بررسی مولفه‌های افول قدرت نرم آمریکا
بررسی مولفه‌های افول قدرت نرم آمریکا

عباسعلی طالبی؛ هادی‌مراد پیری؛ محمدصادق جلالی راد

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 57-78

چکیده
  در قرن جدید اگر کشوری تنها برحفظ قدرت نظامی و اقتصادی خود که قدرت سخت نامیده می شود تکیه کند و نتواند بعد سوم قدرت یعنی جذابیت های فرهنگی، ارزش ها و نهادها را تقویت کند در رقابت با سایر بازیگران با تهدیدات ...  بیشتر
قدرت نرم رسانه؛ ابزار سخت آمریکایی برای تغییرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه
قدرت نرم رسانه؛ ابزار سخت آمریکایی برای تغییرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه

حسن یعقوب نیا؛ افشین متقی؛ مریم تکروستا

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 75-97

چکیده
  با ظهور تکنولوژی‌های مدرن و پیچیده‌تر شدن جوامع انسانی و نقش رسانه‌ها در مناسبات جهانی، قدرت نیز ماهیت متفاوتی به خود گرفته است. قدرت سخت، بدون پشتیبانی قدرت نرم و بالعکس، قادر به حفظ برتری خود نیست. ...  بیشتر
تبیین نقش رسانه های همگانی در خط مشی عمومی به مثابه قدرت نرم
تبیین نقش رسانه های همگانی در خط مشی عمومی به مثابه قدرت نرم

سیدمحمود اسلامی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 125-140

چکیده
  دولت‌های مدرن دارای جامعه و همین طور سازوکارهای پیچیده هستند. این جوامع با تصمیمات آنی، بسیط و بدون جامع‌نگری قابل اداره نیستند. رسانه و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ارکان جامعه مدرن، نقش بسزایی ...  بیشتر
جایگاه بازدارندگی رسانه‌ای در صدا و سیما و مولفه‌های قدرت نرم
جایگاه بازدارندگی رسانه‌ای در صدا و سیما و مولفه‌های قدرت نرم

مریم رئیسی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ عبدالکریم خیامی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 55-73

چکیده
  بازدارندگی در عرصه‌ نظامی بیشتر معنا دارد و در زمینه‌ رسانه‌ کمتر استفاده می شود و مفاهیمی مانند قدرت نرم معمولاً در ادبیات رسانه‌ای بیشتر تکرار شده‌اند. با این‌وجود بازدارندگی در دو سطح در این مقاله ...  بیشتر
بکارگیری قدرت نرم علیه حاکمیت دولتها از طریق جریان آزاد اطلاعات
بکارگیری قدرت نرم علیه حاکمیت دولتها از طریق جریان آزاد اطلاعات

مسعود مظاهری؛ سهراب صلاحی؛ مریم مرادی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1401

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی بکارگیری قدرت نرم و ابزارهای آن مانند رسانه ها از طریق آزادی اطلاعات علیه حاکمیت دولت‌ها می پردازد. در این فرایند شاهد بکارگیری ابزارهای نوین رسانه‌ای و ایجاد جنگ نرم توسط برخی از ...  بیشتر
بررسی زیرساخت‌های تحقق قدرت نرم در حکومت دینی
بررسی زیرساخت‌های تحقق قدرت نرم در حکومت دینی

حسین رحمانی تیرکلایی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1401

چکیده
  پس از انقلاب اسلامی، حرکات جهادی و عرصه‌های علمی موجود در حوزه‌های گوناگون سخت و نرم بود که انقلاب را از حیث نظری و عملی بهینه نمود و روز به روز بر موج حامیان مقاومت و انقلاب اسلامی افزود. در این میان، ...  بیشتر
قدرت نرم جبهه مقاومت: واکاوی قدرت رسانه ای راهپیمایی اربعین
قدرت نرم جبهه مقاومت: واکاوی قدرت رسانه ای راهپیمایی اربعین

سید محمد طباطبائی؛ محمد رضا رسولی؛ سید وحید عقیلی؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1401

چکیده
  راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین حرکت های معنوی جهانی محسوب می شود که از آن به عنوان قدرت جبهه مقاومت یاد می شود. این پژوهش به دنبال شناسایی کارکردهای رسانه ای راهپیمایی اربعین می باشد بنابراین به دنبال ...  بیشتر
رسانه و افکار عمومی؛ بازشناسی عملکرد شبکه العربیه در پروژه ایران هراسی و شیعه ستیزی در جهان عرب
رسانه و افکار عمومی؛ بازشناسی عملکرد شبکه العربیه در پروژه ایران هراسی و شیعه ستیزی در جهان عرب

مسعود مطلبی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-33

چکیده
  ایران هراسی و شیعه ستیزی دو فاکتور مهم اکثر رسانه های جهان عرب چه به شکل مکتوب همچون الحیات، الشرق الاوسط، عکاظ، اخبار الخلیج، الاتحاد، الریاض و چه به شکل دیداری همچون شبکه های الجزیره، العربیه در سال ...  بیشتر
طراحی مدل شایستگی کارکنان خبرگزاری برای مواجهه موثر در جنگ نرم (مطالعه موردی خبرگزاری فارس)
طراحی مدل شایستگی کارکنان خبرگزاری برای مواجهه موثر در جنگ نرم (مطالعه موردی خبرگزاری فارس)

پیام تیرانداز؛ علی فلاح؛ محمدرضا باقرزاده؛ مهرداد متانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 209-248

چکیده
       رسانه ها برای نقش آفرینی موثر در عرصه جنگ نرم علاوه بر به خدمت گرفتن دانش و فن آوری های روز باید نیروی انسانی  مستعد، معتقد و توانمند را در این عرصه به کار بگیرند. حل شدن این دغدغه در گرو ...  بیشتر
بازنمایی قدرت در رسانه‌های داعش: تحلیل مضمون مجله دابق
بازنمایی قدرت در رسانه‌های داعش: تحلیل مضمون مجله دابق

مهدی عباس زاده؛ فایزه رحیمی مقدم

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 181-211

چکیده
  جهان امروز عرصه‌ی رقابت رسانه‌هاست. رسانه‌ها با توجه به ابعاد کاربردی خود توانایی شکل‌دهی به اذهان را دارند. داعش اهمیت زیادی به انواع رسانه‌ها می‌دهد و نقش رسانه را در جهان امروز به خوبی درک کرده ...  بیشتر
بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی
بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی

محمودرضا رهبرقاضی؛ زینب ایمانیان مفرد

دوره 7، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 116-133

چکیده
  تغییر و تکوین هویت ملی به عوامل و زمینه‌های مختلفی مرتبط می‌گردد. یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر هویت ملی تکنولوژی‌های جدید ارتباطی است. هدف این پژوهش شناخت و تبیین تأثیر فضای مجازی با تأکید بر شبکه‌های ...  بیشتر
بررسی راهبردهای رسانه‌ای و فرهنگی دشمن درنبرد نرم علیه انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی
بررسی راهبردهای رسانه‌ای و فرهنگی دشمن درنبرد نرم علیه انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی

علیرضا نجاتی منفرد؛ محمدرضا کمالی؛ سید کاظم دلخوش

دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 101-127

چکیده
  چکیده انقلاب اسلامی ایران را می‌توان الگوی تجلی و تحقق قدرت نرم اسلام در عصر حاضر محسوب نمود. این انقلاب از رهگذر اندیشه و آرمان عدالت‌خواهانه برخاسته از نگرش اصیل اسلامی و بینش والای بنیان‌گذار آن ...  بیشتر