پیام تیرانداز؛ علی فلاح؛ محمدرضا باقرزاده؛ مهرداد متانی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 177-201
چکیده
اسلام دارای دیدگاهی جامع درباره نحوه سامان دادن نظامهای فردی و جمعی است. همچنین رسانهها نقشی اساسی در هدایت جامعه برعهده دارند. در کشور ما غالباً رسانهها بهصورت تقلیدی از رسانههای غربی فعالیت ...
بیشتر
اسلام دارای دیدگاهی جامع درباره نحوه سامان دادن نظامهای فردی و جمعی است. همچنین رسانهها نقشی اساسی در هدایت جامعه برعهده دارند. در کشور ما غالباً رسانهها بهصورت تقلیدی از رسانههای غربی فعالیت میکنند. در این پژوهش تلاش شده مدل مطلوب رسانه بر اساس مبانی و معارف اسلامی طراحی و تبیین شود. روش پژوهش در این تحقیق، کیفی؛ نظریه زمینهای با رویکرد سیستماتیک است که جامعه آماری آن 18 نفر شامل: اساتید دانشگاه، متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه، خبرنگاران نمونه، و مدیران عامل خبرگزاریها بودهاند که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شد. در کدگذاری باز 1023 مفهوم، در کدگذاری محوری 119 مفهوم کلیدی و 58 مقوله استخراج شد و در کدگذاری انتخابی از تلفیق همه مقولهها 18 بعد شناسی شد. این ابعاد شامل: مقوله اصلی: (رشد فرستنده، رشد پیام، رشد مخاطب) راهبردها: (سازمانی، محتوایی، و آموزشی و پژوهشی). شرایط زمینهای: (فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و علمی) عوامل مداخلهگر: (رسانههای سیاه، و تحریم و سانسور) پیامدها: (رشد فردی، رشد در ارتباط با طبیعت، و رشد در ارتباط با جامعه) و عوامل علی: (فقدان مبانی صحیح، راهبردهای مبهم، و نتایج نامطلوب) میباشد.