مهدی عباس زاده؛ فایزه رحیمی مقدم
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 181-211
چکیده
جهان امروز عرصهی رقابت رسانههاست. رسانهها با توجه به ابعاد کاربردی خود توانایی شکلدهی به اذهان را دارند. داعش اهمیت زیادی به انواع رسانهها میدهد و نقش رسانه را در جهان امروز به خوبی درک کرده ...
بیشتر
جهان امروز عرصهی رقابت رسانههاست. رسانهها با توجه به ابعاد کاربردی خود توانایی شکلدهی به اذهان را دارند. داعش اهمیت زیادی به انواع رسانهها میدهد و نقش رسانه را در جهان امروز به خوبی درک کرده است. هدف مقاله حاضر تحلیل بازنمایی قدرت در رسانه های داعش با تاکید بر دابق می باشد. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که در رسانههای داعش، قدرت چگونه بازنمایی شده است؟ در این راستا با درنظرگرفتن تعاریف و مقولات مربوط به قدرت نرم به بازخوانی مجله دابق پرداخته شده و با لحاظ کردن این مقولات شیوه بازنمایی رسانهای داعش برخاسته از مفهوم و مقولات قدرت با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شده است. بررسی مجله دابق نشان میدهد که داعش با اعلام خلافت اسلامی، از چند طریق توانست اعمال قدرت کند؛ با استفاده از روایات و اسطورههای دینی، خلافت اسلامی را احیا کرده و با تقویت قدرت معنوی و متقاعدسازی، طیفی از مسلمانان سراسر جهان را با خود همراه سازد تا با «بیعت» و «هجرت» تحت لوای خلیفه قرار گرفته و جهاد کنند و یا با انجام عملیات های تروریستی قدرت داعش را در سراسر جهان به نمایش بگذارند. از دیگر مقولات مهم در این بررسی توجه زیاد داعش در بازنمایی قدرت نظامی و امنیتی، قدرت تنبیهی و مجازات، قدرت اقتصادی و خدمات اجتماعی و رفاهی بوده است.