انیمیشن یکی از محصولات فرهنگی- رسانهای است که بواسطه قابلیتهای شگرفی که دارد، توانمدی بالایی در جذب مخاطب دارد. مقاله حاضر سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی، در گام نخست، جذابیت انیمیشن را از دو منظر «رسانهای» ...
بیشتر
انیمیشن یکی از محصولات فرهنگی- رسانهای است که بواسطه قابلیتهای شگرفی که دارد، توانمدی بالایی در جذب مخاطب دارد. مقاله حاضر سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی، در گام نخست، جذابیت انیمیشن را از دو منظر «رسانهای» و «جامعه شناختی-روانشناختی» تبیین کند. از بُعد رسانه ای، نظریه اقناع به خوبی میتواند چگونگی جذب مخاطب توسط انیمیشن را تحلیل کند و از بُعد جامعه شناختی- روانشناختی، نظریه «پرسونا» یا همان «شخصیتهای رسانه ای» اثر هورتون و وول، میتواند چگونگی جذب مخاطب نسبت به یک انیمیشن را بررسی کند. در ادامه بر اساس این دو نظریه، مولفههای محتوایی انیمیشنها که برای مخاطب جذابیت دارند ارایه میشود. «منجی گرایی و خاص بودگی»، «قهرمانهای معمولی»، «حماسه نمایی»، «منحصر به فرد بودن»، «بی کرانگی» و «بازنمایی جهان ناپیدا»، از جمله این مولفهها هستند. در انتها، جذابیت از منظر فلسفه اسلامی واکاوی میشود و تاثیر انواع جذابیت بر انسان و جامعه بررسی میشود. بر این اساس سه نوع جذابیت «حسی»، «وهمی» و «عقلی»، با سه نفس انسانی «نباتی»، «حیوانی» و «عقلانی» در تلائم هستند که هر یک از عالم صور معنایی به ساحت ذهن انسان نزول میکند و پس از آن هویت بینالاذهانی پیدا کرده و در عرصه فرهنگ و سبک زندگی، خود را نشان میدهند.