این مقاله باهدف شناخت حوزههای بحران در سازمان تلاش دارد تا در مقام پاسخ به این سؤال که بحرانهای سازمانی چیست و راهکار کنترل آن کدام است؟ به واکاوی موضوع پرداخته و شاخصهای تأثیرگذار بر بحران و کنترل ...
بیشتر
این مقاله باهدف شناخت حوزههای بحران در سازمان تلاش دارد تا در مقام پاسخ به این سؤال که بحرانهای سازمانی چیست و راهکار کنترل آن کدام است؟ به واکاوی موضوع پرداخته و شاخصهای تأثیرگذار بر بحران و کنترل آن را استخراج نماید. در این پژوهش ابتدا از روش کتابخانه ای به منظور شناسایی و احصاء نقاط بحران خیز سازمان از روش کتابخانه ای و سپس با استفاده از پرسشنامه 28 سوالی و روش پیمایشی معنادار، تاثیر شاخصهای اثرگذار بر بحرانهای سازمانی در بین 60 نفر از مدیران و صاحب نظرانی که حداقل بیشتر از 20 سال در رده های مدیریتی خدمت داشته اند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسیها حاکی از آن است که بحرانسازمانی در چهار محور اساسی شامل فرهنگ، ساختار، منابع و فرآیند عملیاتی سازمان نمود یافته و راهکار برونرفت از آن عملکرد و برنامهریزی مناسب و مطلوب مدیران سازمانی با در نظر داشتن محیط داخلی و خارجی و شناخت ریشههای بحران و استفاده از مدیران شایسته و برخوردار از دانش و تجربه است. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب مؤلفه فرآیند عملیاتی، ساختار، فرهنگ و در نهایت بعد منابع در مقابله با بحرانهای سازمانی مؤثر بودهاند.