زهراالسادات شاداب؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1401
چکیده
رسانه ملی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت نرم جمهوری اسلامی، نقش حیاتی در افزایش مشارکت، انسجام، اعتماد، وفاداری ملی در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته است، از همین ...
بیشتر
رسانه ملی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت نرم جمهوری اسلامی، نقش حیاتی در افزایش مشارکت، انسجام، اعتماد، وفاداری ملی در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته است، از همین رو برای جلب و حفظ اعتماد اجتماعی مخاطبان و ارتقای سرمایه اجتماعی خود ضرورت دارد ساختار سازمان خبری خود را با توجه به آرایش رسانهای جدید بازنگری نماید و ساختار خود را متناسب با وضعیت نوظهور در چرخه اطلاعرسانی در سپهر رقابتی در منظومه رسانهای تغییر دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز خبری مخاطبانش باشد. نظر به اهمیت این موضوع، در این پژوهش ضمن بررسی مؤلفههای مهم و مورد نیاز ساختار سازمانی بخشهای خبری صدا و سیما، به بازشناسی ساختار خبری سازمان در برابر این جنگ رسانهای پرداخته شده است. این تحقیق به شیوه کیفی، ابزار گردآوری دادهها؛ مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش نمونهگیری غیر احتمالی و هدفمند 12 نفر از خبرگان حوزه خبر را انتخاب و درنهایت براساس تجزیه وتحلیل کیفی دادهها از طریق کدگذاری؛ 81 گویه و21 مفهوم و 8 شاخص استخراج گردید. نتایج تحقیق به سیاستگذارن حوزه خبر پیشنهاد میکند که مؤلفههای «مدیریت یکپارچه، مهارت افزایی، قطبیت رسانهای، قدرت نرم رسانهای، همگرایی رسانه، ادغام ساختاری، اتاق خبر حرفهای، مقابله با اخبار جعلی، برونسپاری و درآمد پایدار» در طراحی ساختار سازمان خبری برای آرایش جدید رسانهای مورد توجه قرار گیرد.