per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
7
27
40919
Original Article
فرهنگ اسلامی در تقابل با نسبیت فرهنگی
Islamic culture in opposition to cultural relativism
احمدرضا بسیج
basij_581@yahoo.com
1
دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و منابع اسلامی. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
نسبیت فرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگها و اعتقاد به این که فرهنگها قیاس ناپذیرند؛ زیرا شرایطی که فرهنگها در قالب آنها شکل میگیرند متفاوت هستند؛ پس فرهنگ هیچ ملتی با فرهنگ دیگر ملل قابل قیاس نیست. نقطه مقابل نسبیت فرهنگی، قوم مداری است که اعتقاد به برتری فرهنگ خود بر دیگر فرهنگها دارد.موضوع این مقاله، تبیین نظری و راستیآزمایی نسبیت فرهنگی از منظر گزارههای دین مبین اسلام است.سوال اصلی پژوهش این است که آیا میتوان برای فرهنگها معیار و میزانی در جهت راستی و درستی یا ناراستی و نادرستی در نظر گرفت و آیا همه فرهنگها از سطح ارزشمندی یکسانی برخوردار هستند؟ در این نوشتار با توجه به موضوع تحقیق، روش تحقیق به صورت مطالعه کتابخانهای دنبال شده و موضوع بحث با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد. نگارنده ضمن تبیین معتقدات نسبیگرایان، با استفاده از آیات قرآن راه سومی را معلوم نموده است که نه نسبیتگرایی مطلق است و نه قوم مداری مطلق. از منظر قرآن حقمداری مطرح است و لذا در برخی امور اطلاق حاکم و بر برخی امور نسبیت جاری است.
Cultural relativity means that all of the cultures are valuable and also refers to the belief based on which the cultures are incomparable, since the conditions in which the cultures are formed are different. Therefore, the culture of no nation is comparable with the culture of other nations. The antithesis of cultural relativity is ethnicity which believes in the superiority of its own culture over the other cultures. The subject of this paper is theoretical clarification and validity testing of cultural relativity in view of the principles of the Islam true religion. The main question of this research is that whether a criterion and standard can be considered for the cultures in terms of the truth and correctness or falsity and incorrectness and also all of the cultures enjoy the same level of valuation or not. Considering the research topic in this study, the research method is followed in a library-based manner and the topic of discussion is examined by the descriptive and analytical method. while clarifying the beliefs of relativists is considered absolute relativism nor absolute ethnicity, but it is right-orientation in Qur'an's view and so absoluteness governs in some affairs and relativity in some others.
https://www.spba.ir/article_40919_b786ae9f3311f5f7f0fd3c6ff2281899.pdf
فرهنگ
ارزش
هنجار
نسبیت
نسبیت فرهنگی
نظام ارزشی اسلام
culture
Value
norm
Relativity
cultural ralativity
value system of Islam
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
28
47
40920
Original Article
جنگ سایبری از منظر حقوق بین الملل با نگاه به دستورالعمل تالین
Cyber warfare from the Perspective of International law with regard to Tallinn Instruction
سهراب صلاحی
salahi.sohrab@gmail.com
1
سید مهدی کشفی
s.mehdikashfi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران
توسعه فناوری، اینترنت و ارتباطات و تجارت رایانهای، با درنوردیدن ثغور، عرصه نوینی از فعالیتهای انسانی را بازکرده و موجب تضعیف مشروعیت قوانین بر اساس مرزهای جغرافیایی شده است. پدیده حاضر، مرز جدیدی میان دنیای سایبری و دنیای حقیقی به وجود آورده که تهدید بزرگی در مقوله فقدان قانون و همچنین عدم امکان اجرای تمام و کمال قانون احساس میشود. استفاده دولتها از فضای ناامن سایبری، زمینه را برای بسیاری از هم نوعان خود جهت خرابکاری، اخلال، ترور، جاسوسی و دیگر جرائم مرتبط هموار ساختهاند. اقدام به قانونگذاری در برخی کشورها، بسته به میزان پیشرفت در دنیای فناوری، جامعه بینالمللی را نیز به فکر واداشته که بتواند در این آشفته بازار فضای مجازی، اقدامی هرچند اندک بهمنظور تلطیف این فضا انجام دهد. مقالات و کتب منتشره در سالهای اخیر تاثیر شگرفی در توجه جهانیان به این جبهه جنگی داشته است. نوشتار حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال کلیدی است که جنگ سایبری چیست و آیا اقدامات مخرب سایبری از سوی کشورها میتوانند موجد عناصر تجاوز و مشمول جرائم بینالمللی، توسل به زور و بالتبع مسئولیت بینالمللی دولتها باشند؟ جهت یافتن پاسخ به چنین پرسشی باید به جستجو در اسناد بینالمللی همچون منشور ملل متحد، کنوانسیونهای حقوق جنگ و حقوق بشردوستانه و همچنین دستورالعمل تالین در خصوص جنگهای سایبری پرداخت. هرچند دستورالعمل اخیر، از نظر جرم انگاری و ارائه راهکار، با وجود کپیبرداری از مواد کنوانسیونهای با موضوع بشردوستانه، بالنسبه جامع و کامل بوده اما ماهیت ارشادی آن، مانع بزرگی در برابر لازم الاجرا و آمره بودن آن مینماید. با این وجود، بررسی آن به عنوان تنها منبع بینالمللی با موضوع حقوق بینالملل قابل اعمال در نبردهای سایبری، خالی از لطف به نظر نمیرسد.
Technology development, internet and computer communications and commerce with traversing around has opened a new era of human activities and this undermine the legitimacy of laws is based on geographical boundaries. The new frontier of cyberspace and the real world phenomena have created a great threat in terms of the lack of full implementation of the law is necessary. Using states of the insecure cyber-ground for many of other states to vandalism, sabotage, assassinations, espionage and other crimes have been paved. Action legislation in some countries, depending on the progress in the technology world, the international community also let to think that this mess in cyberspace, though little action in order to soften the space to do this. Published books in recent years have had a dramatic impact on the world’s attention to this issue. The article seeks to answer the key question of what cyber warfare and cyber whether the country can generate destructive acts of aggression and crimes under international government is force, and consequently international responsibility. Find the answers to these questions should be sought in international documents such as the UN Charter, the convention on the law of war and humanitarian law, as well as international on cyber warfare Tallinn regarding cyber war. Although latter guidelines, in terms of criminalization and offer some solution to some extent is a copy of the Convention of humanitarian right, but it is to a large extent comprehensive, but its guided nature is a major obstacle to its entry into force. However, examining it as a matter of international law appliance, the only international source of cyber warfare, does not seem unpleasant.
https://www.spba.ir/article_40920_21919a06e980ce4c05b82bcebb7be58c.pdf
اقدامات مجرمانه سایبری
حقوق بینالملل
دستورالعمل تالین
حقوق بینالملل بشردوستانه
حقوق مخاصمات مسلحانه
Cyber crimes
international rights
International Humanitarian Law
Rights
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
48
71
40921
Original Article
بررسی نرم افزار گرایی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران از منظر پدافند غیرعامل
America's Foreign Policy toward Iran from the Perspective of Integration Software Reviews Passive defense
محمد نظری
shabe.rahmat72@gmail.com
1
حسین خالدی
mohamadtaha313@gmail.com
2
مراد دلالت
moraddelalat@yahoo.com
3
دانشگاه شیهد بهشتی
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
قدرت دارای دولایه سخت و نرم است. قدرت نرم عبارت است از: " توانایی کسب آنچه میخواهید، از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش." در طول حدود هفت دهه اخیر از اتحاد استراتژیک تا قطع روابط و درگیری نظامی را میتوان در پرونده مناسبات ایران و آمریکا مشاهده کرد. بر این اساس این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی درصدد بررسی نقش و ابعاد قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از منظر پدافند غیرعامل است. بر اساس یافتههای پژوهش، بررسی مناسبات آمریکا با جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده این واقعیت است که در دهه اول پیروزی انقلاب، آمریکا بیشتر از قدرت سخت علیه ایران استفاده کرده است که نمونه بارز آن، تحریمهای اقتصادی، حمله به طبس و همکاری آمریکا با عراق در طول جنگ تحمیلی و وقوع درگیریهای مستقیم و غیرمستقیم نظامی این کشور با ایران است. با شکست آمریکا در کاربرد قدرت سخت علیه ایران، این کشور به استفاده از قدرت نرم علیه ایران توجه بیشتری کرده است. بر همین اساس سیاست آمریکا در برابر ایران به ویژه پس از یازده سپتامبر آمیزهای از شاخصهای نرم و سخت است که یکی در مقام بسترساز، مکمل و توجیهکننده دیگری عمل میکند. درنتیجه در سیاست دفاعی کشور توجه به پدافند غیرعامل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
Power has two layers of hard and soft power. Soft power is the "ability to earn what you want, through attraction rather than coercion or reward." During about seven recent decades of strategic alliance to cut ties and military conflicts has been able to be observed in the case of relations between Iran and America. Accordingly, this descriptive-analatic study sought to evaluate the role and America's soft power in foreign policy from the perspective of the Islamic Republic of Iran's Passive Defense. Based on the findings, review America's relations with Islamic Republic of Iran reflects the fact that in the first decade of the revolution, America had used hard power against Iran, which its obvious examples are economic sanctions, invasion of Tabas and cooperation with Iraq during the war and military confrontation with Iran directly and indirectly. With the defeat of America in the use of hard power against Iran, the country had paid more attention to soft power against Iran. Accordingly, America's policy toward Iran, especially after the September eleven is the mixture of hard and soft indicators which one operates as a context maker, complementary and justifier of another and vice versa. As a result, in the country's defense policy attention to passive defense has a special importance. Key words: Islamic Republic of Iran, the United States, hard power, soft power
https://www.spba.ir/article_40921_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جمهوری اسلامی ایران
ایالاتمتحده
قدرت سخت
قدرت نرم
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
72
100
40922
Original Article
بررسی اهداف و اصول امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
The Review of Purposes and Principles of National Security of Islamic Republic of Iran from the Viewpoint of Imam Khomeini and the Supreme Leader
جاوید منتظران
montazeran.javid@gmail.com
1
حسین تاج آبادی
ht171819@gmail.com
2
دانشگاه مالک اشتر تهران
هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر
چکیده: بسیاری از پژوهشگران، امنیت ملی را توانایی یک کشور در حفظ ارزشهای فردی در برابر تهدیدهای خارجی میدانند و از این منظر یکی از موضوعات بسیار مهم حال حاضر، شناخت ادبیات فکری و اعتقادی امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و امام خامنهای (مدظله العالی) رهبر جمهوری اسلامی ایران جهت درک و شناخت بهتر حوزه امینت ملی جمهوری اسلامی ایران و اهداف اصول آن است. لذا با توجه به اینکه در پیدایش اهداف و اصول امنیت ملی و استقرار آن، عاملی تاثیرگذار در اندیشه این دو بزرگوار دخیل بوده است که نیازمند تامل و ژرف نگری اساسی برای شناخت این عامل تاثیرگذار است و در اینجا ما با هدف بررسی این مسئله، ضمن تفهمیم مفاهیم امنیت و امنیت ملی و نیز بررسی این مفاهیم از منظر اسلام، با تامل و بازخوانی دیدگاههای مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) به تبیین اهداف و اصول امنیت ملی حال حاضر جمهوری اسلامی میپردازیم. نتایج پژوهش بیان میدارد رهبران جمهوری اسلامی ایران؛ اهداف و اصول امنیت ملی را از زاویه نگاه و اصول اعتقادی خود که همانا اسلام راستین است استخراج نمودهاند و هدف اصلی از اصول و اهداف امنیت ملی حال حاضر جمهوری اسلامی، در حقیقت یک ابزار در خدمت اندیشه و گفتمان اسلام است که در اندیشه حفظ جان و مال و ناموس مسلمین در کنار حفظ ارزشها و اعتقادات آنها در برابر سلطه کافران و معاندین و نیز ارتقا و اعتلای فکری فرهنگی مسلمانان در سراسر جهان است.
Many researchers believe the ability of a country to maintain national security against external threats are individual value and from this perspective one of the very important issues now is the knowledge of the literature of thought and belief of Imam Khomeini, the founder of the Islamic Revolution Imam Khomeini (may Allah grant him) and the leader of Islamic Republic of Iran. In order to better understand the scope of National Security of the Islamic Republic of Iran and its principles and objectives.Therefore, given that the emergence of the purposes and principles of national security, the literature of thought and belief of both leaders has been influential factor so requiring deliberation is essential for understanding the impact of this factor. And here we are aiming to address this issue, the understanding of concepts of security and national security, as well as review the concepts of Islam to reflect on and recall the views of the Supreme Leader and Imam Khomeini (RA(,we explain the purposes and principles of the National Security of the Islamic Republic deal. Research results suggest that leaders of the Islamic Republic of Iran look at the purposes and principles of national security through Islamic principles and beliefs which certainly have been extracted from true Islam. In fact the main objective of the principles and objectives of the current National Security of the Islamic Republic is seen as a tool at the service of Islam discourse. The idea of protecting the lives, property and honor of Muslims, along with their values and beliefs, against the domination of infidels and enemies as well as promoting cultural and intellectual advancement of Muslims around the world Keywords: Objectives, principles, security, national security, Imam Khomeini, the Supreme Leader
https://www.spba.ir/article_40922_89878c075cbc33b1de59ad26f4376791.pdf
واژگان کلیدی: اهداف
اصول
امنیت
امنیت ملی
امام خمینی
مقام معظم رهبری
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
101
127
40923
Original Article
بررسی راهبردهای رسانهای و فرهنگی دشمن درنبرد نرم علیه انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی
The Study of Media and Cultural Strategies of Enemies at the Soft War against Islamic Revolution from the Imam Khamenei’s View Point
علیرضا نجاتی منفرد
a.nejate2009@yahoo.com
1
محمدرضا کمالی
2
سید کاظم دلخوش
3
مدیر آموزش - دانشگاه عالی دفاع ملی
دانش آموخته دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشجوی دکتری راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
چکیده انقلاب اسلامی ایران را میتوان الگوی تجلی و تحقق قدرت نرم اسلام در عصر حاضر محسوب نمود. این انقلاب از رهگذر اندیشه و آرمان عدالتخواهانه برخاسته از نگرش اصیل اسلامی و بینش والای بنیانگذار آن حضرت امام خمینی (رحمتالله علیه) درصدد برآمد با روشهای مسالمت جویانه به نتیجه دلخواه و مطلوب خود یعنی بیداری اسلامی دست یابد. به همین دلیل دشمنان انقلاب اسلامی در تلاشاند با بهرهگیری از شیوهها و ابزار گوناگون از جمله ابزار رسانه و تهاجم فرهنگی به طور مداوم و به انحای مختلف به مقابله فرهنگی با این نهضت الهی بپردازند. رهبر بیدار و فرزانهمان حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در فرازی از فرمایشات گهربارشان فرمودهاند، اولویت آن چیزی است که به آن میگویند نبرد نرم؛ یعنی نبرد به وسیله ابزارهای فرهنگی، بهوسیله نفوذ، بهوسیله دروغ، بهوسیله شایعه پراکنی، با ابزارهای پیشرفتهای که امروز وجود دارد. ابزارهای ارتباطی که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود[1]. در این تحقیق با در نظر گرفتن شیوهای نبرد نرم دشمن به بررسی راهبردها و شیوههای نرم رسانهای و فرهنگی دشمن علیه انقلاب اسلامی پرداخته میشود. بهمنظور دستیابی به نتایج، روش این تحقیق تفسیری مبتنی بر رویکرد تحلیلی متن و تجزیه و تحلیل اطلاعات زمینهای است که با توجه به ماهیت و نوع موضوع مورد مطالعه، گردآوری اطلاعات از روشهای گوناگون و به طورکلی بر مبنای روش کتابخانهای و اینترنتی صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافتهها نیز عمدتا با شیوه تحلیل کیفی انجام پذیرفته است. یافتههای تحقیق آن است که اگر مسئولین کشور به راهبردها و شیوههای رسانهای و فرهنگی دشمن در نبرد نرم علیه انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) توجه نمایند و در جهت مقابله با آنها به تقویت قدرت نرم فرهنگی رسانهای انقلاب اسلامی بپردازند، سبب خنثی شدن توطئههای دشمنان به ویژه تبلیغات فرهنگی و رسانهای آنها در این زمینه خواهد شد. [1]. بیانات حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در دیدار با بسیجیان کشور 4/9/88
Abstract
Iran's Islamic Revolution can be an expression pattern and the realization of its soft power, nowadays. This revolution are derived from authentic Islamic perspective through the ideas and ideal justice and by great Islamic insight of originator, Imam Khomeini, try to achieve the desired result which is Islamic awakening with peaceful methods.
For this sake, the enemies of Islamic revolution seeking to have cultural collation with this divine movement by using from various procedures and methods such as media tools and cultural invasion in different ways. Our wise Leader Imam Khamenei has stated in an eloquent passage: “the priority is called soft war; that means battle exists by following the advanced modern tools via cultural things, penetration, lies and rumors. Communication tools which didn’t exist for about 10 years or 30 years ago.” In this study by considering the ways of enemy's soft war, we review the strategies, practices of media and cultural enemy’s programs against the Islamic revolution. This research’s methodology, in order to access to the results, is an analysis based on text approach and background information analysis which is according to nature and type of study, data collection is done based on library and internet method, also data analyzing is done mainly with qualitative analysis methods, too. The research’s findings are as follows: if authorities focus on enemies’s media and cultural strategies in the soft war against the Islamic Revolution from the Imam Khamenei’s perspective, and in order to deal with cultural soft power to strengthen the media's Islamic revolution, so it will neutralize the plots of enemies, especially in field of cultural and media advertisements.
https://www.spba.ir/article_40923_aa0bdea8397a1bcd725c77c20dec3694.pdf
راهبرد
رسانه
نبرد
انقلاب
اسلامی
دشمن
فرهنگ
strategy
Media
war
Revolution
Islamic
Enemy
culture
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
128
151
40924
Original Article
واکاوی ساز وکارها و اهداف جنگ نرم
Analysis of Mechanisms and Objectives of the Soft War
شهره جلال پور
shohrehjalalpoor@yahoo.com
1
کیانوش پای فرد
2
محمد فلاح
mohammadfalah93@gmail.com
3
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا
کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
کارشناس ارشد روابط بینالملل دانشگاه آزاد شهرضا
چکیده انقلاب اطلاعاتی و ظهور رسانههای نوین به زندگی امروز ما شتابی بیسابقه داده است که موجب جایگزینی فرهنگ رسانههای نوین بافرهنگ رسانههای سنتی مانند کتاب، روزنامهو ... شده است و از آنجایی که رسانههای نوین مبتنی بر دیدار و شنیدار (و نه تفکر عمیق) هستند و نحوه ساخت برنامه در آنها نیاز به تفکر عمیق را منتفی کرده است، با اقبال گسترده جهانی روبهرو شدهاند، همچنین فناوریهای رسانهای جنبههای مختلف زندگی بشر امروزی را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ از طرفی نیز جنگ و نزاع به عنوان جزیی جداییناپذیر از نهاد جوامع بشری نیز دستخوش دگرگونی عمیق شده است و با توجه به امکانات گسترده موجود در رسانههای نوین، از جنگ کلاسیک و نبرد واقعی به سمت جنگ نرم در عرصه مجازی سوق یافته است. جنگ نرم در واقع جنگی است کم هزینه مبتنی بر نرم افزار رسانه و غیرمستقیم که در آن هدف تغییری نکرده است و فروپاشی از درون و استحاله در حاکمیت دولتهای مخالف است، ولی ابزارها تغییر بنیادین کرده و رسانهها بهعنوان اصلیترین ابزار به کار گرفته میشوند؛ پرسشی که به ذهن متبادر میشود این است که چرا رسانههای نوین به عنوان ابزاری برای جنگ نرم انتخاب شدهاند و هدف از جنگ نرم چیست. تحقیق حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی گردآوریشده است و نتایج آن نشاندهنده آن است که رسانههای نوین دارای خصوصیاتی برتر نسبت به دیگر ابزارها هستند از این رو از طرف دولتهای مختلف بستر مناسبی برای تغییر نگرش و فروپاشی از درون گروهها و کشورهای مخالف قرارگرفتهاند. در این میان رسانههای نوین را به عنوان ابزار جنگ نرم انتخاب کرده تا به اهداف خود از قبیل: مرجع سازی، جایگزینی فرهنگ دنیایی بهجای فرهنگهای ملی، رواج مادیگرایی، بازتعریف روابط اجتماعی و خواستههای شهروندان، تردید افکنی در کارایی نظامهای سیاسی و ... برسد.
Abstract
The information revolution and the emergence of modern media have given our present lives an unprecedented and tremendous momentum that have replaced the culture of modern media with the traditional media culture such as books, newspapers, etc. Based on audio-visual media (not on deep thinking), produced without any deep thinking, modern media has broadly been welcomed. These media technologies, on the one hand, positively affect different aspects of human being life and on the other hand, have deeply changed the method and strategy of conflict and war against the enemy, which is an integral part of human societies. Therefore, using the world-wide spread technologies in modern media, the war has been led to the Soft War in the virtual arena, from the classic and real war. As a matter of fact, the Soft War is a war based on media software and an indirect war with minimum cost. In the Soft War, the objectives do not change and the collapse and the transformation take place in the inside sovereignty of an enemy country. However, there is a fundamental change in the weapons and the media is main weapons used against the enemy. However, the question which comes to mind is that why modern media has been chosen as a weapon for Soft War and what the purpose of the Soft War is. The present study has been done using a descriptive-analytic method and the results indicate that modern media is of superior properties compared to the other weapons, giving a better option to make inside changes in the opposing parties and governments. Therefore, modern media has been chosen as Soft War to achieve their objectives such as, reference making , replacing world culture instead of national cultures, publicizing materialism, redefining social relationships and demands of the citizens, raising doubt in the effectiveness of the political system, etc..
https://www.spba.ir/article_40924_fb7c30be00c05e0e2fb2234b6ff88175.pdf
جنگ نرم
رسانههای نوین
نابودی تفکر
فروپاشی از درون
Soft War
Modern Media
destruction of thought
inside collapse
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
152
164
40925
Original Article
الزامات فرهنگی تعالی قدرت بین المللی جمهوری اسلامی ایران
Cultural obligations of Transcendental of International Power of Islamic Republic of Iran
علیرضا صدرا
sadra@ut.ac.ir
1
هیات علمی دانشگاه تهران/ معاون پژوهشی اتحادیه اساتید مسلمان
چکیده نگاه، نظریه و نظام سیاسی انقلابی اسلامی بدیع و بیبدیل ایران: ظرفیت، ضرورت و زمینه تبدیل و تعالی قدرت بین المللی را داراست. به سبب اینکه برآمد و نیمساز سه وجهی اسلامیت، ایران و ایرانیت و جمهوریت است. همچنین نیمساز سه وجهی مکتب، امت یا ملت یعنی مردم و امامت یا ولایت فقیه بوده و به شمار میآید. با شعائر شعور خیز و درعینحال شورانگیز حکمت آمیز و در عین حال حرکت آفرین استقلال، آزادی و حکومت اسلامی یا مردم سالاری دینی است. همگی اینها از سویی موجب و موجد کارامدی؛ بهرهوری و اثر بخشی ملی جمهوری اسلامی ایران میباشند. در نتیجه و از دیگر سو توسعه متعالی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ه.ش را ایجاب نموده و ایجاد میسازند. ارتقای هر چه فراتر کارامدی و توسعه متعالی ج.ا.ا. مقدمات و مبانی تعالی قدرت و اقتدار ملی و بین المللی ج.ا.ا. میباشند. درنتیجه از الزامات بوده و محسوب میگردند. ایمان اسلامی و تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی، ضمن اینکه یکی از بخشهای سهگانه توسعه متعالی ج.ا.ا. است، نیروی مولد و محرک و نیز به تعبیری علت فاعلی و در عین حال علت غایی توسعه متعالی ج.ا.ا. هست. بدین ترتیب تعالی فرهنگی برترین الزام توسعه متعالی و تبدیل و تعالی قدرت فرو ملی، ملی و فراملی از منطقهای تا بین المللی و حتی جهانی است. الزام و ضرورت تعالی فرهنگی قدرت بین المللی ج.ا.ا. بهنوبه خود دارای ضروریات و الزاماتی است. تعالی معنوی و اخلاقی: حقیقت، روح و محوریت عزیمت آنهاست. در اینجا نیم نگاهی به الزامات فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی تعالی قدرت بین المللی ج.ا.ا. داریم.
Revolutionary Islamic Political Order of Iran has capacity, necessity and background of changing and transcend to international power. Because of its issue and bisector of Islam, Iran and Republic. It is issue and bisector of School, Nation or People and Leadership or Imamate too. With Independence, Liberty and Islamic Government or Religious Democracy. There are cause National Productivity and Affectivity. Also cause Economic, Politic and Cultural Transcendental Development of Islamic Republic of Iran in the View of 1404 too. There are the Birthplaces and Motives Force or Agency Cause and Final cause of Transcendental Development or Progress of Islamic Republic of Iran. Therefore Cultural Transcendental or Transcendental Culture is the highest obligations or necessaries for changing and transcend to national and international power. Spiritual and Moral Transcendental is the Truth , Spiritual, and Axis of Starting and Leaving of there obligatons.
https://www.spba.ir/article_40925_32f531150f2eb6aa5ce0846611772718.pdf
کلید واژگان: الزام
الزامات
تعالی
قدرت
اقتدار
بین المللی
ج.ا.ا. معنوی و اخلاقی
Obligations Transcendence Power Authority Internationalism I.R.I Moral Spiritual
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
165
180
40926
Original Article
بررسی ساز و کار نوین دیپلماسی عمومی بر مبنای نظریه قدرت نرم جوزف نای
The study of new mechanism of public diplomacy based on the Joseph Nye's Soft Power theory
سید امیرحسین صدرپور
s.sadrpour@modares.ac.ir
1
محمد حسین جمشیدی
jamshidi@modares.ac.ir
2
محسن اسلامی
eslami.m@modares.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، رشته روابط بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده در عصر حاضر، دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای قدرت نرم برای اثرگذاری بر کنشهای بازیگران بینالمللی، از سوی برخی کشورهای قدرتمند در عرصه سیاسی مورد استفاده قرارگرفته است، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات، دیپلماسی عمومی نیز ساز و کار نوینی را برای تحقق اهداف خود به کار گرفته است. مقاله حاضر بر آن است که با بررسی نظریه جوزف نای پیرامون قدرت نرم و دیپلماسی عمومی، جایگاه این رویکرد را در تعیین ساز و کار نوین دیپلماسی عمومی مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین، نویسندگان در این مقاله با استفاده از روش علمی و رویکرد توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخ این پرسش هستند که دیدگاه جوزف نای در تبیین نظریه قدرت نرم چه تاثیری بر تعیین ساز و کار کنونی دیپلماسی عمومی در جهان داشته است. در پاسخ به این پرسش، یافتههای تحقیق حاکی از آن است که جوزف نای در خلال نظریه قدرت نرم به دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از مهمترین شیوههای قدرت نرم توجه بسیار دارد و برای آن سه مولفه اساسی را بیان میکند که شامل ارتباطات روزانه با مردم، ارتباطات استراتژیک موضوعی و گسترش روابط بلند مدت با افراد کلیدی در کشورهای هدف میشود؛ که این سه مولفه امروزه به سه محور اساسی ساز و کار نوین دیپلماسی عمومی تحت عنوان مدیریت پیام، برقراری ارتباطات راهبردی و تثبیت روابط پایدار تبدیل شده است.
At the present era, public diplomacy as one of the most efficient tools of soft power in order to influence on international actor's acts, employed by some powerful states in politics. But with the advancement of technology and expansion of communications, public diplomacy employed new mechanism to achieving its goals. In this article, by study of Joseph Nye's soft power theory and his comments about public diplomacy, we intend to study the impacts of Nye's theory on new mechanism of public diplomacy. Thus, Authors in this article by means of scientific method and descriptive-analytical approach, are looking for answer of this question that what is the impact of Nye's approach about soft power on determination of present public diplomacy mechanism? According to the research findings, Joseph Nye in his books and papers about soft power,has specific attention to public diplomacy and illustrates three fundamental components about implementation of public diplomacy which include daily communications with peoples, strategic communications, and long-term relations with key persons in target country. Nowadays, these three fundamental components are known as news management, strategic communications and consolidation of long-term relations.
https://www.spba.ir/article_40926_c288487c2c190832e815c7de801263e7.pdf
قدرت نرم
دیپلماسی عمومی
جوزف نای
پروپاگاندا
نفوذ
Soft power
Public Diplomacy
Joseph Nye
propaganda
Influence
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
181
195
40927
Original Article
بررسی نقش فرهنگ و هنر اسلامی در بازتولید قدرت نرم در جمهوری اسلامی ایران
Islamic Culture and Art and Reproduction of Soft Power in the Islamic Republic of Iran
علیرضا وفائی نژاد
a_vafaei@sbu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به دلیل پرمایگی محتوایی و تعلق تاریخی به سرزمین تمدنی اسلام، از جلوههای مهم و برجسته در بازتولید قدرت نرم به شمار میآید. ژرفای درونی فرهنگ و هنر اسلامی که در گذار تاریخی خود به تولید علم پرداخته است، توانسته است گهوارهای از تمدن را در سدههای نخستین و میانی اسلام مدیریت کند. با از میان رفتن ارزشهای نهادی فرهنگ و هنر که با علم و شکوفایی رابطه مستقیمی دارند، دوران فرورفت علمی در ایران آغاز شد و باوجود گذار چندین سده، کامیابی چشمگیری در مقیاس جهانی به دست نیامده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، کوشیده است تا جایگاه فرهنگ و هنر بهعنوان دانش درونی و معنوی را در افزایش قدرت نرم ایران بررسی کند. بدین منظور، به کاوش اسناد بالادستی کشور، ازجمله سند چشمانداز و برنامه پنجم توسعه پرداختهشده است. نتایج پژوهش، نشان میدهد که جایگاه فرهنگ و هنر در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران به دلیل توجه بیشتر به امور عینی و صنعتی، چندان رضایتبخش نیست.
Iranian -Islamic art and culture due to the high content and historical attachment to the land of Islamic civilization is an important manifestation of reproduction in soft power. Deep inside Islamic culture and art in its historical transition to the production of science had been able to manage this civilization in the first centuries of Islam. With the disappearance of core values of culture and art that have a direct relationship with the flourishing of science, scientific decline began in Iran and despite the passing centuries, significant success has not been made in this area on a global scale. Descriptive and analytical study has tried to place of culture and art as intrinsic and spiritual knowledge to increase Iran’s soft power. For this purpose, Main Documents such as Document of Future Perspective and the Fifth Development Plan have been studied. The results show that the place of culture and art in Main Documents of Islamic republic of Iran due to more attention to industrial issues is not satisfactory.
https://www.spba.ir/article_40927_ebb0e65994dcae97f1ba5f1fbde348ff.pdf
واژگان کلیدی: علم
فرهنگ
قدرت نرم
اسلام
ایران
Science
culture
Soft power
Islam
Iran
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2016-08-22
6
1
196
222
40928
Original Article
اسلامهراسی و ایرانهراسی در سینمای هالیوود؛ تحلیل فیلم سینمایی «غیرقابل درک»
Islamophobia and Iranophobia in Hollywood Cinema: An Analysis of the movie "Unthinkable"
سید محمد مهدیزاده
mahdizadeh45@yahoo.com
1
مجید سلیمانی ساسانی
2
استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده این مقاله در پی آن است که با رویکرد تحلیل گفتمانی فوکو، تقابل گفتمانی غرب با اسلام و ایران را در عظیمترین صنعت فرهنگی آمریکا یعنی هالیوود نشان دهد. از این رو به تحلیل تبارشناسانه گفتمان اسلام هراسی و ایرانهراسی با رویکرد تحلیل گفتمانی فوکو پرداخته میشود و سپس با کاربست همین رویکرد، بازنمایی این گفتمان در فیلم سینمایی «غیرقابل درک» (گرگورجردن،2010) - که یکی از برجستهترین فیلمهای سینمایی هالیوود در موضوع تقابل گفتمانی غرب با اسلام و ایران است - مورد تحلیل قرار میگیرد. این فیلم، خواستههای به حق ملل مسلمان را در قالب درخواستهای تروریست مسلمانی قرار میدهد که 3 عدد بمب اتمی را در نقاط مختلف آمریکا کار گذاشته است. تحلیل این فیلم میتواند چشمانداز مناسبی از آنچه که تحت عنوان اسلامهراسی و ایرانهراسی در رسانههای غربی وجود دارد، ارائه دهد.
This paper seeks for showing the conflict between the west discourse with the Islamic discourse using Discourse Analysis of Foucault in the greatest cultural industery of USA i.e. Hollywood Cinema. Due to this fact, we embark on the geneology analysis of Islamophibia and Iranophobia through Faoucault's discourse analysis and then we apply the aforementioned analysis in Gordan's 2010 Hollywood movie "Unthinkable", which is among the most robust cases for showing the alleged conflict.
This movie represents the most apparet legal requests of Muslem nations in the form of a terrorist muslem who has placed 3 different atomic bomds in America. The analysis of this movie could be a good viewpoint towards what is nowadays assumed to be Iranophobia and Islamophobia in Western media
https://www.spba.ir/article_40928_31218d5892d26ef0a04ada179d479195.pdf
واژگان کلیدی: شرقشناسی
اسلامهراسی
ایرانهراسی
هالیوود
تحلیل گفتمان فوکو
تبارشناسی
فیلم سینمایی غیرقابل درک
Orientalism
Islamophobia
Iranophobia
Hollywood
Discourse Analysis
Foucault
Genealogy
Unthinkable