینماید؟ فرضیه ما این است که آنچه در نظریه قدرت نرم جوزف نای تحت عنوان "شبکه مسلمانان میانهرو" آمده است که موجب اختلال سیاسی در قدرتِ حکومت دینی و حصول نرمِ نتایج در تغییر ماهیت یا رفتار آن میشود، منطبق بر ویژگیهای جریان نفاق در قرآن است که این جریان در جمهوری اسلامی ایران با نام "اسلام آمریکایی" شناخته میشود.
https://www.spba.ir/article_81289_88742ce6ea28d76c83e2644eb80bb588.pdf
2018-08-23
56
77
قدرت نرم
نفاق؛ مسلمانان میانه رو
حکومت دینی
جمهوری اسلامی ایران
جلیل
دارا
jaliledara@gmail.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
خاکی
khaki@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
قرآن کریم
1
بشیریه، حسین(1386)، آموزش دانش سیاسی، تهران: نشر نگاه معاصر.
2
پزشکی، محمد و دیگران (1378)، انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن، تهران: دفتر نشر معارف.
3
حکیم، سید محسن (1404 قمری)، مستمسک العروه، مکتبه المرعشی، قم.
4
خمینی، روح الله (1389)، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
5
خمینی، روح الله (1401 قمری)، کتاب الطاهره، قم: موسسه اسماعیلیان.
6
دهقان، حمید (1382)، انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخی، قم: موسسه انتشارات مدین.
7
اصفهانی، راغب (1383)، المفردات فی غریب القرآن،ترجمه و تحقیق غلامرضا خسروی حسینی، تهران: نش المکتبه المرتضویه الاحیا آثار الجعفریه، جلد 4.
8
طباطبایی، محمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، دفترانتشارات اسلامی، جلد 5، ص 193.
9
طبرسی (1415)، مجمع البیان، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات، ج 3، ص 217.
10
طلوعی، محمود (1385)، فرهنگ جامع علوم سیاسی، تهران: نشر علم.
11
عبدالله خانی، علی (1385)، رویکردها و طرح های آمریکایی درباره ایران، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.
12
حلی، علامه (1415 قمری 1379)، کشف المراد، حسن بن یوسف، قم: موسسه نشر اسلامی، ج 1 ، ص 427.
13
فوران، جان (1377)، مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سال های پس از انقلاب اسلامی، ترجمه احمد تدین، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
14
قاسمی، فرهاد (1391)، اصول روابط بین الملل، تهران: نشر میزان.
15
قریشی، علی اکبر (1371)، قاموس قرآن، قم: دارالکتب الاسلامیه، نوبت ششم.
16
قریشی، علی اکبر (مهر 1383)، تهران موسسه فرهنگی مطالعاتی و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، چاپ دوم.
17
مهدوی کنی، محمدرضا (1387)، خاطرات آیت الله مهدوی کنی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
18
Bahman Baktiari, Parliamentary politics in revolutionary Iran: the institutionalization of factional politic, University of Florida Publications, 1996
19
John Arquilla and David Ronfledt, The Emergence of Neopolitik: Toword and American Information strategy (Santa Monica: RAND Corporation, 1999
20
Nye, Joseph S, "Hard and soft power in a Global Information Age" in: Mark Leonard, Reordering the World. (London( The Foreign Policy Center 2002
21
Nye, Joseph S, " Limits of American Power" Political Science Quarterly Vol. 117, NO.4, 2002-2003
22
Nye, Joseph S, Soft Power: The Means To Success in World Politics, New York: Public Affairs, 2004
23
Nye, Joseph S, Soft Power and Public Diplomacy, London, Portcullis House, 2010
24
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست و حکومت و نفوذ جریانی: مطالعهی موردی ایران قاجاری
این پژوهش با هدف تبیین و ریشه یابی نفوذ و براندازی نرم در تاریخ ایران و تولید محتوای علمی و روش مند در این باره، با بهره گیری از روش تاریخی و جمع آوری داده ها به شیوه اسنادی و کتابخانه ای، در صدد پاسخ گویی به این سوال بوده که نفوذ جریانی چیست و طلیعه آن در سیاست و حکومت معاصر کدام است؟ برای دستیابی به این هدف، چارچوب مفهومی «نفوذ جریانی» با تلفیق دو مفهوم «نفوذ» و « جریانهای اجتماعی» و ارائه مدل شماتیک ارتباط این دو مفهوم در شکلدهی به مفهوم « نفوذ جریانی» موردبررسی قرار گرفته است.در این نوشتار، جریان فراماسونری به عنوان نمونه انتخاب شد و پیرامون آن مساله نفوذ بررسی گردید و در نهایت این نتیجه به دست آمد که این نفوذ جریانی در ابتدا توسط جریانهای سیاسی- اجتماعی متصل به قدرتهای بزرگ دوران قاجار بهویژه انگلستان ذیل مسلک فراماسونری شکل گرفته و سپس توسط نسلهای بعدی جریان وابستگی ادامه یافته است. آغازی که نفوذ شبکهای را با ارائه ارکان سهگانه« بینش، گرایش و کنش» جریان با استفاده از مفاهیم ملهم از ورای مرزها، در سپهر سیاست و حکومت ایران ریشهدار کرده است.
https://www.spba.ir/article_81291_9a6e66f863fb1957e514841018426ad5.pdf
2018-08-23
78
105
نفوذ جریانی
پروژه نفوذ
استعمار
ملکم خان
امپریالیسم
غلامرضا
خواجه سروی
moballegh.isu@gmail.com
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حامد
کیانی مجاهد
h.kiany@isu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مسائل ایران دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
AUTHOR
اتحادیه، منصوره(1361)، پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت؛ دوره اول و دوم مجلس شورای ملی، تهران: نشر گستر.
1
اکبری، محمد علی (1384)، چالش های عصر مدرن در ایران عهد قاجاری، مجموعه مقالات. تهران: موسسه انتشارات روزنامه ایران.
2
الگار، حامد (1359)، نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطه، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران: نشر توس.
3
الوانی، مهدی (1386)، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی، چاپ سی و یکم.
4
آخوندزاده، میرزا فتحعلی (1357)، الفبای جدید مکتوبات، گردآورندگان حمید محمد زاده و حمید آراسلی، تبریز: نشر احیا.
5
آدمیت، فریدون (1340)، فکر آزادی و مقدمه مشروطیت، تهران: نشر سخن.
6
آدمیت، فریدون (1351)، اندیشه ترقی و حکومت قانون هر سپهسالار، تهران: خوارزمی.
7
آدمیت، فریدون (بی تا)، ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران، ج1 ، تهران: انتشارات پیام.
8
آقاحسینی، علی رضا؛ مهدی پور، آسیه (1392)، «شالوده شکنی گفتمان موج اول روشنفکری در ایران: میرزا ملکم خان، آخوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی»، دانش سیاسی، شماره 18، از 45 تا 58.
9
پالمر، مونتی و اشترن، لاری و گایل، چارلز (1367)،نگرشی جدید به علم سیاست، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه.
10
جعفریان، رسول (1369)، بررسی و تحقیق در تاریخ مشروطیت ایران، قم: انتشارات طوس.
11
جمال زاده، ناصر؛ منتظری، مصطفی (1390)، «بررسی دکترین سیاسی-فرهنگی میرزا ملکم خان ناظم الدوله»، مطالعات سیاسی، شماره 13، از 163 تا 192.
12
حائری، عبدالهادی (1364)، تشییع و مشروطیت در ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر.
13
خان ملک ساسانی، احمد (1383)،دست پنهان انگلیس در ایران، تهران: نشر خلیلیان.
14
خان ملک ساسانی، احمد (بی تا)، سیاست گران دوره قاجار، تهران: انتشارات بابک، ج 1.
15
خسروپناه، عبدالحسین (1389)، جریان شناسی ضد فرهنگ ها، قم : نشر تعلیم و تربیت اسلامی.
16
دهخدا، علی اکبر (1385)، لت نامه دهخدا.
17
دهقانی فیروز آبادی، سید جلال ( بهار1390)، «فناوری های قدرت در جنگ نرم»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، شماره مسلسل 51
18
رائین، اسماعیل (1347)، حقوق بگیران انگلیس در ایران، تهران: انتشارات جاویدان.
19
رائین، اسماعیل (1357)، فراموش خانه و فراماسونری در ایران، تهران: نشر لیلا، چاپ اول، ج 1.
20
شاه آبادی، حمیدرضا (1378)، تاریخ آغاز فراماسونری در ایران، تهران: سوره مهر.
21
شجیعی، زهرا (1372)، نخبگان سیاسی ایران، تهران: انتشارات سخن، ج 4.
22
طاهری مقدم، سید محمد؛ بوچانی، ابراهیم (1394)، «میرزا ملکم خان ناظم الدوله و تأملی بر اندیشه های آموزشی او»، جستار های تاریخی، شماره 11، از 73 تا 88.
23
طباطبایی، محمدحسن (1380)، نفوذ فراماسونری در مدیریت نهادهای فرهنگی، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
24
غفاری، مسعود؛ رادمرد، محمد (1393)، علوم سیاسی، شماره 37، از 63 تا 94.
25
کسروی، احمد (1363)، تاریخ مشروطه، تهران: امیرکبیر.
26
گازرانی، سعید؛ امینی، رضا (1389)، « تعارض دین و مدرنیته در اندیشه روشنفکران غیر دینی عصر مشروطه: مقایسه آخوندزاده و ملکم خان»، مطالعات سیاسی، شماره 8، از 147 تا 174.
27
گودرزی، غلامرضا( 1383)، دین و روشنفکران مشروطه، با مقدمه غلامعلی توسلی، تهران: اختران.
28
لغت نامه اینترنتی آکسفورد
29
لغت نامه اینترنتی کمبریج
30
لغت نامه لی روبرت
31
مجموعه روزنامه قانون، انتشارات کویر، زمستان 1369.
32
محمود، محمود (بی تا)، تاریخ روابط ایران و انگلیس در قرن 19، تهران: شرکت نسبی اقبال و شرکاء، ج.5
33
محیط طباطبایی، محمد (بی تا)، مجموعه آثار میرزا ملکم خان، تهران: انتشارات علمی، ج 1.
34
مدد پور، محمد (1372)، سیر تفکر معاصر، کتاب اول تا پنجم، تهران: انتشارات تربیت.
35
مدنی، جلال الدین (1380)، تاریخ سیاسی معاصر ایران، قم: دفتر انتشارات اسلامی، ج 1.
36
مطهر نیا، مهدی (1378)، تبیینی نوین بر مفهوم قدرت در سیاست و روابط بین الملل، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه.
37
معین (1386)، لغت نامه معین.
38
ملکی، حسین (1394)، نقش فراماسون ها در تاریخ معاصر ایران، تهران: نشر اشاره.
39
مورهد، گریفین (1386)؛ رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران: مروارید.
40
موسسه فرهنگی قدر ولایت (1387)، نقش روشنفکران در تاریخ معاصر، تهران: نشر قدر ولایت.
41
میرزا ملکم خان (بی تا)، کتابچه اصول ترقی.
42
نای، جوزف (1387)، قدرت نرم، ترجمه سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، چاپ اول.
43
نفیسی، سعید (1344)، نیمه راه بهشت، تهران: امیرکبیر.
44
نورایی، فرشته (1352)، تحقیق در افکار میرزا ملکم خان ناظم الدوله، تهران: امیرکبیر.
45
Avery, Peter et al. (1991). The Cambridge History of Iran: From Nadir Shah to the Islamic Republic. Cambridge: Cambridge University Press.
46
Bernal, Martin (2006), The Black Athena, London: Rutgers University Press.
47
Gheissari, Ali; Vali Nasr (2009), Democracy in Iran: History and the Quest for Liberty. New York: Oxford University Press.
48
Katouzian, Homa (2000), "European Liberalism and Modern Concept of Libertyin Iran", Journal of Iranian Research and Analysis, Vol. 16, November.
49
Merriam Webster (2016) Merriam Webster's Collegiate Dictionary, United States of America, by Merriam Webster.
50
Sajo, Anderas (2004), Human Right with Modesty: The Problem of Universalism,
51
Naren Chitty et al. (2016), he Handbook of Soft Power (Routledge International Handbooks), Routledge Press.
52
Amanat, abbas (2014), The Information Revolution and Power, Current History. Vol. 113, No. 759: pp. 19-22.
53
ORIGINAL_ARTICLE
تضمّنات سیاسی – اخلاقی اقتصاد بازار آزاد و امکانات مقایسه ای – بومی آن در فلسفۀ فطرت
.اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد در نگاه اول، چندان دلالت سیاسی و اخلاقی صریحی ندارد و چنان مینماید که تنها به حوزهی معاش و اقتصاد محدود میماند اما داعیههای اخلاقی و سیاسی این شیوهی اقتصاد ورزی را مورد ردیابی قرار داد. تقلیل پیدا کردن انسان به موجود طالب سود و حاوی استلزام ذاتی با خودپرستی رادیکال از جملهی پیش فرضهای بنیادی نظریهی بازار آزاد به شمار میرود. آدام اسمیت بر این باور است که بازار، پدیدهای خودجوش و خودسامانگر است و دستی نامرئی –در غیاب هر گونه دخالت بیرونی- میتواند امور اقتصادی (و اجتماعی) را بسامان کند. اما وفق آموزهی فطرت انسان دارای وجودی الهی است و همین شاخصهی وجودی نیز او را مبدل به موجودی کمالجو و کمالگرا کرده است. انسان اقتصادی در اندیشهی فطرتگرا موجودی صاحب کرامت است که اقتصاد برای او کارابزاری برای جلب رضایت الهی و قرب به اوست گواینکه اقتصاد منفک از اخلاق و جمع، برای او موجد اعتباری جامع نبوده و او اقتصاد را یکی از اقنومهای زیستی انسان در نظر میگیرد که در عین حال، مقوم اخلاق و جمع نیز خواهد بود. کارکردهای اقتصاد در نظام اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد منبعث از لیبرالیسم با کارکردهای اقتصاد در نظام سیاسی مبتنی بر اندیشهی فطرتگرا عمیقاً با یکدیگر متخالفند و هیچ آشتی و سازشی نمیتوان مابین آنها برقرار کرد.
https://www.spba.ir/article_81293_f701b1de264af841fa63948628da2446.pdf
2018-08-23
106
129
اقتصاد
بازار آزاد
اندیشهی فطرتگرا
اخلاق
مجتبی
زارعی
zare6565@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
نهج البلاغه (1379)، گردآورنده: شریف الرضی، محمدبن حسین، ترجمه: فیض الاسلام اصفهانی، علی نقی، تهران: موسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الاسلام.
2
ابن سینا (1392)، اشارات و تنبیهات، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
3
اسمیت، آدام (1357)، ثروت ملل، ترجمه سیروس ابراهیم زاده، تهران: پیام.
4
آیت الله جوادی آملی، عبدالله (1378)، تفسیر موضوعی قرآن (فطرت در قرآن)، قم: اسراء، جلد دوازدهم.
5
آیت الله جوادی آملی، عبدالله (1379)، مبادی اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن)، قم: اسراء، جلد دهم، چاپ سوم.
6
آیت الله مطهری، مزتضی (1392)، فطرت، تهران: صدرا.
7
علامه طباطبایی، سید محمدحسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.
8
وحیدی، حسین (بی تا)، تاریخ عقاید اقتصادی از آغاز تا پایان سوسیالیسم، تهران: سنائی.
9
Baylin, Bernard (1992), The Ideological Origins of the American Revolution,The Belknap Press of Harvard University Press
10
Hanley, Ryan Patrick (2009), Adam Smith and the Character of Virtue,
11
Cambridge University Press
12
Hutcheson, Francis (2006), Logic, Metaphysics, and the Natural Sociability of Mankind, Liberty Fund INC
13
Mandeville, Bernard (1988), The Fable of The Bees: Or Private Vices, Public Benefits, Liberty Fund INC
14
Rawls, John (1999), A Theory of Justice, Belknap Press of Harvard University Press
15
Sen, Amartya Kumar (2000), Development as Freedom, Alfred A. Knopf Inc
16
Smith, Adam (1977), An Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of the Nations, University of Chicago Press
17
Smith, Adam (2000), The Theory of Moral Sentiments, Prometheous Books Press
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مفهوم قدرت و منابع تشکیل دهنده آن از دیدگاه جوزف نای ( سخت، نرم، هوشمند )
بررسی و تجزیه و تحلیل مفهوم قدرت یکی از موضوعات اساسی و مورد علاقه اندیشمندان حوزه علوم سیاسی بوده است. پژوهش حاضر در صدد تحلیل مفهوم قدرت و منابع تشکیل دهنده آن در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل است. هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سئوال مهم است که قدرت چیست، دارای چه وجوهی است و هر کدام از این وجوه دارای چه منابعی هستند؟ یافته های این پژوهش نشان دهنده این واقعیت است که در نظر اندیشمندان مختلف و به خصوص نای ، قدرت دارای سه وجه سخت، نرم و هوشمند است. حرکت جریان قدرت از منابع سخت آن شامل اجبارکنندگی، تهدید و استفاده از ابزار الات نظامی به سمت اقناع، تولید جذابیت و استفاده از ابزارهای نرم مانند فرهنگ، ارزش های سیاسی و مطلوبیت های سیاست خارجی و در نهایت استفاده از راهبردی بهینه و مدیریتی مدبرانه از منابع قدرت که از آن به قدرت هوشمند تعبیر می شود بوده است. این سیالیت، از حالتی به حالت دیگر در آمدن و تغییرات دائمی قدرت ناشی از جوهر قدرت و تغیرات ایجاد شده در بازیگران و محیط پیرامونی آن است، به طوری که مفهوم قدرت در هر زمانی در حال تغییر شکل و بازسازی خود مطابق با شرایط محیطی و بازیگران آن است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از شیوه مطالعه کتابخانه ای، کوشیده است تا با استفاده از منابع علمی و پژوهشی معتبر به این سئوال پاسخ دهد و به ارزیابی و تحلیل نظریه نای بپردازد.
https://www.spba.ir/article_81294_0fe0d6857655004ac86196d055978617.pdf
2018-08-23
130
153
جوزف نای
قدرت
قدرت سخت
قدرت نرم
قدرت هوشمند
حسین
فتاحی اردکانی
fattahi624@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
حسین
مسعودنیا
h.masoudnia@ase.ui.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
سیدجواد
امام جمعه زاده
javad@ase.ui.ac.ir
3
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
آدمی، علی و قرشی، سپیده مهدیه (1395)، افول قدرت نرم آمریکا: شاخص ها و مؤلفه ها، فصلنامه سیاست جهانی، سال5، شماره 4.
1
احمدی، یعقوب (1391)، « فرهنگ سیاسی جوامع اسلامی» ( با تأکید بر بررسی وضعیت ارزش های رهاینده)، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال نهم، زمستان 1392، شماره 1 (پیاپی 33).
2
بشیر، حسن (1391)، « جنگ غزه و قدرت هوشمند ایران »، ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره 32و به نقل از ( آشنا، 1388).
3
پیشگاهی فرد، زهرا و دیگران (1390)، « جایگاه قدرت نرم در قدرت ملی با تأکید بر ج ا ایران»، فصلنامه راهبرد، سال بیستم، ش 61.
4
تاجیک، محمدرضا (1377)، قدرت و امنیت در عصر پسامدرنیزم، انتشارات لقمان.
5
تافلر، آلوین (1375)، جابجایی در قدرت، ترجمه شهین دخت خوارزمی، انتشارات سیمرغ.
6
جیانگ لی، مینگ (1390)، قدرت نرم، پرورش یا طبیعت، عسگر قهرمانپور بناب، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
7
حافظ نیا، محمدرضا، (1389)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ 17، انتشارات سمت.
8
دانش نیا، فرهاد (1395)، قبض و بسط مفهوم قدرت در سامان فکری جوزف نای، نشریه جستار های سیاسی معاصر، سال 4، شماره 3 (پیاپی 9).
9
دوورژه، موریس (1358)، جامعه شناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی، تهران، جاویدان.
10
دهخدا، علی اکبر (1373)، لغت نامه دهخدا، جلد های 11، 14 و 36، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
11
راسل، برتراند (1367)، قدرت، ترجمه نجف دریا بندری، تهران ، امیرکبیر.
12
زنجانی، عمید (1366)، فقه سیاسی، ج1 ، تهران، امیرکبیر.
13
سجاد پور، سید محمدکاظم و مهدی زاده، علی( 1391)، « اجرای سیاست خارجی، قدرت نرم و ارتباطات»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره 7.
14
سوری قریلوند، حسین و رشیدی، مهدی (1390)،« بررسی نظری مفهوم قدرت نرم و منابع آن در ایران»، فصلنامه امنیت نرم، سال اول، شماره اول.
15
شهرستانی، حسین (1391)، « حوزه خصوصی و قدرت نرم دولت»، ماهنامه سوره، شماره 63-62.
16
عیوضی، محمدرحیم و پارسا، ونا (1392)، الگوی تحلیلی قدرت نرم و سیاست بین الملل، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره 9.
17
قنبرلو، عبدالله (1390)، «الگوهای قدرت نرم در خاورمیانه»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، سال اول، شماره اول.
18
کرباسی، وحید (1391)، «بررسی و نقد قدرت نرم»، فصلنامه ره آورد سیاسی، سال9، شماره 36.
19
کوئن، بروس (1372)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه توسلی و فاضل، تهران، نشر اقبال.
20
متقی، ابراهیم (1387)، « قدرت هوشمند و استراتژی تغییر چهره آمریکا در دوره اوباما»، فصلنامه مطالعات بسیج، شماره 41، سال11.
21
نای، جوزف (1382)، « قدرت نرم، سیاست خارجی»، ترجمه حسینی مقدم، فصلنامه راهبرد، شماره 29.
22
نای، جوزف (1392)، آینده قدرت، ترجمه احمد عزیزی، تهران: نشر نی.
23
نای، جوزف (1387)، قدرت نرم، ترجمه سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
24
نای، جوزف (1387)، قدرت در عصر اطلاعات: از واقع گرایی تا جهانی شدن، ترجمه سعید میرترابی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
25
معین، محمد (1388)، فرهنگ فارسی، جلد 2، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ صدم.
26
نای، جوزف(1389)، قدرت نرم ابزار های موفقیت در سیاست بین الملل، ترجمه سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: امام صادق (ع).
27
نای، جوزف (1390)، « گفتگوی اینترنتی با جوزف نای مبدع نظریه قدرت نرم»، ماهنامه روابط فرهنگی، سال اول، ش 4.
28
هالستی، کی .جی (1373)، مبانی تحلیل سیاست بین الملل، ترجمه بهرام مستقیمی و مسعود طارمسری، تهران: دفتر مطالعات سیاسی بین المللی.
29
هرسیج، حسین (1390)، «تجزیه و تحلیل ویژگی ها، مبانی و مؤلفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره 3.
30
Baylis, John. (2001). International and Global Security in the Post-cold War Era, in The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations, Oxford University Press.
31
Cowie. A.P. (1989). Oxford Advanced Learners Dictionary. U K: Oxford U.
32
Dutta-Bergman, Mohan J. (2006). U.S Public Diplomacy in the Middle East: A Critical Culture Approach, Journal of Communication Inquiry, Volume 30, Number 2. University Press.
33
Goldberger, Marnin. (1995). Research-Doctorate Programs, Washington, D.C, National Academy Press.
34
ORIGINAL_ARTICLE
نظام جامع اطلاع رسانی بسیج از الزامات شکل دهی به قدرت نرم ارتش 20 میلیونی
مقابله با انواع تهدیدهای نرم، نیازمند قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است تا نظام با استواری باقی بماند و فرهنگ تفکر انقلاب، جهانی شده و در جهان استقرار یابد. دستگاهها و نهادهای انقلابی باید زمینهساز و شکلدهنده به این قدرت نرم بوده و توانایی مقابله با هر نوع تهدید را داشته باشند.بسیج یکی از دستگاههایی است که با تأکید بر توان مردم، از جبهههای مقاوم برای مقابله با تهدیدهاست که با استقرار نظام جامع اطلاعرسانی تقویت میشود. طراحی و استقرار این نظام، دارای الزامها و ملاحظههایی است که در اینجا از منظر مدیران و متخصصان بسیج به آن میپردازیم.هدف این پژوهش، شناخت شیوة طراحی، پیادهسازی، استقرار و ادارة نظام جامع اطلاعرسانی در بسیج مستضعفین از منظرمتخصصان، سرآمدان و مدیران اطلاعرسانی است و با استفاده از روش کیو و با جمعیتی هفتادنفری از متخصصان، به ارائه نتایج و دستاوردها میپردازد. نتیجه نشان میدهد ایجاد یک نظام جامع اطلاعرسانی، نهتنها دارای رویکردهای خاص مدیریتی در اداره است، بلکه از چهارچوبهای معین و الزامهای مشخصی نیز پیروی میکند. بررسی انجامشده با استفاده از روش کیو، نتیجة تفکیک میان دو گونه دیدگاه مدیران و مسئولان بسیج، با دیدگاه کارگزاران و فعالان بسیج را مقابل ما نهاد. این امر نهتنها میتواند در ارائه ملاحظههای ادارة رسانه نقش داشته باشد، بلکه در تولید محتوا و عمل نیز مؤثر است
https://www.spba.ir/article_81295_a8e77dd720f2f327fde8b091a24384cd.pdf
2018-08-23
154
179
قدرت نرم
نظام جامع اطلاع رسانی
بسیج
الزامات استقرار نظام
متخصصان ومدیران
سید رضا
نقیب السادات
bagherzadehyounes@yahoo.com
1
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
اسماعیل
احمدی
ostadyaser@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
دهشیار، حسین؛ مرتضی نور محمدی (1389)، « قدرت در عصر اطلاعات»، مجله سیاست دفاعی، شماره 18 و مسلسل 69.
1
گزنی، ع. (1380)، «سازماندهی اطلاعات در نظام های بازیابی اطلاعات، کتابداری و اطلاع رسانی»، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد استان قدس رضوی، 95-70.
2
امام خمینی (1359)، صحیفه نور، تهران، دفتر نشر آثار امام خمینی(ره).
3
معتمد نژاد، ک. (1385)، وسایل ارتباط جمعی (جلد اول)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
4
مک کوییل، د. (1382)، درآمدی بر نظریه رتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تخران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
5
نقیب السادات، سید رضا (1381)، نقش بسیج دانشجویی در دانشگاه ها، تهران: سازمان تحقیقات خودکفایی.
6
نقیب السادات، سید رضا (1395)، « مدل کارآمد اطلاع رسانی و تبلیغات در امداد»، کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاونت آموزش و پژوهش، تهران.
7
نوروزی، آزاد. ا. (1386)، نظریه عمومی نظام ها در کتابداری و اطلاع رسانی، بازیابی از سایت آفتاب.
8
برکوری، ا. و. (1378)، مدیریت ارتباطات، ترجمه م. ا. ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
9
http://www.global.britanniaca.com/topic/information-system.
10
http://www.businessdictionary.com/definition/information-system.html#ixzz3q34JRISO.
11
Information theory, Encyclopaedia Britannica.
12
Sayre, Kenneth M. (1998), Information theory, In E. Craig (Ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy, London: Routledge.
13